AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.843

Åkte dit med laser pistol

Sida 1 av 2
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jädrans åkte dit med laser i linköping i går 1400:- ,motorväg 110 fin väg lite trafik ,de kunde väl rikta in sig på 70 o 50 sträckor i ställe.löjligt.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Så, en till kamrat som upptäckt hur nitiska Östgötapolisen är på E4.... Dom står med laser på E4 i stort sett varenda dag!

/// Gunnar E.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
BAH !

Man tror inte sina ögon , nitiska linköpingsnutarna är en jävla stollar.
Stå och klocka 125 bilister på 110 väg går bra , men att utreda brott
och överhuvudtaget ha ÖPPET på polistationen det passar sig inte.

Jag skäms verkligen över att bo i denna stad.
Att dom inte har något vettigare att göra.

Jag har iaf. märkt att det som triggar de små nitiska snutarna är om man framför en bil som är udda på något sätt , dvs. extra lyxig eller extra sportig eller rentav skrotig.
Vanliga volvos tar de inte lika ofta utan de måste triggas igång av något , typ. de står och väntar och väljer att jävlas med sådana bilister de tex. är avundsjuka på - hastigheten är inte det vitala när det gäller dessa snutar.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Oj här har vi en som inte gillar poliser....... vi har tyvärr lagar i Sverige.... dock tror jag en del av Er gillar anarki, dock inte jag.
Det finns någon som sagt att böta det är frivilligt, man avgör ju SJÄLV.
Angående polisorganisationen är det en politisk fråga, inget som
polismyndigheterna själv ansvara för. Vi har den polis som riksdag och regering bestämmer. De har ju en chef som själv inte var Guds bästa i sin ungdom.......vad kan begäras.....

Skäll inte på polisen nästa gång du åker på böter, du avgör som sagt själv.
Har själv åkt på böter.... den jag då var förbannad på var mig själv.

Vänligen Tommy

NoFear
Kan bara hålla med Wadel! Varför lägger inte polisen extra kraft på att lösa brott istället för att koncentrera sig på fartkontroller. Det senast nämnda ger inkomster!

Jag vill då inte ha anarki, dock en omfördeling av resurserna.
WA
2.343
WAN
nä nu blir det laservarnare o laserstörare.

Jag upprepar vad jag sagt tidigare: Erkänn aldrig, aldrig någonsin på plats!!! Begär rådrum och fundera över saken, och om ni har möjlighet: låt saken gå till rätten. Efter vad jag förstått av vår vän trafikjuristen kan aldrig bötesbeloppet höjas pga att ni vill ha en rättslig prövning (dock kan man tvingas betala sina ombudskostnader, så ge fan i att ha en advokat med). Vill de prioritera fartkontroller så ska det baske mig kosta dom!

Mvh Elvis
WAN: Dyra saker det där med störare om de kollar...

Mvh Elvis
mape
Jag måste säga att jag anser att det kan vara ok med kontroller på 30 sträckor utanför skolor osv, men om någon råkar kör 125 km/h på 110 sträckor må det väl vara hänt. Polisen borde prioritera vägar där barn vistas och inte som i det här fallet E4:an som gott och väl skulle passera som frifartsträcka om den var lokaliserad i Tyskland!!!
mape
Jag måste säga att jag anser att det kan vara ok med kontroller på 30 sträckor utanför skolor osv, men om någon råkar kör 125 km/h på 110 sträckor må det väl vara hänt. Polisen borde prioritera vägar där barn vistas och inte som i det här fallet E4:an som gott och väl skulle passera som frifartsträcka om den var lokaliserad i Tyskland!!!
WA
2.343
WAN
De öppnar jag garageporten med.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej och hallå!

Haha, häromkvällen körde jag en sträcka på motorvägen, E18, ingen trafik, var kanske runt 3 på morgonen. Så då ville jag passa på att gasa lite, kom upp till 230 nånstans, men sen vågade jag inte för min dämpare är dåliga och jag ville inte riskera något. Men hur som helst, på en uppfart ca 1 km ifrån mig ser vi att en polisbil håller på att köra upp på motorvägen, hastighetsnålen ligger si sådär på 220... Jag bromsar men efter en stund så händer det inte mycket mer, kör om polisbilen i 180 knyck tror jag. Hur som helst så sätter han ju på sina lampor och kör efter, jag drar på, får nån eller några kilometer försprång....

Jag stannar bilen i vägkanten, öppnar förardörren och sätter mig själv bak, och min kompis bredvid sätter sig också bak, snabbt som in i helvete, vi låter förar dörren stå öppen. Polisbilen kommer ikapp och stannar, ber oss kliva ur bilen via högtalare.. Så vi gör precis som han säger och så frågar han vem det var som körde så sa vi att han sprang mot skogen, dem såg ju att han och jag satt i baksätet.. Haha.. Massa tjafs och snack men jag har igen skyldighet att säga vem det var, jag sa ett falsk namn, sa att han kallades för något han inte ens hete så dem inte kan slå upp det i sin dator..

