|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Sporthojar går fortare rakt fram och i snabba kurvor. Bilar tar igen i långsamma kurvor eftersom de (generellt sett) kan bromsa och gå in senare. Därför är bilar betydligt snabbare på en bana som Ringen med många snäva kurvor men långsammare på snabba banor som Silverstone. Vad gäller MC-rekordet runt Ringen på 7,49 så har rekordhållare själv (Helmut Dähne) fått frågan om någon cykel skulle kunna vara snabbare än den RC30 som han använde och svaret blev: Nej, möjligtvis en Ducati 996. R1 och Gixxer1000 är för långsamma. Min egen ringa erfarenhet av Ringen är att jag sällan (eller aldrig?) blir omkörd av hojar men ofta av Porsche och Ferrari. Och då ligger mina varvtider på ganska beskedliga nivåer. Sen tycker jag det är ojuste att jämföra Gerry Nordström och Gunnar Dackevall i ett test på Ringen. Gerry har ju betydligt mer erfarenhet av en R1:a på Ringen än vad Gunnar har av en Viper. R1:an var väl Gerrys egen? Gunnar har knappast en GTS i garaget. För den som vill se hur snabbt ett varv på 8,30 är kan se på följande klipp där Gerry kör först på en R1. -> Länk Killen som kör efter dog två år senare just på Ringen. Ett av de starkaste skälen till att jag inte kör båge längre är just säkerheten. |
|
|
Glömde tillägga: 7,49 med MC är snabbt, men Bellofs rekord på 6,11 i en Porsche 956 är löjligt snabbt. Så överlägsna är bilar... |
|
| Den stora skilnaden enligt mig är att en sporthoj verkligen är gjort för sport på motorbana. En sportbil är sällan eller aldrig helt anpassade för bana. Omfattande modifieringar krävs på de flesta sportbilar för att de skall bli konkurrenskraftiga på en bana. Sportmotorcyklarna däremot är anpassade redan i originalutförande. | |
|
Cyberkallen. Att Daehne hävdade att en R1 eller gixxer1000 skulle vara för långsamma köper jag inte. Jag förstår att han som är rekordhållare säger det, men faktum är att man kört 7,55 med en gammal gixxer750 och en genII ZX9-R. Bägge dessa hojar är betydligt långsammare än dom nyaste litermaskinerna. Om bilar är snabbare i långsamma kurvor så är det väl bara att plocka fram några varvtider härifrån Sverige, där det nästan är uteslutande långsamma banor, internationellt sett. Bilarna får stryk ändå. Sen att gå från M-bilar till Bellofs 956a är onödigt att kommentera. Som jag tidigare sagt är hojar chanslösa mot formelbilar och sådana som använder downforce. Att en chassiekittad och måttligt motortrimmad standardhoj hänger av en STCC-bil säger allt tycker jag och det på svenska banor också. Det kanske är någon som vet vad Henrik Roos har för tider med sin GTR Viper....den borde iaf vara snabbare än banrekordet för MCn på den banan. |
|
| F.ö tycker jag att just ringen verkar handla mest om förarprestationer, han med störst erfarenhet vinner. | |
|
Flåklypa: Alla ni drar upp hojar som är maxade på allt men när nån drar upp en bil tex.956 tycker du att det är onödigt att kommentera! En STCC bil är byggd på en standard bil men dagens gat-hojar är byggda på rena race maskiner.Tycker fortfarande det är löjligt att jämnföra en 1000r och en m.Cyberkallen verkar veta vad han pratar om...alla kan köra en hoj men undrar om nån av er har KÖRT en!?!? ...........En som har KÖRT både bil och hoj,inte bara har ägt......... |
|
|
