|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej vinkeltolvor! Tog idag upp mitt M70- mek igen. Tror att jag har en bauta-kris på G! Nu får ni gnugga era 750- knölar. Det är nu helt klart att 10:ans stift inte har en optimal förbränning. Inte som Hr Otto tänkt sig det hela iaf. 10:an helsotigt. Värre än 2-taktsmoppen. Utan kattar ligger jag på HC 280. Min m30 (utan kattar) ligger på 168 i HC - efter bara en sväng runt kvarteret. Via en yttre bensinpump körde jag V12:an varm + ytterligare ca en kvart på ren K-sprit. 11 stift var totalt helt absolut rena medan 10:an fortfarande var helsotigt. Borde från början kanske gjort som wadel föreslog: att ta av topparna och titta in i rören live. Låg på 400 i HC med ren K-sprit samt ett CO på 3,0. A) är inte helt "säker på" tändkabelhärvan trots ohm- mätning B) kan vara så att jag förväxlat lambdakontakterna under durken så fel lambda går till fel box. Då får väl elektronerna spasmer i boxarna? C) Komp + leakdown helt OK men jag tror att den börjat ta olja. Typ 1 lit på 100 mil. Tror nu att jag lik förb....t har en sprucken oljering på 10:an. Den går dock som skållad råtta. Har en flaska K-sprit kvar ........ kanske tar en slurk själv. Vem var det som också hade ett "slaggat stift"? Vad var felet i ditt fall? Om jag så skall demontera den till molekyler skall jag ner i HC 150 utan kattar. MVH /// Paap R |
|
Hej Paap! Kan det verkligen komma"upp"så mycket olja pga sprucken oljering?Känns ju klart bekvämare om det va som Wadel säger. Har ett gäng kablar liggande som det är lätt att svänga över med om du vill testa mer innan du går på de tunga bitarna. Mvh Dic. |
|
|
Hej Paap! Det är min 4:a som också sotar. Bilen går dock som en dröm efter gasspjällsfixet, men jag är lite orolig för besiktningen på måndag när jag läser ditt inlägg. Jag ska lossa 4:an när jag kört en tag, så återkommer jag med en rapport. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
BMW Fanatiker |
Hade ett liknande problem med min 750 och det var en tändkabel som nästan gått av,men följden att det blev för dålig kontakt BMW Fanatiker |
|
Nä dra ingen K-sprit rent , man får dålig andedräkt av det. Kör spriten genom en limpa istället , sen ställer du in det i en plastpåse i frysen , additiverna och kräkmedlet fryser men inte den goa spriten - krossa påsen - tappa av spriten , drick njut och ät upp limpan om du blir hungrig. :-) Angående mera triviala ämnen såsom motorer tror jag precis som du säger att det KAN vara en kolvring men inte kompressionsringen då du gjort komp-prov och leak-downtest , dåligt komp borde visat sig då. Ta bort tändkabeln och mät resistansen i den undertiden du böjjer den fram och tillbaka och sträcker den försiktigt. Gör sedan om samma sak men mata då tändkabeln med en signalgenerator ca 500 hz och så mycket spänning du kan få ut , mät med oscilloscope innan och efter och se om vågformen deformeras , jävligt flank fyrkantspuls är att föredra i detta läge. är rotorn helt ok ? kan det vara så att spridaren inte duschar utan droppar ut soppa så att förbränningen blir mycket dålig ? växla spridare mellan plats 10 och plats 1 , se efter 50 mil hur det ter sig - spridaren kan därmed uteslutas. Ventiltätningar ? mekaniskt slitage kring ventiler/topp låter kanske troligt men leak-down borde avslöjjat det tycker man ju. En kompis har en maskin som man kopplar täntkablarna in i , och sedan UT till tändstiften , då kan man ta bort en burk och se hur pass mycket motorvarvet flukturerar - dvs. om man inte tappar något varv på att bli av med 10:ans burk så gör den ingen nytta , lite beroende på resultat kan man då gissa sig till lite mer specifika felorsaker. kanske någon verkstad har en likadan maskin ? MAn kan dock göra det själv med ett oscilloskop från vevaxelgivaren (den framme på bröstet på det stora kugghjulet , induktionsgivare tror jag det är ) och se om varvtalet flukturerar eller inte när man rycker bort en kabel med motorn igång - obs , dra en rejäl dos k-sprit innan för det kan kittla i fingrarna ! testa kör bilen med ett NYTT stift 5 mil utan spänning till spridaren och utan matning till tändstiftet , blir stiftet oljigt ? isf. skulle jag nog kolla oljeringen eller toppen efter oljeläckage , kanske är ventilstyrningen och tätningen i dåligt skick ? fan vilket skit att råka på inför sommaren , kan bli många långa timmar i vedboden om man skall bli klar till säsongen. |
