|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nockenwelle: Stämmer som du säger, dessutom står dom nästan alltid i någon av 'vändfickorna' för plogbilar, som på den sträckan i princip finns ca 500-700 m innan de flesta avfarter. Jag lättar på gasen när jag ser 1000-meterstavlorna för avfarterna! Tyvärr finns det några ställen där man inte ser 'mätbilen' förrän det är för sent - södergående vid Böksjön (Kolmården-avfarten 15 km norr om Norrköping) är ett sådant exempel (suck..!!). Det gör hela övervakningen ännu mer ineffektiv, eftersom de flesta rutinerade fortkörare hinner parera kontrollerna! /// Gunnar E. |
|
|
Det finns ju en gräns för hur långt avståndet får vara vid lasermätning, 400 meter tror jag det är. Har de då platser bakom krön att stå på så blir det ju svårare att se dem i tid. Så sent som för fem timmar sedan råkade jag ut för just detta, att de stod och mätte med laser bakom ett krön, men de två polismännen stod väl synliga vid vägkanten, så ett bestämt tryck på bromspedalen räddade plånboken från att tömmas. De står ju knappast med laser "skjutberedd" hela tiden. I stället står vanligen polismannen med instrumentet i händerna och spanar efter misstänkta fortkörare. När någon sådan dyker upp skall han först föra instrumentet till en ögat, rikta in det, fokusera på nummerskylten och få en reflex som instrumentet kan tolka. Det kan ta några sekunder och på den tiden kan man hinna få ner farten. Men som du säger gunnare, det innebär att de mest rutinerade fortkörarna inte åker dit. |
|
|
Nockenwelle Kan bara instämma. De gånger jag åkt dit har det varit polispilot. |
|
|
Kan bara säga att jag, trots att jag är uppmärksam, blivit tagen två gånger med laser.... :=(( - har inte hunnit bromsa för att 'lasergubben' varit skymd av bro/skylt/annan bil i kombination.... |
|
| gunnare, jag har också åkt dit två gånger på laser, men bägge gångerna satt jag och tänkte på annat. En tröst i bedrövelsen var ändå att farten var någorlunda anpassad till den låga koncentrationen, så det blev inte särskilt dyrt. Men förutom dessa två tillfällen har jag upptäckt laser runt tio gånger, och hunnit bromsa. | |
|
Folke : Jag förstår ditt resonemang att det inte är polisens fel att de gör som de gör... dock kan jag inte hålla med och anser resonemanget vara icke aplicerbart på trafiksituationen i östergötland. Här råder "Hötorgs piket" mentalitet. Finns nog inte en enda människa som ofta trafikerat de östgötska vägarna som inte kan intyga att polisen här har ett dåligt förhållningsätt till bilister. När nu lagarna är så dumt skrivna , så måste det ju vara upp till polismännen själva att förstå att det inte är positivt på något sätt att strikt och nitiskt tillämpa knäppa lagar. Det finns faktiskt en massa knäppa lagar både i sverige och i andra länder som ingen ens skulle ha en tanke på att försöka tillämpa för att det helt enkelt är förlegat och blir för knäppt. Fattar man inte det är man inte lämpad att vara polis , och fattar man det men fortsätter att bete sig illa då är man definitivt inte lämpad. Är man beredd att försvara en liten del av poliskårens knäppa agerande så är ju frågan vart man skall dra gränsen för hur dumma saker man är beredd att acceptera. Det är helt absurt att "vanligt folk" som kör precis som "vanligt folk" mest gör skall straffas extra hårt och oftast i just en viss del av landet. Själv skriver jag aldrig mer på något , skall det kosta skall det kosta samhället ordentligt , blir det tillräckligt dyrt med rättegångar för trafikförseelser KANSKE någon politiker fattar att nitiska snutar inte hjälper mot trafikolyckor - snarare tvärtom när uppmärksamheten riktas BORT från trafiken för att helatiden spana efter civilbilar. Att det är just på det sättet finns det många i maktpossition som förstår , men så länge det genererar pengar istället för att kosta så kommer detta sjuka system att fortsätta. "Kan du glömma gubbe - vi ses i rätten om det var nått du ville" |
|
|
Nockenwelle, jag har också vid ett flertal tillfällen hunnit upptäcka lasern, men oftast har jag faktiskt redan haft laglig fart då. Mest tack vare ett jag har lärt mig var dom brukar stå och smyga, jag litar inte på att jag alltid hinner upptäcka dom och reagera tillräckligt snabbt, eftersom jag faktiskt missat två gånger.... Dessutom har jag 'lugnat' mig en hel del, inte för att jag tycker att 110 är lagom fart på en nästan tom motorväg mitt på dagen i perfekt väglag, utan för att jag helt enkelt inte vill bli av med körkortet igen. Så visst har skrämseltaktiken fungerat på mig, i alla fall på motorväg. Poängen är, att det hela är felriktat. Att köra 130-140 på perfekt motorväg i gles trafik, god sikt och torr väg med utvilad, rutinerad (7000 mil/år) förare i felfri bil som är gjord för dubbla den farten, det