|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
pjotor |
BMW+turbo=HÄDELSE |
| BMW 535 + (2 x Turbo) + Alpina = B10 BiTurbo | |
|
BMW 745iA (E23), 185 kW, fullt vridmoment (380 Nm) redan vid 2200 rpm. En mycket trevlig motor. Ulf W. |
|
|
Jag vet ju inte ur ni kör med era bilar men jag vill ha en bil som är körbar i alla tilfällen. Med en turbo så har man ju ett finfint bottendrag och mellanregister, måhända att man inte kan varva lika mycket som på en sugmotor men det är ju just det. Man behöver inte det. När jag kör i stan så ligger (låg) jag inte på 4000rpm på varje växel. Kör nu turbo och gillar det skarpt, visst jag saknar BMW ljudet men inte bottendraget! En bil med turbo blir så mycket mer lättkörd. Varför tror ni att alla (nästan) biltillverkare har turbo på sina bilar? för att det är skit? .. nee just det. Alpina har ju oxå turbo som sagt. Om man vill ha hästkrafter uten att ha en herrejisses motorvolym så är just överladdning det enda alternativet. Ni kan i alla fall inte säga att turbo inte är en bra uppfinning !! Turbo ... alla vill ha en !!! (ta det med en nypa salt) |
|
|
Japp, BMW 745, lätt trimmad till 400 hästar och då håller dom dessutom ihop riktigt bra! En riktig kultkärra skulle jag vilja säga, glida omkring som en annan 70-80-tals deckare och smida planer för nästa drag på andra sidan järnridån... ;) ;) BMW utan turbo = riktigt bra! BMW med turbo = riktigt bra + kultvärde! BMW 745 anhåller om att få lyfta på bana 5! |
|
|
Hejsan, själv skulle jag vilja å det bestämdaste säga emot pjotor, jag skulle älska att ha en fabriksmonterad turbo på min bil, ca 300 hk skulle då vara fullt rimligt med i princip bibehållen bränsleekonomi vid liknande körning. Jag tror att förklaringen till att man inte använder turbo på BMW:s bensinbilar är att det går att få ut hyfsat bra med effekt utan turbo samt att Turbo genererar en del problem med t ex växellåda och övrigt motorslitage. Simon |
|
|
När folk frågar vad jag har för motor i min bil säger jag bara..... SUG....... ; ) MM |
|
E23 |
Tycker det är tråkigt att se gamla BMW sönder trimmade , men en trevlig 745:a med orginal turbo är inte helt fel. Det blygsamma effektutaget på 252 hk vid 0,6 bar bäddar för att dessa bilar blir långlivade E23 |
|
Tycker att det har blivit lite mycket pajkastning nu.. Alla håller väl med om att BMW är ett underbart bilmärke(annars hade ni väl inte ägt någon)??? Om jag skulle fråga er varför har ni just valt BMW?? Jag är säker på att det inte finns så många som har köpt en BMW enbart för motorn skull..... Bmw är så mycket mer ...det är en känsla i körningen, det är körglädjen,det är utseendet, det är kvaliteten,det är motorn osv osv.... Jag personligen tycker att både fyror och turbo är helt ok..provkörde en polares 318(00) och blev mäkta imponerad, vilken kalasmotor!! Farsan min ägde en B7biturbo, vilken best till maskin,samtidigt som det gick att gubbköra den som vilken annan svenssonbil som helst. Det fina med BMW är ju att det finns lite av varje till alla,beroende på vilka krav samt vilka förutsättningar man har.. jag menar vill jag ha en "raket" men plånboken är tunn så köper jag en 518 och kastar i turbo...det är lika mycket BMW för det... Och precis samma sak är det om jag skulle vilja ha en nyare men mer ekonomisk bil ja då har jag 316,318...PRECIS LIKA MYCKET BMW. Jag hävdar att BMWs själ sitter körglädjen och i känslan!! P.S Tänk vad jobbigt det skulle bli(för vissa??!!) om BMWs nya trea skulle börja levereras med turbomotorer...dags att byta till jänkare då kanske :-) Mvh Dexx |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.