Hur som helst så klarade vi oss för den gången i alla fall. Ville bara berätta med mig, var rätt så spännande faktiskt, men rätt äckligt också.. Men men. Man har ju lappen i behåll nu och man har ju lärt sig en läxa också. Allt gott med andra ord.
MD. Kan bara säga en sak! Helt rätt gjort. Sånt ger + poäng hos oss som gillar att köra fort. Keep up the good work.

Varför åka sakta när man kan åka fort!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om man anser att polisen bara gör det som politikerna har bestämt och därmed avsäger de enskilda poliserna allt ansvar för sina handlingar när de är nitiska så tycker jag att man har fel.

Det GÅR faktiskt att se mellan fingrarna på 125 bilister på 110 väg , alla vet att de flesta kör så fort när läget tillåter och då är det dåligt att bötfälla de enskilda bilisterna som har oturen att torska.

Antingen tar man ALLA som kör 111 kmh och däröver annars får man faktiskt (även som polisman) ha lite vanligt bondförnuft och inte sätta dit folk bara för att de råkar ha en lyxig bil.

När man har oturen att bo i en ort med nitiska poliser som godtyckligt straffar beroende på humör och allmän missnöjeskänsla så är det inte lika roligt , bor man på en bättre ort är det lätt att kritisera "fortkörarna".

Bodde tidigare i göteborg några år och där är poliserna riktigt vettiga och det GÅR att köra om en polisbil i 105 kmh på 90 väg utan att de blir galna och skall börja bestraffa folk , de verkar ha fattat att deras jobb är till för att hjälpa och stödja allmännheten och inte för att förtrycka , trackasera och ta ut sin egen aggression på vanliga bilister.
Jag kör själv för fort på 90 och 110 vägar, men man får skylla sig själv om man har oturen att åka dit. Att skylla på polisen (att skjuta på pianisten) är fel. Vill man ändra på systemet, lagarna osv så får man gå högre upp. Det är ju knappast den lokala polisens fel att de inte får några resurser längre till brottsbekämpning osv. Lika illa är det med skola, sjukvård osv. Men man kanske inte bör gå in och skälla ut lärare och läkare för det eller hur?
BoogieElvis: --skall det banne mig kosta dom! Vilka är det som betalar tror du? Inte polisen iaf, snarare du och jag.
MD: Du ville inte risker nåt, dämparna var dåliga osv... Vad gjorde du när du kom upp i lite hastighet tro? 230 är ju rätt riskabelt, redan 130 kanske i ditt fall. Ofta hörs argument som "jag/vi riskerade inga andra trafikanters liv" osv. Vem betalar vården för ett par kolli under resten av deras livstid osv tror du, och vad är prislappen?

FP
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Linköpingspolisen....baah

Mvh Mohsen
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Blev misshandlad av de, orkar nån höra? :)

Mvh Mohsen
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Mohsen, du blev väl inte spöad av _Trafikpolisen_???
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag åker E4 genom Östergötland varenda vecka sedan flera år, så jag tror mig kunna intyga att just Trafikpolisen i Östergötland är väldigt nitiska med fartkontroller på motorväg.
Visst är det var och en som väljer om man vill ta risken att köra 'för fort', men det är både lätt löjeväckande och faktiskt lite upprörande med de prioriteringar just Östgötapolisen gör.
Att högprioritera hastighetskontroller på den absolut bästa och säkraste vägsträckan i hela länet, och dessutom koncentrera insatserna till dagtid vardagar när riskerna är som minst, det ger verkligen fel signaler! Även om syftet är 'uppfostrande' (dvs att skrämma oss bilister till laglydnad) blir slutsatsen att polisen gör det så lätt för sig som möjligt, i stället för att övervaka och ingripa mot uppenbart farliga beteenden på platser där riskerna är stora (ex 30-sträckor utanför skolor, nykterhet lördagsnätter osv.). Tills någon bevisar motsatsen tror jag inte ett dugg på att den tok-övervakning som bedrivs på E4 genom Östergötland har någon positiv inverkan på trafiksäkerheten!

/// Gunnar E.
Hörde att Östergötlandspolisen stoppat över 600 fartsyndare i påskhelgen, 110 körkort indragna... Dom måste ha tjänat en rejäl slant extra i helgen...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När polisen mäter med laser står de ju oftast synligt, så håller man bara uppsikt så ligger man i allmänhet steget före. Jag har tre-fyra gånger stött på laser på E4 mellan Ödeshög och Nyköping, men alltid hunnit bromsa innan de fått upp pistolen och mäta. I samtliga fall har poliserna suttit i blåvit bil, med sidorutan nervhissad och laserinstrumentet i händerna på polismannen i förarstolen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.