AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.915

Silentblocksbyte E28 - fastnat

Sida 1 av 2
su
50
supasonic
518is -88
Hej!

Jag har efter många timmar lyckats borra/såga sönder mina gamla silentblock så att jag kunnat ta ut dem. Nu har jag fastnat när jag skall pressa i de nya!!! Jag kommer bara halvvägs.

Jag har smort ordentligt med linolja, halare än diskmedel. Blocket har legat i frysen minst en vecka (tinar dock skitfort). Bilen är hissad på fyrpunktslyft och jag försöker pressa i blocket med en vanlig växellådelyft (pelarlyft) med en träbit mellan lyft och block (precis som BosseBildoktorn :))

Enligt sökning på forum och mektipsen så skall man kunna pressa blocket med nån skruvanordning men på E28, till skillnad från E34, kan man inte avlägsna centrumbulten från chassit (är den svetsad??) så jag vet inte hur jag skall gå till väga.

Har försökt ta ur det block som nu sitter halvvägs men kommer ingenvart. Sitter således FAST.

Hjälp!

brum brum
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har du tillgång till en avdragare så prova med den!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
haha. nemen. välkommen i klubben supasonic! Jag har exakt samma problem! Men sitter bulten verkligen fast? den ska gå o lossa på vad jag vet. Har dock inte provar än. Ska göra det imorgon. Jag kan säga till om det går.
Läs denna:
Länk
su
50
supasonic
518is -88
Hej!

Jag såg länken, tack!! Bulten sitter alltså på splines! Ålrajt, då borde man kunna banka upp den med lite kraft.

Avdragare, ok, för att trycka in bussningen med, det förutsätter ju att jag kan få bort centrumbulten vilket jag inte trodde gick!!

Tack för hjälpen

.s

brum brum
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det går att pressa i silentblocket utan att ta loss bulten!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
kan inte lova att bulten går att lådsa på e28, har inte provar ännu, men jag var ute o kollade under sätet o man ser bultskallen nere i ett hål där, ingen svetsning eller något ivägen, så den borde bara sitta i splines även i e28, som den gör i e30 o andra karosser.
su
50
supasonic
518is -88
Jag skall göra försök med att slå ut centrumbulten och pressa in blocket med en avdragare. Jag skall försöka med nån slags metallbit att pressa med istället för träbit.

Någon som har en bra ide om hur jag skall kunna få ut det nu till hälften sittande blocket???

.s

brum brum
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
I bland så går det fortare att helt enkelt plocka av bakbalken..för att byta bussningar.
Som jag skerv innan så sitter bulten med splines och den sitter som FAN..så man får slå upp den med en handslägga.

För att få ut den halvt sittande bussningen....rör den något på sig? Det enda jag kan tänka mig är att knacka på den försicktigt med en hammare (sida till sida) och på det sättet få den att lirkas ut.
En annan sak man kan göra är att dra en gängad stång genom chassit/bussningen och pressa ihop det på det sättet.

/Pelle
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Sänk ner bilen på en kloss så hela bilens tyngd vilar på silentblocket.. Kräver dock bra mellanlägg mellankaross & bakbalken för att undvika skada. Då vandrar det förhoppningsvis sakta in.. Hade samma skit på 528an när jag bytte..

mvh Johan.

Länk
be
250
benny
535im-86
Hej! INTE hammra på nya bussningen! stora bulten slår du ut på ett slag! skruva tillbaka muttern så att den liggrt jäms med bulten sen tar du en tung slägga (handslägga)

mvh.benny

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Jag gjorde ett pressverktyg av ett avgasrör, metallplatta/bricka och gängstång. Kan säga att min platta var 6mm tjock och den böjde sig som ett u när jag drog in bussningen. Ibland går det extremt tungt.
Det går att sänka ner balken såpass att bulten i chassiet inte är i vägen.
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
haha, slå ut bulten på ett slag. bästa idag :) jag har hållt på halva dan med att försöka få ut den där jävla bulten, den har inte rört sig en mm :(. tröttnade nu o lyckades få ur nya bussningen igen, efter en timmes slit. imorn blir det ett riktigt desperat försök igen med o försöka få den den där bulten, sen blire o dränka bussningen i automatlåde olja.

