AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
18.448

m5 3.8 mot diverse sporthojar

Sida 5 av 8
Jag körde mot en Kawazaki ZX6-R av nyare (2000 >) förra veckan på motorvägen. Ifrån en 120-130 och upp till 260 så låg han bakom mig och kom som mest upp jämsides. Detta upprepades ett flertal ggr... Sen kanske han gjorde bort sig lite men han såg lite uppgiven ut (ryckte på axlarna) sen när vi "skildes"...

Och jag vet att en hoj är snabb, körde själv en Honda CBR954RR -02 tills jag vurpade med den och bröt ryggen så kom inte med något sådant ;)
Imola:

Vilket läge körde du på SMG?var sport läget på?

Mvh en som oxså har racet mot bågar:))))
TF
4
TFK
M5 2002
Imola: Otroligt tråkigt att höra det som hände med dig, men kul att du ändå fortsätter i samma stil, fast i en underbar maskin på 4 hjul :)

Men en sak är ändå fakta i denna tråd...att ingen utav BMWs modeller ur M-programmet har en suck mot en R-hoj utav nyare modell...samt större kubik.

Ngn sa ngt i stilen som: Hur lätt är det att få MCn att röra sig under 3 sek från stillastående!? Man behöver tydligen vara proffs för det.
Då undrar jag istället...hur lätt är det att få en exempelvis M3a att ta 0-100 tiden exakt?

Som vissa redan sagt, så kan racing bågar svänga, och dessutom fort, men mkt spelar in! Att tro att en båge drar iväg ordentligt i t ex Gbg city är en överdrift, då vägen är hur kass som helst. Dessutom dominerar ombyggen, grus, galna billister osv...
Men på bana går det undan.

Ja, jag kör MC, äger en underbar gixxer på 1000 cc, från det nyaste programmet...tar gärna en tur mot en m3 i gbg...dock under säkra omständigheter, läs andra trafikanter...

Ha en trevlig kväll...
starre:

Snabbaste automatläget och sportläge på. Körde mot Cyberkallen lite i mitt automatläge och hans i "manuell" och min bil gick precis lika bra i fart så där är det inte så stor skillnad.

TFK:

Hehe, han kom inte om iaf. Har även kört mot en CBR929RR -00 och där hade jag inte så mycket att hämta. Men mot en 600cc på motorvägen så kan man allt sätta emot ganska mycket. Men större maskiner får man bara rejsa med för att få se dom köra ifrån en vilken är kul det med.
ba
11
badcam70
M5 Touring -92a
Här ser ni vad som händer när en 900hk kompressor/lustgas Viper kubbas med olika varianter av Hayabusor original till strokade turbovärstingar så kanske ni förstår vad som krävs för att åka någorlunda jämt med sporthojar OBS detta test är bara ren styrka och rakt fram på motorvägsliknande förhållande inget svänga!
Njut för det är en härlig och rolig film....

Länk

ba
11
badcam70
M5 Touring -92a
Ja just det glömde tillägga att jag skulle tänka både en och två ggr innan jag börjar rejsa med min 3.8l för det skulle bara bli patetiskt i jämförelse mot en riktig sporthoj men så klart en och annan Guldvinge ska man väl kunna åka ifrån.

To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Vore kul att se varvtider från olika banor från er som kör bil och tror att ni är snabbare än hojar.

Min första bankörning körde jag på Mantorp 2002..
Tog mitt mc kort 2001 och hade inte kört speciellt mycket innan bankörningen.
Körde på 1:30 runt långa banan och det är inte många bilar som tar detta. Hojen var en helt orginal R1 -01 med Metzler Rennsport fram och bak.
Nu har jag lite mer erfarenhet och är betydligt snabare men har tyvärr inte kört något mer på mantorp med laptimer.
Tommy:

Jag vet ju att ni körde en hel del runt Lygnen innan, vet inte ifall ni gör det längre. Men runt Lygnen så är det ungefär samma hastigheter på utvalda ställen med min M3:a som med farsans Fireblade (CBR929RR -00 med Akrapovic helsystem, magnesiumfälgar, PCII, K&N och mappat i bänk). Så runt Lygnen finns det nog ingen hoj som kan hänga av min M3:a iaf.
To
47
Tommy (WCX)
Z3 M Coupe -99
Jag blir säkert frånkörd på gata för jag vågar inte chansa längre.
Det är för farligt att åka fort på små vägar med grus och djur och sånt. Så jag åker nog fortarare med min M3a på små slingriga vägar.

Men på bana där man vågar/kan använda grejerna så krävs det mycket bil och hyffsad förare för att hänga med.

Det är väl många här som kört bil på kinnekulle? Den är ju ganska långsam med mycket svängar. Ligger ni på under 1 minut så spöar ni mig på orginal R1.
Tommy,

Jo, det är livsfarligt att köra fort på vägen egentligen. Jag vurpade ju runt lygnen och bröt ryggen. Farsan (tocar) slutade ju köra hoj då med.

Det krävs duktigt mycket bil för att slå en hoj även på bana.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Under minuten på kullen är jävligt snabbt!!! Sist jag var där (sept -02) åkte jag på 1,08-1,09.

Men jag vet andra M3 E30-ägare här på forumet som är snabbare än mig, Esa och Lotus Samuel, de åker på 1,04-1,05 (om jag minns rätt) på kullen.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Ni pratar om "Lygnen", det är möjligtvis inte sjön Lygnern vid Fjärås och Sätila etc som ni pratar om. Det är en grymt rolig väg, om än något dålig på sina ställen. Jag har inte kört vägen med M3:an än men det ska bli väldigt roligt att göra det. Jag håller med folk här angående risken med mc-körning på allmän väg. Man vågar inte ladda så mycket att det blir kul och då är det ju nästan lika bra att köra bil i stället.
Elfrippo:

Jepp, det är den berömda sjön vi pratar om ;)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Har precis inlett min MC karriär...men jag blir mörkrädd när jag hör & läser om alla hemska olyckor, med förlamningar eller döden som följd....

Konstigt nog, när man väl sitter på hojjen & kör så tänker man inte på farorna, utan njyter mest av upplevelsen...kanske lika bra det...

Kör försiktigt..på både 2 & 4 hjul...
Mosse. Boka in en bankörning tidigt....det lär man sig mycket på. Det brukar finna tre grupper, långsam, medel och snabb. Långsam går riiiktigt sakta och kan innehålla allt från customhojar till gamla 400cc med kärringar på. Är man nybörjare och normalbegåvad kan man åka i mellangruppen. En rekommendation!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tack för tipset! :)
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Nockenwell.. Hur står sig en F1 mot MC på bana? Sport-maskiner alltså.. Sport vs sport, det kan inte bli bättre jämförelse än så.

/Jonas
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
MC har inte en chans mot F1.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En F1 är som Sani skriver mycket snabbare. Den främsta förklaringen till det är att den har något som saknas hos standardbilar, nämligen massiv aerodynamisk downforce.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den har även ett vikt/effekt-förhållande som är jämförbart med motorcykel.

På vanliga väg är det få bilar som har 1kg/1hk som många cyklar har.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.