AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.786

Z4 3.0.. Vad göra åt motorn?

Sida 1 av 3
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Efter att ha plockat ut E60 som bruksbil känns Z3'an fruktansvärt gammal, så idag blev det en tur till Solna för att prova Z4 3.0.

Och visst, jag får ge mig, den bilen känns väldigt mycket mer bil än Z3, men framförallt mycket mycket bättre än Z4 2.5. Styrningen var klart bättre (kanske ett dåligt ex 2.5an förra året..) och den 6 växlade lådan var i fin harmoni med motorn. Att de sedan förstärkt motorljudet in i kupen gör det ju inte sämre.

Men frågan är: Vad gör man åt motorn?? Den känns ju, även om den är klart bättre än 2,5ans, väldigt klen efter M bilen.. Någon som gjort något på en 4'a ännu???

Z3c 4 ever: Är det inte en 3.0 spis i Din Coupe?? Det borde ju i så fall gå att pillra ner samma kompressor i Z4'an..

Idéer, priser etc mottages tacksamt, då risken är stor att jag slår till...

/Caspar
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Min idé är att du väntar tills Z4 M kommer (om du orkar vänta så länge).

Ps. Är du helt säker på att motorljudet i Z4 är förstärkt in i kupén och inte tvärtom? ;) Ds.

roadZter
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det kommer ingen Z4 M i år enligt åf, de väntar minst tills nya M3 motorn kommer....

Nästa år är ju ett nytt år... Då kanske det är dags att byta till en M.... :-)

Ja enligt BMW folket själva så är ljudet förstärkt i 3.0'an. Säljaren beskrev hur, via membran som förstärkte ljudet som sedan styrdes ut via ventsystemet???? Det blev för tekniskt för min smak...

/Caspar
jag är sugen på Z4 M, men det är inte säkert att den kommer. Du kan ju satsa på Alpinas version av Z4:an, men klart dyrare.
Alpina-Z4 kanske kan vara något? Tyvärr så tycker jag inte att Alpinas fälgar passar på Z4, men de går ju att byta :)

Annars finns väl "Bolt-on" kompressorkit från ESS, kanske inte så kul att montera på en helt ny bil, och på så sätt ogiltigförklara alla garantier osv...?

Annars är det bara att ha tålamod och hoppas på att det kommer en Z4M.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Men för h-vete Caspar, du kan ju inte skaffa dig en Z4 nu! Med två Z3:or kan du ju mer eller mindre titelera dig själv som Mr Z3!
I och för sig har du ju som gammal vana att inte sälja gamla bilar när du köper nytt... ;)

/Masten
Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Masten: Jag saknar helt och hållet nostalgikänslor, så.... Nåja, jag har inte slagit till än, vilket bara det tyder på en enorm mognad...??!? eller nåt...

Får inte Z4'or vara med i z3roadster.net??? Om jag tar bort emblemet då??? :-)

/Caspar
Haha, jodå, självklart får Z4:or vara med på sajten också, med eller utan emblem! :)

Jag har en känsla av att det bara är en tidsfråga om när du slår till. Operation "Övertala Caspar att inte köpa Z4" har bara börjat... ;-)

/Masten
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Masten: Lycka till med den operationen... Du har nog sett bilen förresten. Den står i Solna den med... TYG 753...

/Caspar
Caspar: Äsch, känns som om det är lönlöst att tjata då :P Jag vet vilken bil det är ja, svartmetallic om jag inte minns fel? Med svart klädsel? Om du väljer att inte byta in M Roadstern vid köp så kan jag vara, hmm, barnvakt åt den när du är ute och kör Z4 med Bangles i stereon ;)

/Masten
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vilket förvånande erbjudande Du kommer med!!! Barnvakta M Roadstern, Du skall inte ha fett betalt för det??

/Caspar
Mjo, egentligen skulle man ju vilja ha en slant för besväret. De som jobbar på daghem klagar och vill ha mer betalt när de har mer än 10 barn per vuxen att hålla reda på, hur är det då att hålla koll på 321 brunstiga hingstar?!

;-)

/Masten
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
Hörru Caspar du vet väl att Z4 dänger Z3 M på bana :-)

/K

He makes the sign of a Z
Enbart Z3 M roadster;)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Krokodil: Jo de säger det, men efter skammen från Go-Carten visar jag mig inte mer på bana...

