AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.789

Z4 3.0.. Vad göra åt motorn?

Sida 3 av 3
Andretti: Den var otroligt läcker! Har inte sett sportstolarna på bild tidigare, vilket lyft interiören fick av dem!

/Masten
Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden
An
54
Andretti
Z4 3.0 -04
Tackar...

Kan bara säga att M-stolarna är ett måste om man vill köra bilen aktivt. Min första provkörning var med de vanliga stolarna, men de ger inte tillräckligt med stöd.

Nu har jag ju lite större däck och fälgar, men det känns som om Z4:an ger obegränsat (nåja) med grepp, och då är det roligt med stolar som verkligen om sligrar en.

A
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Kan bara hålla med, otroligt läcker bil. fälgar, stolar mm allt var topp.

Har Du gjort något åt motorn?? Det var där jag startade denna tråd. Z3M saknar väghållningen som Z4'an har men Z4'an saknar motorn...

/Caspar
Andretti: niiice bil!
Du som har kört både standardstolar å sportstolarna, vilka är skönast att sitta i? (då man inte buskör)

En sak jag stör mig på hos Z4:ans stolar är att jag inte kan vinkla fram nackstödet, sitter för långt bak tycker jag... =(

/Cronor
An
54
Andretti
Z4 3.0 -04
Tjena!

Börjar med STOLARNA:

Jag skall säga att jag tyckte de vanliga stolarna var väldigt sköna att sitta i. Lite fåtöljkänsla. Man sjunker ner lite grand, men inte för mycket. Vet inte hur de står sig under långkörning...
Dock märkte jag direkt (när jag skulle tvinga ut bakhjulen på lite drift =) att bilen låg som klistrad på vägen (G krafter!!), men att jag gled omkring i stolen. Det var inte så bra... Detta var också mitt enda frågetecken efter provkörningen.

Sen dök M-stolarna upp i tillvalslistan precis innan jag skulle beställa och då slog jag till direkt (oprovat).

M-stolarna liknar de man ser i andra M-bilar till utformning och funktion/inställningsmöjligheter, men jag tror att de är unika för Z4:an.
Jag är 181 cm, normalbyggd, och sitter grymt bra i de här stolarna. Man sjunker inte ner någonting i dem, men de ger så bra stöd och är så välutformade att man sitter helt avslappnat. Jag gillar skålningen och framförallt sidostödet man får. Jag har kört heldagsetapper utan några som helst problem. Och då har jag ju ändå 19" och M-fjädringen, vilket stramar upp bilen.

MOTOR:

Var skall man börja? Från en filosofisk eller praktisk synvinkel??

När jag hade beställt bilen, men innan jag fått den, tittade jag mycket på olika uppgraderingar.
Vill man verkligen fixa motorn så handlar det om en kompressorlösning, om man inte vill göra som Hartge, och droppa M5 mortorn rakt ner under huven!

(Jag är ingen som mekar själv med min bil. Men när jag blir intresserad av något så kollar jag upp det grundligt. Jag är hyfsat intelligent, så jag har inga problem med att läsa in mig på motorkoncept och trimlösningar. Jag förstår alltså problematiken, utan att ha jobbat med sakerna 'hands on'. Med detta sagt, så sorterade jag bort alla luftfilters- och kamaxellösningar. Det betyder inte att jag inte tror att de kan bidra med något, utan jag ser det mer som komplementerade saker till annat trim, än att kalla dessa saker för trim i sig själv. Går inte in mer än så på detta.)

Tillbaka till kompressorlösningarna:

Schnitzer, Breyton, G-Power, Infinitas mm erbjuder alla färdiga lösningar till Z4. De levererar typiskt mellan 300-330 hp och ger mellan 380-445 Nm. Standard är ju 231/300.
Priserna ligger mellan €10.000 och €14.000. En hel del alltså.
Auto Motor u. Sport Heft 4, 4 Feb -04 jämför ovan nämnda. Läs det här: Länk

För mig är det för mycket pengar om man tänker på hur trevlig 3.0 faktiskt är i Z4:an. Även om en sida av mig verkligen vill ha MAX prestanda, så inser jag att det är väldigt sällan man kan utnyttja/njuta av den utan att samtidigt hålla ögonen öppa efter polisen. Och här nere finns en j-la massa kameraskåp uppsatta...

En lösning som många kanske glömmer och som inte är så dyr är att ändra slutväxeln. Detta ger en annan utväxling på bilen och därmed mer vridmoment och bättre acc. tider.

Detta klurade jag på ganska länge, men nu vet jag inte. Jag är jättenöjd med bilen som den är och nöjer mig så tills vidare. Då sparar jag hellre pengarna och lägger de till däckkontot, så slipper jag tänka på att spara däcken. Eller så drar jag till Ringen eller Catalunya på Farhrertraining.

Men, men... vissa nöjer sig ju inte med annat än max power. Men för min del är det viktigare att jag förstår hur saker fungerar och sen tar jag ett välinformerat beslut och lever lyckligt.
Hoppas den här posten kunnat ge någon lite info i alla fall, så att ni också kan ta det beslutet som är viktigast för er.

Må väl!

A
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
*bump*

En Z4 newbie som anmäler sitt intresse till tråden.
Andretti: aj, det var det längsta inlägg jag läst...någonsin! bra att du skriver intressant annars skulle jag inte orka igenom den :-)
An
54
Andretti
Z4 3.0 -04
sorry!!

Det är lätt att det skenar när man skriver som man tänker!!

=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.