AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
18.446

m5 3.8 mot diverse sporthojar

Sida 7 av 8
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
Eftersom jag har tävlat i RR med hojar ett gäng säsonger, samt kört en del på bana med bil, och även kör väldigt omoraliskt på allmän väg oavsett om det är två eller fyra hjul, kan man väl säga som såhär, de flesta som kör sporthoj på gatan har inte en aning om hur man svänger och kör fort i böjar med motorcyklar.
Men man bör väl kanske inte heller jämföra kassa förare på hoj kontra mediokra förare i snabba bilar heller?
Utan snabbaste förarna i bil kontra snabbaste förarna på hoj? Det är ju först man får en rättvis jämförelse.
Jag har spöat r-hojs åkare på bogesundsvägen med strypt xt600 (21hk) med budlåda på.. Och då tillhörde jag aldrig eliten, utan bara precis så snabb så att jag kunde klassa upp mig från rookie-förare och köra i kön bland a-förarna.
Sen är det ju betydligt lättare att köra bil rätt ok fort än att köra hoj nära gränsen.. Insatsen eller risken är ju också betydligt större, misstag med bil kanske bara blir en snurr, med hoj gör det ont direkt.

Kan ju dra några varvtider till.
Polarn som är en av sveriges snabbaste förare på två hjul tog min helt standard r1'a runt mantorp på 1.20, med en gaffel som bottnade ur. Porsche gt2 med bra förare och r-däck åker på 1.25-1.26
Tar man sen och fixar chassit på hojen så är det låga 1.17 tider som gäller, och där hittar man numer då också carrera-cup bilarna.
Eller så kan man ta gamla 500-vm tider på anderstorp, där man körde 1.29.7 1990... Pro-sbk kör där idag på 1.33 vilka standardbilar är i närheten?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har också tävlat i RR (två säsonger) och kört en del bil på bana och håller med oFFkeFF att om man är normalt funtad så kör man inte mc på vägen i närheten som på banan av naturliga skäl.

Dom gångerna man står på lite extra på landsvägen pressar man aldrig bilen lika hårt på gatan som på banan men skillnaden är i detta fall betydligt mindre än på mc:n.

En bil är betydligt mer förlåtande om det släpper lite grann. Därför blir det en ganska konstig jämförelse när man tror sig kunna köra i från en mc på vägen med sin M bil.

(Putte får väl ta mina inlägg med en nypa salt för jag har råkat läsa några matteböcker också)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Zcooter, ber om ursäkt. Såg den utan ljud och kollade inte på rubriken där det stod att det var i MPH. Slarvigt av mig!

Mvh Johan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Men man kan ju också se på varvräknaren att hojföraren inte drar ända till rödmarkeringen på alla växlar. Imponerande trimmad Volvo dock, en riktig "sleeper".
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Men Nocken, det måste du väl förstå att hojen ligger och utnyttjar sitt grymma vridmoment istället. ;)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Attans, det tänkte jag inte på, så måste det ju vara naturligtvis :-)
En M bil har förtås ingen chans mot en modern sporthoj med en duktig förare.
Jag har själv lekt lite mot olika M bilar bla en M3 2002.
Det var ett rejs som startade vid ett rödljus ut på en 70-sträcka. Jag tänkte se hur lite/mycket jag behövde gasa för att hålla mig jämnsides med honom och vid ca halvgas på min R1'a så låg jag jämnsides upp till ca 120km/h och där vred jag rullen i botten och han försvann låååångt bakom mig.

Han var säkert skitnöjd då han trodde att han körde jämt med en R1 upp till 120km/h(visst körde han jämt med mig men han visste inte att jag bara körde på halvgas men med bjuder jag gärna på)
@Sani
"MC har inte en chans mot F1."

Så sant, tur att jag inte kommer köra mot någon F1 på en vanlig väg då.
En F1 är lite utanför min budget och då får sporthojen duga, 0-200 på 8 sek och en toppfart på 290km/h är fullt tillräckligt för mig
Sedan en sak till, det krävs verkligen skicklighet och mod för att köra fort med en sporthoj när det börjar att svänga. Det krävs betydligt mindre mod och skicklighet för att köra en bil fort.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Oj, ett trådlyft efter tre år :)

Fredda_NR!; jag besvarade endast Casy:s fråga, inget annat. Jag vet liksom att motorcyklar är snabba hehe... Och härligt att du har mod och är skicklig!

Dock ska det väl sägas att marknaden för snabba bilar förändrats litet de tre senaste åren - idag rullar det många bilar på vägarna som inte sporthojarna rår på, ex några GTR med P800-kit, Vipers med 1330 hk osv...och det ÄR inte lika lätt att nå maxprestanda på en hoj jämfört med en bil. Att en R1:a tex gör 0-100 på 2,7 sek betyder inte att varenda kotte klarar av att prestera det, eller hur?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En stor skillnad mellan en sporthoj och en sportbil är att vem som helst (nästan) har råd att köpa en sporthoj som med små modifikationer skulle kunna hävda sig hyggligt i endurance VM.

Ska du ha en häftig sportbil som matchar tex en BMW S1000RR blir det dyrt och absolut inget gemene man har råd med.
AeroX
i normalfallen har inte en M-bil något att säga till om. men precis som med bilkörning så kan mcföraren göra bort sig...dvs missa en växling osv. men mcföraren bör vinna 99/100. När det blir lite börjar med i spelet så är det en annan femma.

Sani

Visst finns det snabba bilar men hojutveckligen går också framåt.
Senaste ZX10R har 200 hk redan som orginal.

Att jämföra massa trimmade bilar som du gör går väl, men det finns många turbohojar på våra vägar som har över 300hk. Detta dessutom med hög driftsäkerhet

AeroX$

Visst kan hojföraren göra misstag, men med ett fordon som gör 0-200 på strax över 7 sek orginal så gör det inte så mycket.

Ganska så imponerande hur en orginalhoj enkelt kan hänga av en 700HK Corvette...
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Jamen orka :) Allt som är värt att säga om detta har nog sagts i tråden redan lr..? Och vad jag menade är att du i princip kan launcha en original GT-R en måndagmorgon, och de flesta hojarna lär bli överraskade och därmed ifrånkörda. (Det hände redan ibland med min "slöa" gamla M3:a som gjorde 0-100 på 5,6 - riskokaren är nere på 3 sek liksom..otrimmad)
Visa användare
157
mackyfr
Nissan GT-R 2010
Länk
Duktig förare på bågen och utan LC.
Visa användare
3.753
Sani
Jepp, och en av de snabbaste hojarna 0-100 dessutom...värre med en CB600 :D Samt att 2011 GT-R är ytterligare snabbare.
Sani$
Sedan att bilen kostar lika mycket som 8 !!! st nya sporthojar är en annan sak.
Driftskostnanden är säkert mångdubbelt högre.

mackyfr$

Oj vad pisk bilen fick.
Det är ett tydligt exempel på att det inte är lätt för en random kille att bara sätta sig i en GTR och sedan steka hojar.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag körde mot en R1a vid ett tillfälle och stekte hojåkaren:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.