|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Forumet!En stilla undran:Inatt blev min relativt trötta mörkblå 750ia(OTY 491)stulen i Mölndal utanför Göteborg den var för lite rostreparation samt allmän uppfräschning.Varför stjäls en långmilad sliten 750 när det fanns bättre-dyrare bilar runtikring som ej var larmade vilket denna var?I Norrland där bilen hör hemma samt jag-ägaren ses detta som obegripligt.Skrota?Nej,för rostig.Så kanske forumet har några ideér? Mvh/ Håkan | |
| Tråkigt att du blev av med bilen. :( Det kan ju finnas nästan vilka skäl som helst... Nån som behöver en motor kanske? Eller helt enkelt bara vill ha något att leka sönder? | |
|
Hej, var i mölndal stals bilen? Jag bor i närheten skall hålla ögonen öppna. BMW CS #5139 |
|
|
Hej,den stals i Centrala Mölndal,tankades ca 05.00 i morse i Hisingsbacka...mycket-utan att betala,dubbelfy o f..Så den kan vara var som helst.reg.nr OTY 491.Royalblå(mörkblå), Jag har som tur en annan att trösta mig med,en iAL-88 men tycker att detta är ordentligt tråkigt. För en Norrlänning helt obegripligt att en bil kan bli stulen som är låst-larmad och dessutom har lågt värde på marknaden. Jag är tacksam för tips,belöning för dessa betalas. Tackar/ Håkan pmdman@hotmail.com |
|
| Hej PMDman, tråkigt att höra. Bor själv i Mölndal, de har säkert använt den till något j-lskap eller plockat den, men hoppas du hittar den orörd någonstans. Har du helförsäkring på den? | |
|
Hej!Ännu mera fyy,den var där på div.småfix hos en duktig kille så trafikförsäkrad...endast. Puhhh!Man kan bara hoppas! Tack för uppmuntran! Mvh/ Håkan |
|
|
Det stjäls FÖR många gamla 750 av e32 karossen för att det skall finnas någon vettig förklaring. Jag är 100% säker på att de som stjäl de bilarna har en mycket bra och utstuderad metod , som är väl fungerande och beprövad , för att stjäla dessa gamla bilar som trots allt är svårare att stjäla en de flesta bilar av samma årgångar. dessutom larm och elektronisk startspärr. Jag skulle vilja veta hur de gör i detalj så att man kan bygga om / försvåra. Undra vad de har bilarna till... delar ? köra skiten ur ? Nått måste de ha dom tille ftersom det är sjukt hur 15 år gamla "svårstulna" bilar annars e så populära. |
|
|
Fy fan.... tänkt om bilen fanns kvar i trakterna kring mölndal kan den inte vara svår att hitta men det verkar ju inte så nu. Skall ändå hålla öron och ögon öppna så det är bara att hoppas, i synnerhet när du bara hade trafikförsäkring... Håller med wadel ang. stölder av e32or, de anses ju som sagt vara ganska svåra att stjäla jämfört med många samtida bilar, men ändå verkar många försvinna. Min personliga tanke om detta är att det finns en massa pundare som var "i svängen" när dessa bilar var ekonomiskt intressanta att stjäla och exportera, och dessa har nu kvar kunskaper om hur man snabbt ta sig in och iväg och använder dessa bilar "bara för transport". Att sälja till utlandet är ointressant eftersom värdet är nästan lika med noll, och ett halvrisigt exemplar utan dyrbara fälgar etc. tror jag knappast att någon tar för att stjäla delar. BMW CS #5139 |
|
|
Hej!Bilen hittat i Härryda(?)med uppbrutet tändlås samt förardörrlås.Tydligen saknas även listen längst uppe på dörren samt att ytterdelen av dörren är uppbruten något så den vägen tar dom sig in tydligen. Nu står den på verkstad inlåst men jag tar hem den hit upp...igen. Egentligen skulle jag repa den för att köra ett till år sedan använda den som res.delsbil till den jag håller på med här. Nu blir det att demontera den nu,behålla fram-bakvagn samt motor-låda med kringutrustning. Den går bra men med t-lås väck med mera blir det biltransport om ingen betalar 20"för den som den är. Tack för svaren jag fick,det gick fortare än jag trodde. Mvh/ Håkan |
|
| Det var ju kul att höra! Tur i oturen! | |
|
Stora, tunga och säkra att krocka i.... Brukar inte sådana bilar relativt ofta användas som "murbräckor" av bovarna mot olika värdeaffärer som t ex stereo/tv-affärer, vilka brukar ha rätt förstärkta väggar/fönster...? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hur långt ligger härryda från brottsplatsen ? och vad är det för sunkiga låtsasgangsters som inte kan föra v12:an till någon mer graciös och mytomspunnen plats än härryda !?!? Kunde de inte hittat den i Montecarlo eller nått ?... lite som att sno en barncykel och åka till kiosken för å handla gotter.. bah , låga tjyvar. jaha men då har de altså pillat på den lilla microbrytaren så att centralåset öppnats och larmet larmats av , sedan tjyvkoppla tp åklassiskt maner , ganska patetiskt att inte ha mer klass på inbrottet när de haft 16 år att träna på denna modell , hade ju inte sagt nått om de låst upp den genom att köra brute-force på ir-motagaren inne i bilen... men det här var lågt. föresten har jag börjat designa ett 750 specifikt stöldskydd som är jobbigast i världen att installera. en smartcardläsare i coupen som jobbar med ett smartcard (atmelchip) och pollar mot kortet var 30e sekund , jag har gjort det så jävligt så att jag själv inte kan tjyvkoppla det på mindre än 2 timmar förutsatt att jag har tillgång till mattkniv , vinkelslip och VET vart mina egna boxar och kablar sitter , och åverkan på någon ledning i mitt stöldskydd gör att man FÖRSTÖR motronicboxen. När jag ritat stöldskyddet har jag utformat det så att tjyvarna har med sig kopplingschemat till 750 , att de kan 750 s elsystem utan och innan och att de kan jobba i bra belysning ostörda i en timma och har rejält med verktyg och maskiner med sig , och då bör det gå att stjäla bilen såvida de har med sig en extra motronicbox samt en voltmeter. Skulle bli förvånad om de stal bilen utan att ha med sig något att transportera bort den på. |
|
|
Algoritmen kortet jobbar med bygger på primtal och enligt min kompis som skrivit koden skall det ta ungefär 1 timma för en 2 Ghz P4 att knäcka varje pollning. |
|
|
Låter ju ganska säkert tror inte att nån lyckas sno den men är inte risken då att dom blir förbannade och slår sönder den isället?? |
|
|
Wadel, du har min fulla beundran och respekt. Sådant vill vi se mer av! :) Mvh Rasmus |
|
| Det bästa är nog att koppla om startmotorn till en separat knapp dolt nån stans i coupen... enda lättaste lösningen jag kan komma på, Sen kanske bygga in ett modem som skickar ett sms så fort larmet eller någon annan spänningsförändring i elsystemet sker. Kan man bara ligga beredd om nätterna att rusa ut.. hehe | |
|
Tja , klart de kan bli förbannade - är väll upp till dom , det enda jag kan göra det är ju att jävlas maximalt med dom vilket endast kan ske genom att förstöra deras planer på att stjäla bilen. Men skall de slå sönder får de slå snabbt och tyst , jag sover 3 meter åvanför min bil och jag tvekar inte en sekund att krossa skallbasar med järnrör , kosta vad det kosta vill - maten skall vara bra på kåken. |
|
|
ang. knapp på startmotorn eller knapp till bränslereläer osv.. så tror jag inte på en endaste av de lösningarna - kanske mot "pundaren per" som tänder av på en hövding , men inte mot nån som verkligen vill stjäla din bil. Jag har ritat mitt larm så att jagsjälv inte kan stjäla bilen på mindre än två timmar och endå går det åt rätt så mycket utrustning. Förutsätter altså att tjyvarna har ritning på mitt larm , har haft ett larm att träna på , att de är riktiga kungar på 750 elsystem och att de har med sig scheman och bra belysning - ungefär som tyskarnas Enigma maskiner , man förutsätter att fienden har minst ett exemplar. Tror aldrig på larm av typen "piranha" , "defa" osv.. de är standard och går alltid alltid att ta sig förbi , det bästa larmet är ett larm som är totalt icke standard , som inte gör avkall på stöldsäkerhet för att vara enkelt att installera och som är så pass jobbigt att tjyvarna tröttnar efter nån timma och tar en annan bil - mycket är ju vunnet om man vågar ge sig på motronicboxen eller någon annan vital box och låta boxen bli en del av larmet. Självklart kan man ju göra logiska fel vid konstruktion av larm , då är det perfekt att ha vänner som är duktiga på elektronik och låta dom betatesta larmet undertiden man förser dom med alla scheman som finns tillgängliga. |
|
|
Orka inte läsa men Härryda ligger ca 3 mil från Mölndal. Där finns (fanns?) dessutom en anstalt för "pundare och alkisar". Två bilar är fler än en.. |
|
|
wadel blir säkert bra med larmet du bygger men tror du verkligen att den kategorin biltjuvar som "verkligen vill ha din bil" ger sig på en e32a som man förmodligen kan få absolut max 50.000 kr för? Har ens inget larm i min men funderar på att installera ett, nu sitter det bara en "manuell" immoblizer med en liten plastnyckel, tror faktiskt i min enfald att den stoppar de flesta vanliga biltjuvar såsom pundare som bara skall åka från a till b eller eller ungdomar som måste ha en bil tex. BMW CS #5139 |
|
|
Njae , ja tror ju inte att de tänker stjäla min bil om det är bökigt. Däremot tror jag att de mycket väl kan göra det om det är lika enkelt som med en original 750 , det stjäls lite väl många 750 med tanke på bilarnas ålder och värde. måste bero på något. Och jag vill inte bli av med bilen ty jag har bara råd med trafikförsäkring. tänker mig att om tjyvarna väl är inne och har börjat så ger de väll inte upp i första taget ocgh då är det bättre att vara "safe than sorry" :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.