|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har på min 524td-87 satt på en saab intercooler, ställt på bränslet satt på 3" avgassystem. För tillfället så laddar jag 1.5 bar. Vågar man ställa på mer, eller rasar det? Hur mycket laddar ni som har turbodiesel. | |
|
nu ligger den på 1.3bar har haft 1.7bar men då började kopplingen slira efter ett tag men då gick den hårt som fan pallar inte med vridet dieselmeken har haft 2.2 bar på sin 525:a som han hade tidigare så öka laddtrycket du bara du har bränsle för det och om intercoolern pallar för mer laddtryck turbon kan fara illa om trycket plötsligt far i den |
|
| måste bara få fråga.. när man ställer påen diesel så pratas det om att man kan ladda med så mycket laddtryck man har bränsle till hur vet man hur mycket bränslet räcker till i bar? , sägs att 524td räcker till 180hk med helt påställd pump..vid 1.3bar om man nu monterar större intercoller och kör 1.7bar hur mycket får man ut då i hästkrafter? | |
|
du kan bara få ut det pumpen klarar av att leverera dvs 180hk oavsett om du laddar 3bar eller 1.4bar problemet blir just att man kan inte ladda högt om du inte har bränsle för det mer bränsle=mer avgaser= mer laddtryck och tvärsom sen när man justerar laddtrycket så brukar man ställa det så att det ryker lite grann vid full gas från 0-200km/h i annat fall får den för lite luft/bränsle generellt sett |
|
| så en diesel som går bra ska alltid ryka lite när man trycker på? mvh robban | |
| föresten vad kan man få för 0-100 tid med en 524td e28 som har 180hk? mvh robban | |
|
liiiite snabbare än en 528i e28 tack vare mera vrid,hehe |
|
| okej men då rör det sig om runt 8sek då:D det är då bra för en gammal mbw diesel:D.. vad har den för milförbrukning med dom hästarna? | |
|
ca 0.7-0.8 tar den i 524:an och 0.5-0.6 i 324:an men det är ju inte så konstigt då 324:an är mycket mindre och lättare bränsleförbrukningen förändras inte om du kör som folk men om du gasar på så drar den givetvis mer än innan svarten som jag har som är trimmad utav helv... tar inte mer än 0.5l/mil landsväg 110km/h (testat luleå-stockholm-luleå) men ca 1liter/milen vid "vanlig körning" ,hehe) |
|
| okej den är en väldigt bra förbruknin tycker jag:) den drar nog säkert mindre än en 325 eller 525tds eller? vad drar dom i lite vässat utförande? mvh robban... hehe men det beror på person till person vad han tycker är vanlig körning:P hehe | |
| tdpower= hur låter din 524 med 3 tums avgas? låter som en lastbil eller?:P | |
|
så låter det med 3tums hela vägen Länk |
|
| men du:) fan va rapp den lät:) den lät inte som en diesel riktigt heller:P. har du någon ljuddämpare på den föresten? den måste gå ruggigt bra med tanke på vad man hörde på ljudfilen mvh robban | |
|
den har ljuddämpare bak men den dämpar inte såmycket dock,hehe jovisst rör den på sig vilket några m5:ägare (e34) fått se. |
|
| okej hehe, den måste gå ruskigt bra:D | |
| jag är sugen på en 525tds sedan. men dom är så tung. men finns sedaner som har 1600 i tjänstevikt mot touringen som har runt 1760. men dom verkar så dyr och trimma man skulle vilja ha runt 220 dieselhästar men måste väll slänga ut så mycket pengar på den då eller? | |
|
det kostar att ligga på topp som det heter om du ska få en 525tds att gå snabbt så blir det många tusenlappar som ska läggas ut tack vare att vikten är så djävla hög på den modellen minst 40000kr får du nog satsa iallafall om du har tur och kan fixa saker själv 15000kr till pumpen 10000kr till turbon/grenröret (finns billiga på blocket dock) 5000kr till spridarna 5000kr till IC (finns billiga på blocket dock) 5000kr till kopplings byte bredare däck, grövre topplockspackning,laddtrycksmätare, tryckrör och slangar etc sen får du räkna med några timmar för provkörning och montering alt nöja dig med chip el box ala 2000kr och ha 173hk vikt/hk är ju värdelös på just den modellen så jag föreslår starkt en e30 om nu målet är att få en snabb bil det är inga svårigheter att få den att väga under 1000kilo då det finns en hel uppsättning med glasfiber och förslag till lättning av den modellen. |
|
| jo den blir jävulst dyrt det:/ men som sagt det är kanske lättare och inte välja den absolut tyngsta man kan hitta kanske, men 524an är vell ett hyffsat val? sedan undrar jag hur en bmw e39 530d 184hk org med box och 2.5tums avgas går? någon som har någon aning om hur dom går? | |
|
dom går ganska bra för att väga så mycket har kört mot en sån här i stan flera gånger och testat vilket laddtryck jag behöver för att lämna den bakom mig och brytgränsen var vid 1.4bar. ps. den är än då djävla tyngre än en e34:a hehe men snålt går dom |
|
|
kamaxel hehe jo det verkar inte vara så mycket som lämnar dig bakom sig:P men går dom bra chippad? |
|
| det där kamaxel hade ingenting med ämnet att göra det bara komm dit:S | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.