AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.412

Får man blinka blått från coupeen ?

Sida 1 av 2
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ibland när man ligger bakom en vägsnigel som parkerat vid mittlinjen önskar man sig att de kunde hålal till höger eftersom de endå bara håller 50 kmh på en 90 väg.

Då vore det bra att ha något STARKT blinkande blått ljus från coupen eller från njurarna som kanske kunde få snigeln att parkera mera till höger så att omkörning möjliggörs.
tänker mig att "eivor 78 år" snabbt håller till höger om det blinkar starkt blått då de tkan förknippas med utryckningsfordon :-)

men är det lagligt att för några sekunder blinka blått (tex. blå stroboscope lampa eller så...) innifrån coupen eller från njurarna eller helst från båda ?

Vore bra om det fungerar så kan ju sniglarna fortsätta med vad det nu var de gjorde....

Tror ni det skulle fungera ? själv håller man ju till höger så fort det blinkar blått så att utryckningsfordon lätt kan köra om.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är inte lagligt!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du inte fått böter innan, lär du få det om polisen ser att du blinkar blått...!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
En sådan mojäng lär garanterad få avsedd verkan: att skrämma slag på folk :-) Lagligt är det dock mycket riktigt INTE!

Har sett en pryl som blinkar STARKT blått i takt med musiken som spelas - dötöntigt, men kul att skrämmas?

Mvh,
Kalle
_____
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det var ju synd , tänkte att det kanske fanns ett kryphål om inte lampan var fast monterad...

Kalle : jag vill inte skrämmas , bara få snigeln att vakna upp och hålal lite mera till höger och på så sätt undvika livsfarliga omkörningar.
Paap Reeder
Hej!
Läste någonstans att det nu var kitchit med klarblå låga i cigtändaren.
Man kanske kan skaffa en sådan och lysa blått när man tänder sin Philp Morris?

MVH /// Paap R
an
643
anlima
735iA -87
"Vargen kommer, vargen kommer". Tänk dig , Wadel, när du ligger där med dina blåblink i diket och verkligen behöver "blåljus". Då kanske ingen bryr sig om det,,,
Ras.mus
Jag har oxå ofta funderat på att installera en liten fin diodlampa i backspegeln eller nått. Jag menar, det lär ju knappast vara en snut som ligger o trecker i 70 på 90-vägar...

Men men, någon som vet vad straffen är och inte bara att det är olagligt? Det finns ju många saker som är olagliga men som där inte finns straff för! Jag menar är böterna 200:- och man åker fast en gång om året max så slår man ju till direkt! hehe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bedöms det bara som en otillåten "annan lykta" brukar böterna hamna på 400:-, ofta i sällskap med ett föreläggande om kontrollbesiktning.
Bedöms det däremot som att du "spelat polis" eller imiterat larmanordningen på ett utryckningsfordon blir det betydligt värre...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har blåa blixt ljus där dimmljusen sitter .bilen har gått i warzsawa .

PE
630
PESK
740iA e32
Det finns små väldigt starka diodlampor man har i nyckelringar
nu mera, ta en sådan och "blinka" några gånger så ska du få se
på reaktion av alla "ögontjänare"....testade en gång när jag åkte hem från en mässa där jag varit och jobbat, hade "bytt" till mig en sådan och på kvällen när vi åkte hemåt satt jag och blinkade
lite i bilen med den och döm om min förvåning hur "bilister" runt
oss började bromsa, hålla farten, köra åt kanten...m.m....
och då var det ju väldigt svårt att inte fortsätta att leka....:-)
Tilläggas ska att den var blå i skenet...

Peo
kör gärnet!!!! skit bra ide!!!!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
anlima : Har du missuppfattat hela inlägget eller vad är det du skriver om ? , jag förstår inte vad du menar riktigt...

Låter det inte lite vääääääääl långsökt att polisen som skall komma till mitt dike lyfter bort grillen INNAN de kommit dit och sedan vägrar anlända till platsen för att jag har blå lampor monterade där ?

( Nyttja ej halucinogena droger är mitt tips )

pesk : då fungerar det altså !
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Om människor ligger och kör 50 på 90-sträcka så kan den enkla anledningen vara att de inte känner att de klarar av mer och då gör dom alldeles rätt. Ligger dom och slickar mittlinjen så gör dom fel, men om vi hjälps åt och tar det lite lugnt så kommer du nog att kunna köra om rätt snart även utan blå-blink. För de är bara människor och enda sättet att få saker att flyta enklare är inte att hetsa upp sig och bli irriterade, utan det är att ta det lugnt och inse att en annan gång är det du som gör fel.

Det finns nämligen en lösning på hela problemet och lösningen heter tålamod. Svårt att lära sig men alldeles underbart.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Wadel: anlima menade nog att om många skaffar detta så blir folk vana vid det och struntar även i utryckningsfordonens blåblink. (forfarande ganska långsökt....)
PETER.O
Om man inte klarar av att köra mer än 50 på en 90 sträcka
skall man inte köra bil över huvudtaget.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Om man känner sig osäker för vart man skall svänga av då? Det kan finnas många anledningar till att ta det lugnt. Men varför hetsa upp sig på dessa människor?
De som lider mest av denna irritation är du själv och din omgivning. Alla gör vi fel någon gång och livet blir så mycket enklare om vi tar det med ett leende istället.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Codriver : Du har såklart alldeles rätt , sammtidigt kör jag till 95% samma sträcka på samma 70 och 90 väg varje dag , och det är ofta vägsniglar just där , ibland vill jag komma fram fort och just då känner jag inte för att ta det lugnt och vänta 6 kilometer på att snigeln viker av eller att jag når mitt färdmål.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det är därför jag förespråkar att ALLA skall ta om körkortet var 5e år.

Klarar man inte det kanske man inte är lämpad som förare av fordon på allmän väg då blotta framfarten kan innebär ökad olycksrisk för både föraren och andra trafikanter.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
wadel: Vi är helt överens om att där bör införas en återkommande kontroll på oss människor och vår trafikkunskap, likaväl som vi kontrollerar de fordon vi framför. Tycker inte ens att det är något att diskutera, bara att införa.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Man kan fundera på varför det inte införs sådana regler ?

Menar politikerna verkligen allvar med 0-visionen ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.