AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
18.445

m5 3.8 mot diverse sporthojar

Sida 1 av 8
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Hade en liten "dragrace" med en Blackbird (tror jag) idag. Hängde på skapligt måste jag säga, fast han gasade säkert inte fullt ut. Hur står m-bilarna för övrigt mot sporthojar (rakt fram naturligtvis;) ?

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, en modern sporthoj behöver inte mer än strax under tre sekunder upp till hundra...! (under förutsättning att föraren kan hantera maskinen).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Börjar bli riktigt sugen på mc-kort

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Du har inte en suck mot en sporthoj,,
En Blackbird kör åttor omkring dig.
Inte många, om än någon bil som hänger på uppe i fart mot en modern högprestanda hoj. Då pratar jag inte om tex bilarna som kör 9or på 402 :)
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Nej då det fatta jag väl:) Han lekte väl med mig...

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
sätt dessa vassa hojar på ringen istället och se dom bli ifrånåkta av lättade mazda miata och lotus elise eller för den delen m3 e46.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Precis, det roliga börjar när vägen börjar svänga, då har inte hojen lika mycket att hämta.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Håller inte med riktigt..

En tidning gjorde en test mellan En Yamaha R1´a
och en Viper GTS runt "Ringen"och R1´an vann..

Har för mig att testen både publicerades i Auto motor
& Sport och i tidningen Super Bike, ska se om jag hittar
den och återkomma med tider..

IOFS så lär det ju hänga en hel del på föraren..

Mvh Jimmy
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Finns inte en bil som hänger på tex en R1:a runt en bana om föraren kan köra som sagt var.

Däremot 402m..ni har väl sett filmen där supramannen kör jämt mot en R1:a i stort sett.

Är faktiskt också sugen på mc-kort...

Kompisen sålde precis sin tredje 1000cc hoj..och letar nu R1 TURBO....och jag tyckte dom gick som satan utan turbo jag:)

///M3
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Bara för att ex en R1:a gör 0-100 på 2,7 sek på pappret behöver det inte innebära att vem som helst bara kan "plocka fram" det vid behov ute på vägen. Missförstå mig inte; en sporthoj är självklart mera potent, men jag har också dragit mot Blackbirdar och ZX-9:or med gott resultat - i princip jämt de första 200 metrarna iaf... (Med en M3 cab -97)

Alla kan helt enkelt inte hantera den enorma effekt dessa hojar har! Mycket lättare i en bil, behöver inte tänka på att ex hålla ner nosen... :-)
Det klart inte en bil har en suck 0-100 mot en sporthoj, däremot toppfarten blir det ju jämnare.
Kör själv en R6 och den toppar ca 270 enligt mätaren och min fd M5 3,8 gjorde nästan "270". (enligt mätaren)

Mvh
Andreas L
jojo men hur mycket snabbare är du inte uppe i 270 med bågen än bilen?

Min bror hade en Suzuki 750cc touring cyckel min förra M5 3,6l hade inte en chans i något intervall. Då är denna cyckel allt annat än sportig.

Detta varken när vägen svängde eller var rak.

Mina kompisar har en R6, CBR etc. har inte rejsat mot dom, men jag tror de börjar skratta om jag föreslår det.

Förra veckan låg det en R6 framför mig på en ringväg i ett trafikljus, han drog på så han låg på bakhjulet och den försvann ju som en raket.

Har sett RS4, RS6, M3 csl, 911 Turbo, 360modena m.m. som dragit på i min närhet, men inget skuffar på som en Sport hoj...
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
"Precis, det roliga börjar när vägen börjar svänga, då har inte hojen lika mycket att hämta."

Tja, det kanske inte går lika fort på en hoj (inte med en vanlig "svenssonbiker" i sadeln i alla fall), men hojen är definitivt roligare att rasta på bana än en bil och det är väl det som räknas.

Om du sedan kan hantera din hoj som gud själv så kan du säkert köra ifrån det mesta på fyra hjul redan med en liten 600cc.

När det gäller det ursprungliga inlägget så är jag helt övertygad om att Blackbirden lekte med dig. Även om det är en sporttouringmodell så går den ungefär som en R1:a...
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
"Hur står m-bilarna för övrigt mot sporthojar (rakt fram naturligtvis;) ?"

Tills för cirka en och en halv månad sedan var jag ägare till en Yamaha R6, men denna såldes för att tillsammans med min bror kunna köpa en fin M3:a. Vi har varit och provkört flera bilar, både 3.0:or och 3.2:or och även om dessa är ruggigt snabba i accet så spelar hojen i en helt annan division. Även om hojen är extremt häftig att köra (och låter grymt) så ska det bli underbart att ha en fin och snabb bil då denna både är mer användbar och billigare att äga (särskilt som vi kommer att vara två om den).

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Brorsans förra BMW f650 (ingen sporthoj iofs) skulle gå 0-100 på 6 sek och jag körde den på 7... sen går det ju inte o jämföra med tex R1 då ja inte skulle klara köra den under 5...

lite svårt o jämföra bilar och sportbågar...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Körde mot en GIXXER 750 -88 i helgen. Enligt journalistkåren är det en klen hoj som man måste sparka på för att den ska röra sig.. Men upp till 240km/h låg hojen före, sen kunde jag köra om tack vare att hojen inte gick fortare. Men jag fattar inte hur motorcykelförare törs hänga på tex. M-bilar. Att ligga på en båge i 200kmh++ bland vajerräcken, tjälknölar och kastvindar måste va otäckt rent ut sagt!

/Erik
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Var det inte i Top Gear de gjorde ett test runt en bana med en Porsche 911 och någon värstingsporthoj. Har bara vaga minnen då jag bara såg inslaget som hastigast. De konstaterade att när det svänger är en sportbil mycket snabbare än en sporthoj. Den som gick bäst på bana konstaterades alltså vara sportbilen.

/Andreas
_____
Länk
En e39 M5 har inte en chans under 200km/h mot en 1000cc sporthoj. Runt 230-240 skulle jag tro det jämnar ut sig för att bilen sedan blir snabbare. Det krävas alltså en ospärrad M5 för att kunna röra en R1 eller liknande i extremt höga farter, sen finns förstås Busan och ZX12an. En Blackbird ligger någonstans emellan en R1000cc och 12:an eller Busan i prestanda.

Sen kan jag bara säga good luck i kurvorna också. Det är en vanlig myt bland bilister att hojarna inte kan svänga.....det kan dom och bättre än bilarna också. Problemet är bara att det är svårare för förarna att utnyttja potentialen på en hoj än i en bil.

Har för mig att en gammal R1 klarar 100-200 på ca6 sekunder.
Har haft olika sporthojar bla.r1 och förstår inte hur man kan jämnföra en bil med en mc!!!inte många bilar kan hänga på en r hoj rakt fram men jag vill gärna se den hojen och föraren som kan haka på en sportbil när det svänger!Testet mellan r1 och viper slutade med slakt av r1an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.