AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.146

"Säljs pga av..." ?

Sida 1 av 2
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Varför står det säljs PGA flyt/husköp..... osv på de flesta annonserna nu förtiden ? det känns som att varför ska man behöva förklara sig om varför man säljer bilen , hur upplever ni dessa annonser jag kanske är litte naiv men jag får en känsla av att det är bara skumma prylar som det står sånt på
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tycker inte att det är skumt att skriva, däremot ganska orelevant som sagt. Nångång KAN det ju faktiskt stämma att man ska sälja pga av snabb flytt el dyl. varför man vill motivera ett lågt pris tex. Men som sagt, ganska orelevant är det ju i dom flesta fall.

Länk
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Så att den ev, köparen skall slippa fråga varför han säljer kanske? ;)
Ibland kanske man säljer onormalt billigt och då kan en förklaring vara bra.
Har hört denna fråga hundra ggr:: Får man fråga varför du säljer???
Förstår säljare som skriver det i sin annons.....

///FrIIk
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Kan väl ofta vara så att någon hittar en bra lägenhet/hus, och måste in med handpenning direkt.. då kan man ju vara rätt angelägen om en snabb affär.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Men jag kan bli tok irriterad på en annan sak.

Tex när vissa skriver SVERIGES FINASTE eller troligen den finaste osv.

Förstår inte hur dom kan säga så??? har dom varit å kollat på hela sveriges bestånd av låt oss säga bmw 525?

Här är några exempel:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Mvh Jojje
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
HAHAHA!! Sveriges finaste bmw m5 -93 och så står bilen mitt ute på en lerig åker! :-)))

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Jag tycker att det är helt OK att skriva ut anledningen till att man säljer bilen. Varför inte, liksom? När det blir dags att sälja min bil kommer jag med all sannolikhet skriva som det är i annonsen: att bilen säljes på grund av sug efter större/nyare BMW.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Vid varje tillfälle som jag sålt bil har köparen frågat varför. Jag har lika ärligt svarat som det är: "Jag säljer den för jag vill köpa en nyare."
Då brukar det alltid tystna till på andra sidan luren, som hade de helt tappat luften... Kors i all sin dar... vad är det karl’n säger? Ska han sälja sin bil för att skaffa en nyare? Hur går det till? Kan man verkligen göra så? :)

Alternativt kan man få den mindre intelligenta frågan:
- "Men om du nu säljer den, vad är det då för fel på den?"
Varför måste det vara fel på bilen för att den är till salu? Är det den enda orsaken till varför folk säljer sina bilar? I så fall borde vi ha en enorm omsättning på bilar i Sverige. Eller tänk er i sydligare länder där man får bucklor på bilen i parti och minut.
- Hörru José, hur många bilar har du köpt/sålt i år?
- Detta är min 37:e bil för i år, señor Pedro.

Okej, jag vet att jag är sarkastisk men ibland är det svårt att inte vara det när man möte allsköns människor. :)

Gör det med stil.
Ausgarius: :) Känner igen den där kommentaren när jag sålde min 318 i somras.
Först fick jag frågan om bilen är dyr i drift osv. Jag svarade genomärligt att den är mycket billig i drift.
"Men om den nu är så snål och billig i drift, varför säljer du den då"?
Att per automatik bli klassad som "Ärlige Harrys Bilhörna" som kränger skit till okunniga bilköpare känns bara jobbigt.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Måste bara nämna fler dåliga argument. T ex Norrlandsskörd!!!!!
finns ju för f...n inga sämmre och gropigare vägar i Sverige, absolut inte bra för bilar. Och att det inte saltas? tillåt mig små le.
pendlar dagligen Mellan Piteå och Luleå och bilen är viiiiiiiit av salt.
Orsaken till att annonser kan se konstiga ut ifrån de allra flestas perspektiv är inte så konstigt.
Alltid när jag sålt bil har jag fått frågan varför jag säljer bilen ofta mycket misstänksamt, därav att många skriver det i annonsen om det nu hjälper, jag tycker att man brukar få sitta och rapa upp allt man skrivit i annonsen iallafall. Blev urless på frågan, "Har den SCHiin och automat" när jag sålde min 528i 97:a trots att jag aldrig hävdat att den hade vare sig SCHiin eller automat.

De som skriver inga snackare/däcksparkare har säkerligen tröttnat på de som ringer från "skyddat nummer", härjar och skriker alternativt låter hotfullt med en kastralröst och lägger sanslösa skambud ofta 30-40% under den absolut billigaste motsvarande bil....

