AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.509

Chockad

Sida 1 av 2
Hallu!
Ny som jag är på detta forumet har jag idag läst igenom en hel del inlägg för att få lite inblick i hur ni tänker och tycker. Det mesta verkar vara i sin ordning men en sak gjorde mig ganska chockad.
Turbo snack......på en BMW sida???
Enligt mig så har det inte funnits turbo sedan 2002:orna (diesel bilarna borträknade).
Jag trodde att bmw entusiaster ver riktiga "sugmotor freak", men ack så fel jag hade.
Visst är det fräckt med turbo, men på en BMW?
Är det verkligen med fördel man turbo konverterar, hög komp. till låg komp.
Kom gärna med funderingar kring detta, vill höra vad den breda skaran med BMW:s tycker om turbo.

Mvh Viktor Skogh
ha
112
hape
850 E-31
540 E-39
Håller med dig Viktor. Det är ju inte okay för Ludmilla att käka steroider.
Jag har upptäckt samma sak. Man diskuterar gärna hur man gör en lyckad turbokonvertering, men man skyr Bilmärken som Saab och Volvo som pesten med motiveringen "hata bilar med stressfläkt, respirator eller vad det nu kan kallas.

Men det är väl som övriga svenska samhället, det genomlyses av dubbelmoral och jantelag.

mvh
Berg

Life's a bitch..... and then you die.....
Visa användare
605
göran
525ixt-94
personligen tycker jag att om man behöver mer effekt
fixar man en större motor,
MEN att experimentera med teknik är alltid kul och jag
läser erfarenheter från folk som testar sina och sina
motorers gränser.
Bättre men nyfiken och pragmatism än fanatism

> dubbelmoral och jantelag

Sen tycker jag att de som klagar på jantelagen är de största gnällspikarna
själva. ;-)

/göran,
vintermannen/
Den ultimata jantelagen:
Du ska inte tro att det bara är du som tror att du inte är nåt!

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
v_skogh,
Så du räknar inte gamla 745i som en BMW?
Jag föredrar själv sugmotorer, men vill man över 400hk utan att motorn ska bli för tung och okörbar så är det svårt utan överladdning.
Pa
124
Palm
325i 87:a Rieger-cab
Schnitzer S3 94:a baserad på M3
Alpina B7 Turbo
Alpina B10 BiTurbo
@BeeMWe
Har jag fått för mig rätt så är Alpina inte byggda av BMW utan av just Alpina.
@BeeMWe
Dvs "förfinade" av Alpina
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Alpina är dessutom registrerade som biltillverkare och inte som ngn "tuning-firma" som tex Schnitzer, Hamann, Kelleners osv med allt vad det också innebär som t.ex att kunna leverera reservdelar till en prodcerad bil 10år efter att den har slutat att tillverkas.

Mvh Micke t
ch
212
chris
330 coupé -02
Jovars eller som Texas-bon sa:

There´s only one thing that beats cubic inches.

MORE cubic inches.

Fast turbo är kul på sitt sätt samt nästan lika billigt som chips-optimering
Ry
248
Rydberg
325i Touring -89
Haha v_skogh kör ju 240 :)
Lämnat NA?

Rydberg
Visa användare
879
mageng
528iA -99
För min del är det just bmw:s högpresterande sugmotorer som är den största tjusningen med märket.
Enligt min mening är bmw världens bästa motortillverkare. Vilken dussinfirma som helst kan pressa hk ur en turbomotor.

Ta M5 E34 som exempel. Att få en gammal racingmotor från 70-talet till drivkälla i en personbil med allt det innebär av förbrukning, körbarhet, serviceintervaller mm är inget man fixar på en kafferast.

Nog är Alpina B10 biturbo en jävla kärra men var ligger utmaningen? Vrid upp trycket en bar och du har 500 hk till - ungefär...
Ja ja, jag har aldrig påstått att det är fel att turbokonvertera. Tycker bara det är lustigt att det görs på så fina motorer som sitter i BMW. Tänkter då på sexorna. Fyrorna ser jag som vilken annan motor som helst (bortsett från M3 E30 då).
Och jag kör inte Volvo, äger två Volvos gör jag däremot. Tyvärr är ingen av dem kör duglig. Som jag brukar säga:
En Volvo utan hjul men utan rost
En Volvo med hjul fast med rost.
Förhoppningsvis blir en klar frammåt sommaren men det gäller ju en bil och dessa tidsplaner brukar ju sällan hålla.
Rydberg<<<Om det där med Volvon var ett hån så låt gå, men varför inte håna mig för min Riskokare ;)
Håller fortfarande till på NA, men eftersom att nästa bli blir en Beemer försöker jag sätta mig in i märkets för- och nackdelar.