Hur går det förresten för dig supasonic?
in
438
inkognito
E34 535-92
Nu har mina silentblock rasat =(. fan va jobbigt o byta o så e det dåligt väder oxå.

/Stefan K
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
dålig väder? här kan det knappt bli bättre :) sol o varmt o underbart, men inge kul väder o meka i. för varmt

Nord
be
250
benny
535im-86
Nord>>>>>>>>> Jag har bytt Silentblocken på 5st E28or igenom åren och det har aldrig varit några problem att slå ut bultarna men du behöver ha en ordentlig slägga.Jag bytte på min för 2 veckor sen .Jag började med att skruva bort sittdynan bak sen hissade jag bilen och skruvade bort alla 6 bultar sen kruvade jag tillbaka muttrarna till stora bultarna så dom låg jäms med bultarna så man inte skadar bulten när man klappar på den med släggan. går det inte att slå upp bultarna har du säkert en för liten slägga.

Mvh.benny
su
50
supasonic
518is -88
NEderlag!!

Efter mycket svett lyckades jag dra ut den nya bussningen som fastnat halvvägs. Jag var tvungen att gå till en plåtslagare som kunde göra en specialformad platta som kunde trycka ut bussningen. Ett jävla jobb.

Lade tillbaka delarna av den gamla bussningen och körde skiten till verkstan. Ville inte hamna i samma sits igen med bilen upphissad på en dyr (men bra) GDS-hall och en bussning som inte går att få loss = bilen ej körbar.

suck, dyrt äventyr, har lyckats med mycket innan, bla byte av cylinderpackning men detta var det segaste jag nånsin gjort.

.s

brum brum
Å fan! Jag som tänkt våga mig på att byta på min bil, men efter jag hört dina erfarenheter så vete faen om jag gör det själv...
su
50
supasonic
518is -88
Alltså, jag tror att mitt problem var att jag endast försökte pressa in bussningen med bilens tyngd som mothåll, vilket är alldeles för lite. Hörde på avvägar en berättelse om att man på någon verkstad konstruerat ett hydrauliskt specialverktyg med tryck på flera ton som bara tjongar in bussningarna. Det kan duga med en rejäl avdragare men det gäller att styra in bussningen rakt annars fastnar den.

Hur har det gått för dig Nord???

.s

brum brum
in
438
inkognito
E34 535-92
bytte silentblocken idag trots det dåliga vädret. 2 timmar för att få lös den gamla på höger sida sen vart jag less o borra av den me en 10mm borr. den nya bussningen gick dit på 5 sek om ens det efter att ha smetat ner den o fästet me yes ultra. använde en domkraft och en träplatta för att pressa dit den nya. nu vet man ju hur man ska gå tillväga nästa gång.

/Stefan K
su
50
supasonic
518is -88
Det verkar ju vara jävligt mycket enklare på E34 än på E28. Alla med E34 säger att de bara har kunnat "peta" in bussningen. Ingen med E28 tycks uttrycka sig på det viset. Stämmer det???

.s

brum brum
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Supasonic, nu kan jag nog nästan säga att det gick så lätt även på e28an :). Slet bort bussningne igår igen. In i frysen över natten, slipade helt rent o torkade ordenkligt rent där bussningne skulle sitta, smetade in bra mkt. av nåt typ gummi fett, både i hållaren och på bussningen. Tröck in den nåra cm för hand, sen tog jag domkraften o körde resten. Det sa bara swiiip. Sen satt den nästan där den skulle. Den sticker ner 1-2mm, det var tamefan störtomöjligt o få i. Har provar alla typer av metoder o verktyg, men den sitter där den sitter. Så nu har ja skruvat ihop allt igen. Verkar funka fint :)

Benny: Jag tror dig om att bulten är lätt att få ut, om man har en större slägga som sagt. Jag har bara haft en vanlig hammare som har monterat lite hävarm på. Satt o dunkade på den en timme totalt nästan utan resultat. Men med riktig kraft så borde den ju släppa. Får åka o låna till mig lite mer verktyg till högersidan.

Nord
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.