/Simon
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Jag är ganska övertygad, precis som Ausgarius var inne på tidigare, att man skriver anledningen till bilförsäljningen pga att spekulanter inte skall tro att man säljer bilen för att det är något fel på den. "Säljes pga tjänstebil" är nog den vanligaste anledningen... Personligen tycker jag det är helt okej att det står med i annonsen, om det är sant eller ej är dock en annan femma.

roadZter
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
En annan höjdare är "tjejkörd". Bevare mig väl! Utnött koppling och småbucklor efter backning på Konsums parkering.
Jag har märkt på mig själv att jag skriver mer och mer i annonserna. Vilket kanske inte alltid är så bra.

Är väl ett steg från "inga däcksparkare, testpiloter" annonserna.

Anledningen är väl att man vill vara så tydlig som möjligt, eftesom man har haft att göra med mkt idioter som ringt och kommit och hälsat på.
Men själv så inser jag ju att en sådan annons med massa text förklaringar uppmaningar och förmaningar inte är lockande. Jag sitter ju själv och tänker jaha inga däcksparkare inga testpiloter, får man inte kolla bilen eller prova den? Äh den skiter jag i.

Nu sist skrev jag en ganska kort och koncis annons men avslutade med säljes pga nyare bil. Detta var innan jag smällde skiten sitter och väntar på försäkringsbolaget nu. Så den bilen jag skulle köpt (den nyare) blir det inget med nu tror jag.
Den sista annonsen i Jojje's lista är en höjdare. En av de billigaste OCH finaste M5 -99. Snacka om motsatsförhållande ;)

Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Jag hatar när man använder ordet "pärla" om sin bil.

BMW is not a car, it's a state of mind.
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Okej att tjejkörd känns lite löjligt som erikberg skrev men den bästa måste ju ändå vara:

"ska sälja den åt mamma hon kör BARA till konsum och kyrkan"
Har ni träffat den bilförsäljare som inte sagt det om en gammal bil.

Länk
CoolBlueM3Coupe,

är inte så konstigt alls tycker jag att man måste vara billig för att bli av med bilen. Hur fin den är i förhållande till alla andra M5or från 99 kan säljaren omöjligen veta. Precis som man inte kan veta att en billigare beg bil per automatik är i sämre skick. "man får vad man betalar för" personerna dyker av någon anledning aldrig upp när man ska sälja, dock är de vanliga när man själv ska köpa något...eller hur?

/Simon
Simon_en skrev:

"De som skriver inga snackare/däcksparkare har säkerligen tröttnat på de som ringer från "skyddat nummer", härjar och skriker alternativt låter hotfullt med en kastralröst och lägger sanslösa skambud ofta 30-40% under den absolut billigaste motsvarande bil...."

Jag vet inte hur många typer av denna sort jag råkade ut för när jag hade min 523:a ute för försäljning. Oerhört tröttsamt. Det mest tröttsamma är att de ofta är aggressiva och med hot kräver att få köpa bilen till kraftigt reducerat pris. När jag förklararade att jag inte ville gå ner i pris blev jag utsatt för ärekränkning och fick noga förklarat att jag var en idiot som försökte få så mycket pengar för en gammal 523:a.

Till sist kom det en trevlig kille och köpte bilen till ett pris jag tror vi båda var nöjda med. Killen som köpte bilen hade kollat på flera billigare BMW:ar och var trött på alla lik.
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Det enda som jag tycker ska finnas med i annonsen är bilder, vilken utrustning, antal ägare, service...annat är inte så viktigt, att bilen är finast eller grymmast bla bla ska köparen bedömma!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag tycker det är högst relevant att skriva med varför bilen säljs. Det är ju något av det första man frågar när man ringer på bilen om det inte står.
Om säljaren säger något som verkar alldeles för bra eller helt orimligt så utgår jag ifrån att det mesta annat som skick m.m. kan vara överdrivet också.

De gånger jag har sålt bil så har jag skrivit varför jag skulle sälja bilen i fråga.
Min första BMW: "...till fördel för nyare BMW."
Min andra BMW: "...p.g.a. ändrade bilbehov."
Min första vinterbil: "...p.g.a. total avsky."

Tilläggas kan kanske att vinterbilen såldes för 3000 så köparen brydde sig nog inte så mycket om att jag totalt avskydde bilfanskapet. Han förstod nog varför. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.