AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.641

Värdering av M3 Dinan

Sida 2 av 4
Inte får du en rolig Porsche för 250", vill man ha en fin 993:a med låga mil så står de sig riktigt bra i pris. För 350" som nämndes så får du en bil med rätt många mil på mätaren. Men visst är det något speciellt med Porsche, är själv sugen på en GT3, får se efter sommaren;)
Kul att så många kommenterar =) Kan tillägga att denna M3:a även skall entusiastförsäkras. Det känns också som ett plus då jag har upplevt att M3:orna är relativt svåra att entusiastförsäkra.

Anders S: Jaså, det har du? =) När va de då???

Mvh Tobbe
För 350" köpte en person jag "känner" en sv-såld Porsche Turbo 94 med 2700mil...Bilen i makalöst nyskick,inte en repa o ej regnkörd!Numera har den ju fått smaka vatten men men...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Dawwe:
Verkar som ett schysst pris på en riktig lågmilare, misstänker att det är en 964 Turbo 3,6 -93 som är uttagen -94? 993 Turbo kom väl i slutet av -95?

/Wille
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En 964 för dryga 250´ är definitivt inte tråkig, för dom pengarna får du en riktigt fin dessutom. Visst är en 993 roligare och bättre, men 100´ är mycket pengar..

Tobbe,
Kommer inte ihåg men tror det var nyligen, eller är du inte "hemma" för tillfället ??

/Anders
Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
En 968 CS är oxå ganska skojig. Prestanda i klass med M3 286hk dock snabbare på bana.
//Marin
WilleW:Ja kan inte mycket om Porsche med det är en 3.6 Turbo om ja ej minns fel med 380Hk uttagen 94 nånting...Den är ohyggligt fin man skulle kunna tro att den är helt ny!Grymma bromsar oxå med borrade skivor o röda glänsande bromsok...Så läcker:-).Jag har inte fått köra bilen så klart men däremot fick jag nöjet att montera ur den dåvarande Recarostolen o sätta tillbaka originalstolen:-),så ja kan me rätta kalla mig för Porschemek:-)

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Anders S; De 100' mindre för 964 har du förlorat efter ett par turer till verkstaden... 993 har otroligt mycket bättre byggkvalitet och lägre driftskostnad än 964.

Jens
Dawwe; Om det är 380 hk så är det antagligen en 964 Turbo som är något trimmad. Original har den 360 hk om jag inte minns fel. 993 Turbo har i a f 408 hk.

Låter som en fin bil oavsett, en av många personliga drömbilar...

Jens
En jag känner har en 964 C4 -91. Som Mr marsupilami säger så räcker inte 100kkr långt på den bilen om man använder den under några år.
Som exempel byttes nyligen skivor runt om kostnad 10000. Detta var hos en icke auktoriserad Porsche-expert.
Kopplingen börjar också vara läge att byta och kostar närmare 30 lakan att byta. Originaldelarna till 964 är hutlösa pga att de tillverkas i minimala serier samt att konstruktionen är komplicerad jämfört med 993 och 996.

Min 328 framstår som rena Monark cykeln vid jämförelse av driftskostnaderna :)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
MrM:Bilen i fråga ser ungefär ut som den "gamla hederliga" 911:an men med en fet vinge därbak,så då e de säkert den sk 964an...Den fulständiga modellbeteckningen på den är 3.6 Turbo S,kanske därav de 20 xtra hk????FÖr övrigt så sitter man skumt långt ner i den,man känner sig instängd.Provsatt tidigare en "911" -00 o där satt man nästan som i en vanlig bil!Dock tyckte jag att kvalitetsintrycket från inredningen var något plastigare i den nya än i den äldre.Den nyare hade gått ca 7000mil o man kunde klart o tydligt se veck mm i skinnet,man tycker inte de borde hinna blinså mycket på de få milen...På den äldre fanns det inga spår efter nånting alls,skinnet ser ut o luktar som nytt!Om jag hade fått välja mellan dessa 2 bilar hade jag valt den äldre,mycket råare i sin framtoning o inte alls en bil att använda varje dag:-)....