Det är ju bara att läsa länken som postades tidigare. Länk Det krävdes Radical för att slå den GSX1000R som användes i testet. Jag har för övrigt det test på Silverstone som nämns tidigt i tråden. Det är Jeremy Clarkson som anordnar testet, förare av MCn (R1) är någon engelsk superbikesnubbe bilen (996 C2) körs av Jason Plato. Jämförbara förare med andra ord. Motorcykeln leder i stort sett hela varvet, men blir passerat i kurvkomplexet precis före mål. Hade mållinjen varit några tiotals meter längre fram så hade hojen vunnit. En R1 kostar ung 110.000:-, en 996 C2 ung 700.000kr Division Pris/Prestanda faller onekligen ut till hojens fördel. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Vi nämner standardhojar som finns bakom varje hörn, dessutom var det inte jag som drog upp jämförelsen R-hoj med en M-bil, så skjut inte mig. Att hojarna är potenta redan från bandet är inte mitt fel och nu var det tydligen så vissa vill jämföra mot dessa. Dessutom är risken ganska mycket större att man stöter på en R-hoj än en Porsche 956 på gatan eller banan. ;-) En STCC är så långt ifrån en standardbil man kan komma. Det är i stort sätt bara karossen som är identisk med en standardbil och vet du vad en Porsche 956 är öht? Hojarna vi pratar om säljs över disk förutom de jag jämför med STCC-bilarna. Dessa hojar är dock i stort sätt standard om man jämför med modifieringarna på en STCC-bil. Alla som är tvivlare kan väl jämföra varvtider på olika banor där man inte kör med livet som insats. Jag tycker också att Cyberkallen verkar ha bra koll på hojar, men jag är av en annan åsikt gällande banor med snäva kurvor också, fast jag kanske missuppfattat honom? Vad menar du med att du har KÖRT hoj, har du tävlat? |
|
|
Andreas. Den filmen mellan en 996 och en R1 ÄR faktiskt ganska patetisk och det är uppenbart att den är gjord för att blidka bilister. Just filmen har varit förmål för diskussion på Sporthoj.com....jag ska ta det senare, måste springa nu, men varvrekordet för en hoj ligger ungefär 15 sekunder under 996ans tid som Jason Plato satte. Det var f.ö en 996 C4. Jag kan lägga upp länken senare.. |
|
| Här är länken:Länk | |
|
Rättar mig själv: Testet sker på Thruxton, inte Silverstone som jag skrev tidigare. Flåklypa: Hur menar du förresten med att filmen är gjord för att blidka bilister? De har ju tagit det värsta bland hojar som går att få tag i (1999) medans de har tagit en förhållandevis "snäll" bil? Med en 996TT, F355 hade det kanske blivit ännu större marginal? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Flyklåpa; bara en parantes..stcc/etcc är ett väldigt orginal reglimentet som tillåter väldigt lite ändringar från std bilen. Sen en annan sak, har du varit nere på ringen och kört? Om inte så går det ;-) /Pelle |
|
|
Pelle, det är inte många delar på en ETCC/STCC-bil som är likadana som en standardbil! Inte ens motorns placering stämmer väl med originalet... Däremot är väl motorblock, kaross och bärarmarnas/fjädringskomponenternas infästningspunkter samt märkesemblemen samma som originalbilarna! ;o) En modern sportmotorcykel är väldigt nära tävlingsstandard redan när man hämtar ut den hos handlaren. (Med tanke på motorernas trimningsgrad och varvtal, är jag imponerad över att de i normalfallet håller i tusentals mil utan problem!) Givetvis kan stötdämpare, däck mm förbättras men det kan man göra på alla fordon... Så ur det perspektivet är sportmotorcyklar extrema. Faktum kvarstår: en vanlig "standardmotorcykel" är extrem i sitt standardutförande, och nästan vem som helst har både råd och möjlighet att handla sig en sådan tvåhjuling. Tillgängligheten och vanligheten gör att man i det perspektivet inte kan prata om extrema maskiner. Att det sedan kräver sin man att hantera en tvåhjulig best är något helt annat. Det är inte så många som klarar/vågar köra genom en kurva i fullt nedlägg och med tvåhjulsdrifting på en mc ens på en bana... ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, vart hittade du det i reglementet? på många delar är det mini tillverknings antal på 2500enheter. tex växellådan ska vara monterad på samma plats som orginal osv.. /Pelle |
|
|