/Caspar
Caspar: Med andra ord har du inget behov av en Z4 då ;-)

/Masten
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Krokodil: Det beror väl på vem som kör Z3M!

ThaMaztr: Klart du ska ha betalt att hålla reda på så många hästar!

Casper: Vad jag tycker om Z4 skiter väl du i men jag skulle inte byta (tror jag, M versionen har ju inte kommit än). Vill du öka på antaler hästar i en 3.0 Z4 så är det väl bara att snacka med ESS, det är ju en sån resperator Z3 4ever har (dock har han en 2.8), men de har till 3.0 också. Såg en 330iX på mantorp i sommras som gick duktigt bra med kompressor. Sen kan man ju alltid hälsa på hos AC, Hamann, Kellener mm så trollar de fram lite fler fullblod.

Vad har du för jobb som får köra BMW i tjänsten? avundsjuk.

/Richard
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Richard: Varför skulle jag skita i vad Du tycker?? Verkar ju dumt att ställa frågor i så fall!?!?! Var har Du fått att jag får köra BMW i tjänsten ifrån?? Har jag skrivit det?? Fel fel fel i så fall, ber om ursäkt...

Det får bli en titt på kompressor, OM jag köper bilen. Min ekonomi vill gärna det, två 3'or är mycket dyrare än en 4'a med gratis service och garanti...

Masten: På gatan är jag än så länge obesegrad... :-) Z4ans väghållning med en rolig kompressor = sluta bry sig om trötta Porshar utan sikta in sig på folket i F..... :-) Jaja, det behövs väl gas också då...

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Richard: Tittade in på ESS sida, hittade inte Z4, men väl 330, 530 & X5 3.0. Jag antar att det är samma motor och i så fall får man ut 335hk / 415Nm för måttliga 50K SEK. De lämnade dessutom garanti om ett haveri inte skulle täckas av orginal motorgarantin!! :-)

Hornen i pannan växer just nu... Vi får se på tisdag vad BMW säger om inbytena!!

/Caspar
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Caspar: Läste visst lite snabbt, bruksbil stog det visst och inte tjänstebil. Jag får väl ändra frågan till vad har du för jobb som betalar alla dessa BMW som du har ;-)

För att återgå till Z4:an och ge dig ett svar på vad jag tycker om den. Bortsett från de fula framlysena och det felande vecket på sidan så ser den väl rätt ok ut, men de små felande design dragen stör mig otroligt. AC gjorde en V8 topster där de böt ut vecket på sidan mot ett "luftutsläpp" såg 1000ggr bättre ut. Kunde man också få blinkersen i framljusen åtminståne vit så hade väl de också blivit lite bättre. Avsaknaden av den klassiska BMW böse-blick gör dock bilen lite tam. Kikade lite på G-powers hemsida (Länk och måste erkänna att med en uppsättning feta fälgar så ser den ändå ganska ok ut. Dock så saknar jag Z3M:s breddning över baken, misstänker att jag gillar de på snudden vulgara formerna på Z3M, kompletterat med mina djupa,stora,feta fälgar.
Men visst Z4 är en modernare bil, mer utrmmen, kanske bättre väghållning (om man får tro de som kört den) och drar väl kanske unga flickars blickar lite mer nyfiket mot sig (om man bryr sig om det!?).
Baksidan är väl formspråket (se ovan nämnda fel) samt ett högre pris för inköp, fälgar och trim.
Priset kanske kompenseras en del av lägre försäkring och fri service.

Slutkommentar: Har du pengarna, kan leva med Bangles design fel och du efter en provkörning tycker att det känns rätt, så visst byt bil. Det är ju ändå du själv som ska köra och leva med bilen.

Lycka till
/Richard
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Richard: Det handlar mest om prioritering.. Bilarna tär VÄLDIGT mycket på kassan..

Jag håller med om att Z3 är en mycket vackrare bil!! Vad 17'åringarna tycker bryr jag mig inte om.. har ju inte fyllt 40 än!! :-) Dessutom väcker 3'an massa beundring hos alla, från 5 till 105 år (ev med undantag för 17'åringarna).. men jag är lite svag för moderna bilar (inredning, väghållning, teknik etc..)

Frågan från början var dock vad man skall göra åt motorn, och jag tror jag fått svar på det. Blir det en 4'a så blir det en tur till ESS (finns i Norge om jag inte minns fel). Var det inte Asken som hjälpte Z4c 4 ever??

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.