|
|
föresten... går ens bilen på ren k-sprit ? och om den går och har 400 i hc på bara sprit som bränsle känns det ju som att olja förbränns ? |
|
Paap Reeder |
Hej! Värdena före kat: 1-3 = 0,45 / 295 4-6 = 0,4 / 280 7-9 = 0,45 / 275 10-12 = 0,85 / 420 Ur röret med de gamla kattarna i: 0,35 / 490 Nu var motorn bara varmkörd efter start på pallbockar. Sedan blev det 0,3 / 280 efter ca 10 mil. Jo det är inga problem med ren K-sprit. Dock svårstartad vid kall samt ork som en Huyndai. Tror nu att lambdan till 7-12 kan vara igengrodd så jag kopplar över och provar med bara lambdan från 1-6 till båda boxarna. Vill inte skruva på mina sprillans kattar innan jag vet "vad för skit om kommer ut till dem." Rapport följer. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej! Kopplade om lambdorna nu så satt den friska sidans lambdasignal styr även den sjuka. Var tvungen att ta ur boxarna så de således blev strömlösa. Har kvar min yttre bensinmatning för ny mätning imorgon varvid jag startade på ren K-sprit. Jmf med en V12:a med rensade kattar som botar om sina ECM- boxar på K-sprit så låter en fiskekutter som en Singer symaskin kan jag rapportera. Men efter dryga minuten gick den hur jämnt som helst. Måste säga att elektroniken och microchipen är helt enkelt Great things! Hann aldrig mäta nått men mina HC/CO- flimmerhår i näsan sade att den gick helt Okey. DIC!!! Har letat som en tok efter ditt mobilnummer som jag skrivit upp på "ett säkert ställe" .... men det stället "har förkommit". Har du mitt nr och har lust vore det tacksamt om du vid cirkus 1000-1200 i morrn kunde ringa. Vill hyra din 10:e kabel för prov några dagar. MVH /// Paap R |
|
Paap! Du har mail. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
Hej! Ett tag låg jag på över 1500 ppm i HC under mitt lördagsmek. Den började ej heller att dra riktigt bra förrän man kom upp i >4000 rpm. Gick hackigt på tomgång. Törs knappt säga detta men felet var att jag fick in tjuvluft efter LMM. Slangklamrarna precis efter LMM var ej dragna efter att jag bytt till sprillans bälgar. Tog direkt mitt straff för slarvet och gjorde 20 armhävningar på raken. Sedan upptäckte jag att min pluggning av backventilerna på bälgarna var direkt kass. Gjorde därför 20 armhävningar till. Nu ligger jag på 400 / 0,7 utan kattar. Skall göra en längre tur imorrn och mäta igen. Sensmoral: M70 är otroligt känslig för minsta tjuvluft efter LMM. Lossar man klammern på bälgen bara några varv stiger HC direkt på mätaren. Av det kan man dra slutsatsen att även gavelpackningarna på plenum också måste vara friska. Likaså den ormliknande oringen på gasspjällhusen.... o s v. Mina bälgar "såg" fina ut men drog man isär dem litet såg jag sprickor i "ringarna". Därför bytte jag. Dessa bälgar tror jag är som på mitt Aquamatic - drev .... bör bytas vart 5:e år. MVH /// Paap R |
|
Paap; hur lång har din 750 gått? Min har rullat 19.000 nu, så kanske dags å kolla allt det du beskriver här, har ju haft lite för hög HC när jag var på besiktning. Grejen är den att jag inte har en minsta aning om var tusan sakerna är. LMM, plenum, gasspjäll osv. Finns det nånstans man kan se var de sitter. Har ingen bruks att se var de är. Tacksam, vore toppen att få kolla av de sakerna. Sov gott på er. Ronny. |
|
|
RonnyL: Kvällslektyr för dig framöver, Länk. Bra pris på Länk |
|
|
Sånt där är ju lätt att glömma , glömde själv precis samma sak på min 730 , kom på det halvägs hem från verkstaden. :-) hoppas m70 går bra nu ! |
|
Paap Reeder |