Håller med Johan B till 100% Andreas. Det jag menar är att Top Gear gör programmet och Jeremy Clarkson förlöjligar MC-åkare som skinnklädda bögar ungefär, det känns lite oseriöst också håller dom på och börnar innan start och sådant larv. Sen kan man faktiskt se med blotta ögat (om man är van att titta på hojracing) att han som kör hojen håller igen vid vissa partier. Tiderna avslöjar också detta eftersom Jason Plato i Porschen (som f.ö har varvrekordet för en BTCC-bil på Thruxton) körde på 1.35, medan varvrekordet för en ss-hoj ligger på 1.19. En standardhoj är max fem sekunder långsammare än en ss-hoj vid dom varvtiderna. Pelle. Nix, jag har inte varit ner på ringen och i ärlighetens namn vet jag inte om jag skulle njuta så värst mycket av det heller eftersom man typ aldrig lär sig banan och att ett misstag kan kosta en livet. Fast jag måste tillstå att ett ringenbesök är något man ska ha bockat för innan man lämnar jordelivet, men då blir det nog med bil isf. Jag har även sett hur många bilar passerar hojar där, men det finns även en film där en R1 hänger på en vit Porsche GT3 och kör om på slutet....vissa saknar självbevarelsedrift ;-) Jag hoppas ingen tror att jag skulle välja en sporthoj före en Porsche 996 eller en nyare M3 eller M5...det skulle jag inte på långa vägar, men jag vill slå död på myten att hojar inte kan svänga. |
|
| Haha! Rolig tråd det här. Som vanligt vägrar många BMW-förare inse sina begränsingar. Trimmade Saabar brukar vara föremål för diskussionen huruvida jämförelser är orättvisa och att en BMW egentligen är snabbare bara jämförelsen sker på ett rättvist sätt (vilket innebär att BMW:s gynnas...). Tydligen gäller samma sak för R-motorcyklar. Alla normalbegåvade och tekniskt intresserade personer förstår att en BMW M-bil inte har en tillstymelse till chans mot en modern R-hoj. Varken rakt fram, åt höger eller vänster. Vissa BMW-puriatener kommer dock aldrig finna sig i detta. | |
| Det är väl inte så svårt att lista ut att få saker överensstämmer med en standardbil på STCC:na. Hur många sekunder långsammare tror ni inte en standard Volvo S40 eller en BMW 320 är runt banorna? Det är inget man gör med ett chassiekit från KW direkt. | |
|
Pelle: Länk Vissa extreiöra detaljer som motorhuv, kaross, grunden till stötfångare fram och bak mm. skall vara samma som standardbilen, men under skalet är det inte mycket standard längre! Vissa komponenter som t ex. motorn behöver inte ens komma från den bilmodell man tävlar med, det räcker att det är samma biltillverkare som gör den... Hur många Audi, volvo, eller BMW-bilar har du t ex. sett som har äkta sekventiell växellåda hos en bilhandlare och som är ämnad för gatbruk? (inte ens BMW:s M3-"sekventiella låda" är äkta sekventiell i ordets rätta bemärkelse!) Att homogliseringsantalet är 2500 för vissa enskilda detaljer i bilarna gör dem inte speciellt standardbetonade i mina ögon. Dessutom kan tillverkarna få dispens från denna siffra... Lyft på huven till en STCC-bil och du kommer inte att känna igen dig mot en standardbil! I en STCC-Volvo sitter bland annat motorn mycket lägre och längre in än i en standardbil! Detta för att få bättre viktbalans i bilen. STCC/ETCC är specialbyggda tävlingsbilar med några färre inslag av standardbilar! Däremot finns det andra klasser där man tävlar med i det närmaste standardbilar. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När teknikens värld för några år sedan hade sitt superbilstest på mantorp så var den snabbaste bilen i testet Viper GTS med en varvtid på 1.31.61. Fredrik ekblom hade med sin STCC-bil kört med en varvtid på 1.20.41. Det säger väl en hel del om hur mycket som är standard på en stcc-bil....... /B |
|
|
Dock var det med det gamla reglementet som var mer extremt. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.