är definitivt en mindre olycksrisk än Gösta (83) i sin gamla 340 med stenhårda däck och hopkärvade bromsar, tuffandes i 65 längs mittstrecket på 90-väg. Eller för all del gasglad, uttröttad 18-åring i pappas 325 i mörker med hetsande kompis i högerstolen.... Det är bara det att polisen tycker det är bekvämare att 'samla poäng' på E4 där det bara är att vänta in 'brottslingarna' och skriva rapport på tillräckligt många för att chefen ska bli nöjd. När polisen gör polisjobb, dvs kollar 30-sträckor, nykterhet, däck och bromsar, rödljuskörningar, vettlösa omkörningar, överlastade långtradare och annat som verkligen gör nytta för trafiksäkerheten, då är jag positiv. Så länge man riktar in sig på 'enkla poäng' känner jag mig både förföljd och lurad på mina skattepengar! Jag håller med wadel, ett bra sätt att protestera är att aldrig erkänna något 'på plats' utan driva allt vidare till tingsrätten. Det är en medborgerlig, grundlagsskyddad rättighet att få sin sak prövad av domstol, och det ÄR besvärligt för de rapporterande polismännen. Förhoppningsvis besvärligare än att övervaka trafiken på ett vettigt sätt..... /// Gunnar E. |
|
|
gunnare, jag håller med. Att ligga och bevaka måttligt trafikerade motorvägar, som i Östergötland, verkar inte vettigt ur något perspektiv, utom att driva in pengar då. C:a 20 minuter innan jag upptäckte lasern i dag så körde jag förbi en nykterhetskontroll, fast jag blev inte invinkad. Lite vettigt ägnar de sig åt ibland. Fördelen med lasern, från min horisont, är att den mestadels går att upptäcka. Radar, som ju stod för huvuddelen av hastighetsövervakningen förr i tiden, var svårare att upptäcka. Egentligen beror ju inte det på tekniken som sådan, utan det sätt som polisen har valt att arbeta på. |
|
|
Jag kan gärna stämma in i era resonemang, men de bygger ju på att ni då mestadels ligger på fel sida om den "lagliga" hastighetsgränsen. Annars är det väl inga problem med den aktuella trafikpolisen får man förmoda, isf är det ju allvarligt och bara att rapportera till högre instans. Kan man dessutom få bevisat att deras närvaro tvärtom ger sämre uppmärksamhet framåt i trafiken så är det en prestation. Sen om den aktuella motorvägen är måttligt trafikerad kan kanske diskuteras, jag kan inte komma med några siffror fast jag inbillar mig att det färdas en hel del bilar på den. Jag har färdats sträckan några gånger och har sett att det står en och annan bil, oftast målade, och glanar på trafiken. Jag har hört från flera håll att de är nitiska så det stämmer säkert. Men om deras bevakning har räddat bara ett enda liv så är det "betalat" för lång framtid eller hur? De senaste veckorna har varit ovanligt svarta i trafiken, det är inte bra, kör försiktigt. FP |
|
|
Om E4 genom Östergötland är glest trafikerad beror ju på vad man menar med gles. Jag brukar köra E4 mellan Uppsala och Stockholm flera gånger per vecka och jämfört med hur det ser ut där så framstår trafiken i Östergötland som gles. Trots detta har jag bara vid ett tillfälle sett laser på sträckan Stockholm-Uppsala, men betydligt fler gånger mellan Nyköping och Ödeshög. Det som är märkligt med laserbevakningen av E4 är ju inte om det räddar liv eller inte, utan om det är det effektivaste sättet att spendera pengar på. Det är trots allt en begränsad pott pengar som man har att röra sig med och räddar man verkligen flest liv, eller svåra skadefall, genom att använda pengar på laserövervakning av E4 i Östergötland. Jag tvivlar, men framför allt tycker jag det är märkligt att man aldrig har hört talas om någon undersökning eller studie som belyser detta. |
|
|
Kollade lite statistik på kul..... Under hela 2002 skedde 21 olyckor med dödsoffer på motorvägar, att jämföra med dryga 462 dödsolyckor totalt. Ca 4% av dödsolyckorna sker alltså på motorvägarna, som står för de högsta hastigheterna (och alltså högst dödsrisk, om teorierna stämmer att farten är den huvudsakliga riskfaktorn). Konstigt nog sker 20% av trafikarbetet (antal fordonskilometer) på motorvägar.... Slutsats: Östgötapolisen har andra prioriteringar än att minska antalet döda och skadade i trafiken. Håller med Nockenwelle, de resurser som finns borde göra mer nytta på annat håll än att användas till 'slumpmässig' hastighetskontroll på motorväg! /// Gunnar E. |
|
|
Det är också den slutsatsen jag kommit fram till genom vanligt bondförnuft och enkel statestik publicerad i motortidningar , trafiktidningar samt dagstidningar och radio/TV. Frågan är vad man kan göra för att förändra situationen. |
|
| Jag har sett motsvarande statistik för Tyskland. Tyvärr minns jag inte några exakta siffror, men mönstret var likartat. Andelen dödsolyckor på autobahn var långt mindre än andelen av den totala trafikvolymen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.