|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Flåklypa, vad säger du som van hojåkare om att ligga och bränna i farter långt över 200 på våra svenska vägar där det ofta kommer tjälpucklar mitt i kurvorna? Nemas problemas? /Erik |
|
| Är väll inte skönt att komma med din M3a som är låg över ett "gupp" i över 200 heller? | |
|
Jag kommer ihåg testet i TopGear som Wolv pratar om. Samt testet på Ringen av R1 vs Viper. De slutar alltid på samma sätt, och de hara o göra med GREPP. Du har 4 st stora fina anläggnings ytor på ca 20-25 cm som biter i när du svänger med en bil. På en mc har du 2-3 cm x2 anläggningsyta. De går ALDRIG att svänga i samma hastighet med en Mc som du kan göra med en bil. Den största vintsten för bilen är utgångshastighet. MCn må närma sig på rakorna, men har i princip aldrig en chans på en lagom svängig bana. Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
|
Har ni inte sett filmerna från Nürnburgring där hojjarna får vika hädan när det kommer lite M-Power ? :D Tror visst att det är en här på forumet som kör om jag inte missminner mig.. Har dom liggande om nån är sugen. |
|
|
P3r, det kan gunga till ordentligt i bilen samtidigt som det kan kännas lite vingligt, men det är ju inga stora problem med 4 hjul i backen. Men jag undrar verkligen hur samma sak känns på tex. en R1. Viper GTS vs R1 på Ringen vann R1:an. /Erik |
|
|
Det är Johann på filmerna och ja han finns här på forumet. Skulle vara intressant o höra hans input då han åkt ifrån de mesta :) Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
|
Hittade filmerna.. Länk |
|
|
Intressant läsning, inte entydligt men intressent. Till saken hör att jag aldrig kört en mc förrut så alla inlägg är vällkomna. Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Jag har diskuterat det här en miljon gånger och Johan har också varit med vid ett antal tillfällen. Det finns ingen M-bil som hänger med en modern 1000cc sporthoj på bana, oavsett om det är ringen eller våra svenska "skitbanor" om det är duktiga förare på/i bägge fordonen. M-pire. Faktum är att hojarna är jävligt stabila i höga farter. Vägbulor o dyl kör man också över utan problem i över 50km/h...man får faktiskt förtroende över en hoj om man tillåter den att visa det. Sen är det lättare att köra en bil snabbt, men då pratar vi förarprestationer. Kurvhastigheten brukar ligga ungefär lika mellan en bil och en hoj och vid knixiga partier typ chikaner är hojen snabbare eftersom den kan hålla ett rakare spår tack vare att den inte har någon spårvidd. Titta på bantiderna dom duktiga förarna kör med sina 600cc här i Sverige. Dessa hojar kan man köpa ett eller två år beggade för ca 70kkr. Det sitter andra dämpare, fjädrar och motorn är trimmad till 120-130hk (en nyare 1000cc ger ca 150hk). Dom klarar liknande varvtider som dom gamla, snabbare, STCC-bilarna som har downforce och hela kitet. Dom nya STCC är långsammare. Jag ska införskaffa mig en R6 eller något liknande till i år och hade tänkt att åka på en hel del bankörningar. jag ska klocka tiderna så får ni jämföra mot en glad amatör. Hittils har jag kört 1.18 runt Gelleråsen med en feldrevad turbohoj och standarddäck. Det var första och enda gången jag kört där. |
|
|
Jag har hört att en sporthoj klarar över 1.0 i skipad, men jag vet inte hur mycket över det var och om det öht var sant. Jag ser det så här. En M-bil är en standardbil som är anpassad för gata och bana. En R-hoj är en banhoj som är anpassad för gata. |
|
|
Visst har man 4 st feta anläggnngs ytor på en bil. Men på en mc har du alltid, i alla kurvor, däckens fulla anläggningsyta ibacken i o m att hojen lutar med i kurvorna. Däcken på en bil utsätts för oerhörda sidokrafter, till skillnad från en MC´s däck, där kraften alltid är riktad i däckens centrumlinje. Dessutom så väger en hoj 150-200 kg, dvs bara en tiondel av massan hos en bil...... /B |
|
| Har kört på bana ett antal gånger bla som instruktör och står fortfarande fast vid att en duktig förare kör snabbare med en sportbil än en sporthoj!Visst får man mera mc för 100kkr än bil men det är inte det som jämnförs här.Är det nån som vet vad rekordet är på ringen med en mc? | |
|
Men om vi tar en M5 som gör 0-100 på 5.4 sek (?) och en bra båge som gör på vadå 3-4 ?! båda förarna är duktiga och vet vad dom gör som jag förstått så kan man ju ligga rätt sjysst med bågen, och för att citera någon "Kurvhastigheten brukar ligga ungefär lika mellan en bil och en hoj och vid knixiga partier typ chikaner är hojen snabbare eftersom den kan hålla ett rakare spår tack vare att den inte har någon spårvidd." det kan ju inte finnas en sportslig. sedan är det ju just 100-200 kmh men jag tvivlar ju på att mc:n ger upp inte heller m5:an men 200-300 Kg mot ja vad nu en M5:a väger 1500 kanske jag vet inte. rätta mig gärna om jag har fel |
|
|
Delerium: Du har ju tex GSX 1000R 168 Kg 164 Hk 0-100 under 3sek.. Den nya Yamaha R1 ska tydligen vara något värre.. Mvh Jimmy |
|
|
nästan mer HK än vikt hehe. tror aldrig på att en M bil pallar att ta en båge iofs spelar dom ju inte ens i samma division men det var ju nån som undrade :) |
|
|
7.49 på en gammal Honda RC30. Det måste vara från 80-talet eller tidigt 90. 7.55 har man kört -98 med en Suzuki GSXR-750 och det är sannerligen inga raketer med dagens mått mätt. Jag tror ärligt talat att det inte satts några seriösa försök med en duktig förare på en modern sporthoj på ringen och klokt är nog det. |
|
|
Här är ett test på Silverstone med en Racidal, GT3, M3 CSL och två gsxr-1000....inga dåliga bilar, men inte tillräckligt bra heller. Länk Jag kan hålla med om att den största fördelen en hoj har är just acceralationen, men den som tror att man piskar en hoj lätt när det svänger får bakläxa. |
|
|
Backtus: "Testet mellan r1 och viper slutade med slakt av r1an. " Hur menar du ? I min tidning så vann R1´an ialla fall... Gerry Nordström 8,06 R1 Gunnar D 8,22 Viper |
|
|
Flyklåpa: R1 med turbo ?!? Rör på sig hyffsat va ? ;-) Tog ut min RD 500 igår för första gången för sässongen och jäklar vad man tycker att dom går bra innan man vänjer sig.. Kan tänka mig vad du tycker om Turbo R1´an, du har säkert dubbla effekten + moms mot vad jag har ;-) Mvh Jimmy |
|
|
En artikel i ämnet som jag hittade: Länk /Andreas _____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.