|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
| Eftersom länkarna som både Wolv och jag lagt upp är ganska stora så räcker det med att ladda ner den ena....dom är nämligen lika. | |
|
1,02 runt ring knutstorp med stcc bil 1,007 Fredrik Watz Yamha tz 250 Banrekord: 55.792 133,56 km/h Linus Lundberg (F3) |
|
|
Vad plötsligt tyst det blev från alla som trodde hojen var långsammare:) Finns många dåliga åkare på hoj också, så därför kanske bilen med en halvbra chaufför är bättre än med MC dito. Kan inte vara så lätt att luta i kurvor så knä tar i backen med en MC...? |
|
|
Jag får medge att jag var ute och cyklade förut, eller ngt.... På bana har jag aldrig kört mot någon mc, alla de banträffar jag varit på har varit endast för bilar, med ett undantag men där hade bilar och mc olika körpass. Och det är ju så det fungerar på banträffar, endast mc ELLER bil, inte båda samtidigt. Jag är dock fortfarande nyfiken på vilka som överlag är snabbast nere på Ringen, hojarna eller bilarna. Bara till att åka ner och ta reda på det... Nej, det är väl som ni säger, om "knutten" ifråga har en riktigt potent hoj och verkligen KAN köra den så drar han ifrån allt på fyra hjul. Det vikt/effekt-förhållandet som moderna sporthojar har finns det ju inga bilar som rår på (möjligtvis extrembilar som formel-1 eller dragracing-bilar). / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Frazze: "7.49 på en gammal Honda RC30. Det måste vara från 80-talet eller tidigt 90. 7.55 har man kört -98 med en Suzuki GSXR-750 och det är sannerligen inga raketer med dagens mått mätt. Jag tror ärligt talat att det inte satts några seriösa försök med en duktig förare på en modern sporthoj på ringen och klokt är nog det. " Mer info finns på www.nordschleife.no Sen är det som vi konstaterat tidigare att gemene man kör snabbare i en bil än på en hoj eftersom det är svårare, men då är det som sagt förarrelaterat och potentialen finns där i hojen ändå. När vi snackar formelbilar med downforce och dyligt så är det däremot good bye för hojarna. En F1a fullkomligen krossar en MotoGP-hoj runt vilken bana som helst. |
|
|
Sorry Flåklypa....jag som googlade och tyckte jag gjorde en så bra upptäckt och så hade du redan postat den länken! :) /Andreas _____ Länk |
|
|
Honda RC30 är/var en extrem hoj! I princip byggdes den bara för tävlingsbruk. I princip var det väl frågan om homoglosiering av typen så Honda kunde tävla med modellen. Och om jag inte mins fel var Honda RC30 ganska överlägsen konkurrenthojarna rätt länge! Men om det är en MC-förare som kan köra ordentligt har inte många bilar en chans ens om det svänger ordentligt. För att ha en liten chans mot en duktig MC-förare på en modern sporthoj, bör man nog vara duktig bilförare och dessutom sitta i en extrem sportbil (typ supersportbil á några miljoner). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan. Du har rätt angående RC30in. Den ersattes senare av RC45, man jag är rätt övertygad om att ingen av dessa hojar har någon chans att röra någon av de nyare R1000 hojarna. Dessutom har man tagit ytterligare ett steg i literklassen och med -04:orna. I vilket fall har du koll på grejorna....som vanligt. |
|
|
Läste för länge länge sen i en biltidning (kommer inte ihåg vilken) om en Porche 911 Boxer turbo som tydligen gjorde 0-100 på 3 sec och 0-200 på runt 8 sec. Har även läst om en Alpina 3,5L med dubbel turb med runt 6-700 hästar och ett j'vla vridmoment som också kunde plocka en och annan sporthoj. Skulle vara kul att ha ett sånt åk och i alla fall chocka MC åkarna :D Men åt andra sidan behöver man inte köra särsikt hårt för att klippa en m3-m5 med en R1, bara att vara lite snäll på 1:an med 2:an hänger man dom av dom en då. /Martin |
|
D-diddy |
W: Att jämföra turbotrimmade bestar med standardhojar är ju inte så relevant, isf får du jämföra med turbotrimmade hojjar också. en standardhoj kör idag med lätthet ifrån alla M-bilar. saxat ur sista BIKE. Kawasaki ZX10R 175hk (184 med trycksatt luftburk) 170 kg torrvikt, (17 liter bensin och 3liter olja ger kanske 20 kg mer) 0-100 3.23 sek. 0-200 7.63 sek 0-400 meter 10.26 sek. toppfart 295.6 km/h Detta med en cykel direkt från fabrik med "vanliga däck" Snabbaste föraren runt Aleriabanan i Spanien 1.45.20 Det är svårslaget med en bil. David "The unattainable is invariably attractive" |
|
Jäkligt intressant test som Flåklypa länkade till. Mycket proffsigare och mer välgenomfört kan man knappast genomföra en liknande drabbning. Skiftande och roliga bilar och kul även med en riktig superbike. Att sedan alla förarna var riktiga proffs höjde även det trovärdigheten. Det är bara att inse att det går köra grymt fort med hoj om man bara vet vad man gör. Dock kan jag helt ärligt säga att jag skulle kunna köra mycket snabbare på bana i min nyinköpta M3 3.2 (kommer mer info snart) än på min "gamla" R6:a. Det handlar bara om kunskap och hur mycket man vågar ladda. Tyvärr är jag själv en kärring när det gäller MC-körning (i alla fall på landsväg) då jag är alldeles för rädd för rullgrus osv. Jag är ganska säker på att det är mycket "få där ute" som kan hantera en motorcykel fullt ut och därför har många fått den felaktiga uppfattningen att det går att köra ifrån en sporthoj med vilken svenssonvolvo som helst. |
|
| Alla pratar om hojar som väger ca.170kg och har ca.170hk men när man jämnför hojen med en bil som väger 1500kg och har 600hk då kallas bilen för (extrem).....! | |
|
Beror på att bilen ha större volym ev turbo = mera vrid En bil ska inte ha en chans mot en MC men visst vore det kul att i alla fall ge dom en lite match :D Off tropic: Visst ha man gått och funderat lite på mc men en försäkringspremie på 800-1000 kr/mån ge lite avsmak men om man är rik så varför inte? |
|
D-diddy |
intressant reflektion backtus. :D David "The unattainable is invariably attractive" |
|
W: För 1000kr i månaden får du inte mycket till hojförsäkring. Att försäkra en R1, GSX-R 1000 el likn för kostar cirka 70.000:- om året för mig... (22år, Norrköping) (Kan ju förstås bero på att i snitt var fjärde R1:a råkar ut för haveri varje år...) //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
D-diddy: Du måste ju lägga till ca 80 kg förare oxå :D Det räknar man ju nästan alltid in i bilens vikt (tjänstevikt) |
|
|
andreas 70000:- llåter lite väll mycket vad har du för premie och hur ofta har du smällt innan?!? |
|
|
det blir 6 papp i månaden i snitt dock vilken person betalar det`?!!?!? inte jag iaf |
|
|
Och sen så läser jag ju inte det som står ovan heller men hah |
|
|
Att folk ens tror att de har en chans mot en riktig sporthoj.. Inte ens när det svänger kan jag säga.. En modern sporthoj med förare väger lätt in under 250 kg tankad och klar.. kombinerat med mellan 150 - 200 hk som de har nu så kan ni väl räkna ut hur fort det går att köra själva??? Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.