Hej! Nu är sammanfattning på G: Ligger på 0,8 i CO samt ca 400 i HC. Min har gått 19000 mil. Redan i slutet av förra sommaren märkte jag att den tog olja .... 3-5 liter per 1000 mil. Detta har ökat. Den eldar olja och därför ligger HC på ca 400-500 utan kattar medans min M30 aldrig tar nått mellan oljebytena och ligger på 160 i HC .. även den utan kat. Även om en ny kat kanske rensar 200-300 ppm kommer den på sikt att förstöras av oljan. Inget kostnadseffektivt mek att bränna ihop en kat från Eberspächer á 9230:- (dock avgår klubbrabatten men det blir ändå en jäkla hög pengar kvar som skall ut). Analys A: Sannolikt tar den olja från vä topp ty stiften på hö sida ser alla bra ut. Frågan är om man kan elda upp 4 lit olja via ventilstyrningar på 1000 mil. Har dessutom nya tätningar. Analys B: Sannolikt är oljeringarna dåliga i den. Till saken hör att att förra året besiktade jag med 0,00 på CO och HC i alla prov men ngt lambdavärde fick vi ej vilket gav en ombes. Således min teori är att medans jag förra vintern höll på och trixade med att få igång den när kammarna stod helt fel, så har den matat in så mycket bränsle i cylindrarna att nikasillegeringen tagit skada och slitit ut oljeringarna som sannolikt är mjukare än dito kompringar. Jag matade säkert igenom kanske 25 lit soppa under olika startförsök. Nu gäller: ...... motorn skall ut och först undersökas och sedan ev renoveras eller en annan skall i. Klart till Valborg?? MVH /// Paap R |
|
Hejsan! Känns lite trist tycker jag när du är"klar"med allt mek och sen lyfta hela baletten. Kan det verkligen komma upp så mycket olja den vägen?Har för mig att Jacke skrev nåt om "stekta" ringar,fick han samma symptom? Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
Hej Dic! Det värsta är att den klarar nästan "5- kronetestet". Nåväl allt blir bara bättre. Passerade till Lövsta i morse och tänkte återlämna 10:an och 12:ans kablar men tittade på klockan och den var inte ens 0900 så det fick anstå. Återkommer. Bootade sedan min boxar i Vinsta på rakan mellan korvmojen och bilprovningen. Tre race till 6000 med V12:an. En snubbe tvättade sin volvo i en "gränd" på det i övrigt öde industriområdet ... han tittade ut och bara ruskade på huvet ....... fast det liknade tvättsvampen. MVH /// Paap R |
| om oljeringen är så dålig så måste ju resten av ringarna oxå va dåliga ifall oljan kan komma förbi den vägen.Mitt kompprov var hur bra som helst på alla cylindrar,så jag har avfärdat teorin om dåliga oljeringar.Dock säger jag inte att det inte kan vara det som är felet.Min 9:a har samma symptom som paaps 10:a.stiftet slår igen efter en stund o oljan sprutar ut i en fin dimma ur avgasröret när man drar på vid körning.Slukar i sig 3 liter på en snabbrunda till göteborg från s-holm.Jag ska ändå ur med denna motorn o riva den,så då får jag ju veta,men innan dess ska jag byta tändkablar,fast jag mätt mina o dom har korrekta värden.Tror att det kan vara ett brott i nån kabel iaf.Det som känns obehagligast är att detta fel uppkom vid ett rep som gjordes på en verkstad för bmw.Då var det en bränd avgasventil på just nians cylinder som byttes.När jag fick tillbaka bilen så märkte jag direkt att det var en vibration/skakning vid 1500-2000 varv som inte funnits där förut.Denna vibration beror på att nian inte tänder som den ska.Men vi får se hur det blir med nya kablar,återkommer mvh//jacke | |
|
jag tror mer på kolvring än på ventilstyrning. men det är bara vad jag tror |
|
|
Min 750 (som har/hade ett sotigt stift på 4:an) gick igenom avgaskontrollen på besiktningen idag utan problem. HC låg på 63, så det känns riktigt skönt. Jag ska inspektera det nu 15 mil gamla stiftet vid tillfälle. Däremot så var bromsverkan fram ojämn, alltså får jag hålla mig sysselsatt med bromsoksrenovering inom kort... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Hej Erik! Otroligt glädjande. Verkligen ett stort Grattis. Träffade idag en fågelskådare. Han blir lika glad över en dvärglärka på Ölands södra udde som jag blir av låga HC. Viktigt är att man kan engagera sig ........ oavsett objekt. "Ny" V12:a är beställd idag. Sedan skall jag "tamigfaen" ta den andra i molekyler. Målsättning: båten skall i sjön samt en ny V12:a skall i före Valborg. Fick idag mina gren+byxrör från München som jag köpte på ebay för 20 euro. MVH /// Paap R |
|
då vill vi ha en djupt ingående rapport om den gamla motorn :) men det lär väl bli en kilometerlång roman? 316i - När du inte har råd med annat ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.