Själv vill jag inte ha en BMW med turbo men visst vore det kul att tänja på gränserna.
sebbe_bmw
Sätter man stressfläkt på en motor så har man ju tydligen inte lyckats att bygga en riktig motor...
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
V_Skogh>>> Jag anser det en smula märkligt att en respektabel biltillverkare som BMW låter tillverka bilar med sämre motorer än vad som kan anses vara företagets standard. Det är iaf vad ditt resonemang låter som; "BMW's fyrcylindriga motorer är som vilka fyror som helst..."

Det är inte bara unge von Skogh som för detta resonemang. Men säkert har han som så många andra med samma tankegång, aldrig ens provat en 316 eller 318.

Min säljare berättade att han mött ett antal kunder vars förväntningar överglänstes när de för första gången fått prova en <ti>
518i slow mobil
Jag kan säga med handen på hjärtat, en BMW med fyra fyra är en fin BMW. En stressfläkt har jag funderat på... En större fyra talar mer till hjärtat... Ni som säger, BMW ska ha sexa annars är det ingen BMW. Sätt er bakom ratten på en med fyra så ska ni få se att det inte e fy skam...

Letar efter bra m10 2L till bra pris!
BMW har gjort de raka sexcylindriga motorerna till en del av varumärket. Precis som bakhjulsdriften. Motorernas speciella karaktär och det underbara ljudet är unikt för BMW. Detta har gjort att många anser att en BMW måste vara bestyckad med en sexa. BMW:s fyror är bra motorer men inte så mycket mer. Även Toyota bygger trevliga fyror... Det där speciella infinner sig inte med en fyra under huven. Tyvärr.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Själv har jag bla en M5 -95 som har en fantastisk motor...om man varvar över 5000rpm! Och hur ofta gör man det i stan! Vid runt 2000-3000 rpm, som ju är det vanligaste varvtalet "när man kör till och från", är motorn urtråkig! Och att behöva växla ner från 6:an till 3:an vid 100 för att få litet fart i omkörningarna tycker då inte jag är någon höjdare! I dessa vanliga varvtal är min gamla 635CSi betydligt trevligare. I en välbyggd turbomotor har du ett härligt vrid redan vid 2-3000 rpm.

1976 byggde jag om en SAAB 99 -71 till turbo (går lika bra med en BMW!) och den gjorde 0-150 på under 13 sek och där sedemera den nya ägaren var helsalig för han hade aldrig förut kört en bil där han tyckt att den var snabbast över 150!
Den var så snäll att köra så att frugan hade den och åkte till och från jobbet med!
Den hade jag mycket kul med! Det var många Porsche-ägare och andra som blev mycket långa i ansiktet när en gammal SAAB bara försvann framför dom hur mycket dom än gasade!

Som vanligt är det nog så att inget slår stor cylindervolym men en välgjord turboladdning är nog så bra och inget slår garanterat turboladdning när det gäller hästkraftsökning per investerad krona! Speciellt inte om man gör grenrör, insugningsrör, vatteninsprutning mm själv som jag gjorde på min SAAB!

Per L
Jo
744
Jonhny
745 -85
Kör en turbokonverterad 325i -87. Hade jag haft pengar så hade jag kört ny m3, men nu pluggar jag ju så...
Visst hade jag hellre haft en m3-sexa under huven, men det är ju billigare med turbo helt enkelt. Man tappar mycket av känslan på väg ut ur rondeller och liknande, men det går ju mycket fortare. (fast av o på)
Är man intresserad av att bygga en sexcylindrig turbomotor så finns det inte så mycket annat att bygga på än bmw. Sen att det är billigare att köra volvo kan man ju skita i. De flesta köper ju sin bil efter smak o tycke och sen kommer de på att mer pulver hade inte varit fel. Turbo är ett roligt sätt att få mer pulver och vara lite "modern".
Hm ja det brukar irritera mig när jag åker turbo bil(jobbar på saab) att kraften inte finns när man vill ha den precis som du skrev johnny tex när man ska ur rondellen, utan har man inte turbotryck så finns det absolut ingenting det är helt dött, nä jag tycker att turbo är mer för rättfram körning och då givetvis en snabb sådan..men det skulle nog ta kål på mycket av BMW´s körglädje..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.