|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nord>>>>>Det e verktygen allt hänger på jag byter dessa bussningar på 20 minuter 2 sidor men då har jag tillgång till en verkstad med luftverktyg och hydralisk press som både drar ur och trycker i bussningen utan att borra eller smeta med olika smetiga eller kladdiga produkter mvh.benny |
|
|
kan ju bara säga att bilen blev som en dröm o köra efter bytet av bussningarna. inget mer kluckande när man kör på 3an i låg fart och totalt tyst annars när man kör inget jäkla gnegande o gnisslande. det var väl värt timmarna det tog o byta om man jämför i körglädje =) /Stefan K |
|
|
Ojoj...här har man fränder ser jag. Bytte mina block i samma veva men missade denna tråd. Givetvis fastnade de halvvägs som ni säger. Sedan fick jag värma och använda avdragare för att få ut dem igen. Det är nog viktigt att man slipar bort alla eventuella små grader i karosshylsorna inna man kör i de nya. Ett litet jack och de sätter sig. Höll säkert på i ett dygn med detta skitjobb. Till råga på allt lindrade det inte mina bakvagnsdunk... Jag "släppte" hela bilens tyngd mot bussningen via domkraft och en träkloss. Bussningarna var frysta och "hylsan" något uppvärmd. Ändå fastnade de ca 3 mm för tidigt, för de skall väl HELA vägen till bottenbockningen? Dessa 3mm fick kvarstå tills jag kan släppa bilen från hög höjd med precision. Tänk lyftkran. Någon som vet ifall det spelar speciellt stor roll om de inte kommit hela vägen in? Det är samma mellanrum på bägge sidor. |
|
|
När jag bytte silentblock på min 518 satte jag en rejäl kätting runt axeln blocket sitter i och sen pressade jag i bussningen. På så sätt fick jag mer tryck än bara bilens egen vikt. Ett tips är alltså att låsa bakaxelbryggan med en kätting och sen pressa in bussningen. Tog ca 1,5 timme per sida före mig. OO=00=OO |
|
|
Tur man har hydralpress verktyg så de bara tar 15min per sida:) Kan tänka mig att ni hade de jobbigt |
|
| Padde, det vart ca 3mm kvar för mig också. Men det orkade jag inte bry mig om. Bror min fick det också på sin 325a. Vet inte varför, men det verkar inte ha någon betydelse. Går ju bra iaf. | |
|
det var i alla fall skitlätt att få dit dem på e34. Lite yes på bussning o bakaxel o 2 domkrafter så satt den nya där på 3 sek. Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
har gjort ett verktyg som ser ut som en rektangel från sidan med en 15mm tjock stålplatta med ett 20mm hål i mitten som jag har kapat ut till kanten ( ser ur som ett c) ( så jag kan trä den över bulten sen två kraftiga platt järn som går ner till en annan 15 mm tjock platta som jag ställer in en vanlig 3 tons pelardomkraft ( finns att köpa på typ biltema sen pumpar jag bara in bussningen ( men man måste ha bilen en bit ovanför marken så den får plats för att ta ut den gamla bussningen använder jag en gas svets som jag eldar ut bussningen men när den är tillräckligt var ramlar den ur av sig själv ( se till att du inte har bränsleläckage å ha en brandsläckare i närheten samt en hink med vatten å trasor i så kan du ta en blät trasa att släcka om underredsmassan tar eld har gjort detta på både e 34 å e28 ( nu har jag skippat silentblocken och svarvat in två stycken titanbussningar i stäet = stum i bakvagninen men mycket vinljud i kupen ) LilleSKUTT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.