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Nu går jag redigt OT här:

Hm, jag vet inte om 964 o 993 skiljer sig *så* mycket i pris för delar. I princip tillkom hydrauliska lyftare för 993 (dvs 94, 95), från '96 och framåt kom Porsches motsvarighet till VANOS, sk Varioram. Effekten hoppade upp från ca 270 till ca 285 hk med något bättre svar i mellanregistret. Därmed inte sagt att tidigare motorer är trötta på lägre varv! Då de flesta motorer är individer skulle jag inte fästa någon större vikt vid hästkraftsantal - däremot går bilar t om 94 (och snart 95! YES!) att försäkra via klubben - rätt mycket billigare än de hemska premier som LF sliter ifrån mig varje år. Många delar som sitter i min bil har faktiskt 964-delsnummer! 964 och 993 är oerhört lika när man tittar närmare på dem, även om jag håller 993ans linjer som de absolut snyggaste.

Motorerna är väldigt lika, såvitt jag förstått. Visst har 993 dubbla kattar etc. Service är något dyrare på 964 pga ventiljustering - och då måste lite delar bort för att komma åt - men i övrigt så går det nog på ett ut. Skulle inte heller vara särskilt rädd för "högre" miltal - snarare bättre att leta på en kring 11-12k mil med bytt koppling o i 993ans fall gärna bytt dämpare+fjädrar, org dämparna av märket Monroe är erkänt kassa och räcker inte särskilt länge. 993 har annars det mesta i bromsväg man vill ha som standard, dvs 4kolvsok varvet om, feta hålade skivor mm. T om ABS får man :)

En hygglig 993 med en säg 12k mil i hyggligt skick går att få för en bra bit under 350k, IMHO. Motorer och drivlina är skottsäkra om de servats rätt, tysk kvalitet ni vet! ;) 993 har inte rört sig särskilt mycket nedåt i värde sedan jag köpte min för över ett år sedan.

En fräsch 964 ungefär en hundring mindre. Det finns ett par allvarligare barnfel på 964, jag skulle leta på en som har fixat det (ex kylning till fördelarrem) alt en nyare, säg 92-93. Dessutom kom cupspeglar o lite annat då, det är iofs ofta bytt även på de tidigare. C2 eller C4 spelar inte så jättestor roll prismässigt, men undvik tiptronic som pesten - det sänker värdet och minskar köpkretsen brutalt mycket. Kvalitetsmässigt skulle jag säga att de är minst lika bra hopskruvade. Bakvagnen i 993 är modernare och mer förlåtande, men det går att göra bort sig ordentligt om man kliver av "the loud pedal" mitt i en kurva och inte är beredd, tro mig... :)

Man får inte glömma att motorerna är relativt lättmekade, dock är det satans trångt överallt, men t om för mig som är mega-novis på mek är det faktiskt inte så svårt som man kan tro (ok, med viss hjälp av polare går det ju lite fortare...). Priserna Kristoffer_L nämner stämmer nog i stort för skivor + klossar varvet om. Kopplingen låter nästan som K3-pris - dyrt!? De är grisdyra på vissa grejor, av någon anledning... Jag skulle säga att koppling går på allt från 15k och uppåt, beroende på var man frågar. Ska tydligen inte vara jätteknepigt att byta själv, om man nu vågar.

Summa summarum skulle jag vilja hävda att de där 100kkr behövs nog inte (fast det skadar ju inte att ha lite pengar över efter köpet!), men en 20 lock i repbudget är väl aldrig fel. Gäller å andra sidan för alla prestandabilar, IMHO. Ett oljebyte åker på en 5 lock på Porsche Center. Stor service (varannan gång) är olja + stift + fördelarlock etc, räkna en 15k på den, var 4000:e mil. Så visst kostar det. Men det smakar så mycket bättre! Man får ju köra en av bilvärldens mest kända sportvagnsikoner, och den är allt man tror och vill ha och lite till. Ljudet! Känslan i ratten! Den nervösa nosen! Jag föll som en fura första gången jag körde 911, sedan dess har det varit kört (i flera bemärkelser).

Skulle kunna fortsätta i flera sidor till, men jag besparar er det o ger istället lite länktips:

Länk - kolla t ex köp & sälj
Länk - Air cooled - 993 (el 964 för all del).
Länk - kolla DIY-delen för 993.

PS
Dawwe: varför ta ut en Recaro? Originalstolen, som dessutom väger apa, var bland det första som åkte ut.... Bästa trimmet är en ordentlig racestol! :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Firren:För att nuvarande ägaren ville ha en bil som var lätt att komma in/ur i:-)...Det såg ju faktiskt lite dumt ut med en Recarostol o en vanlig skinnsportstol(elstyrd) på passagerarsidan...O jag håller med honom om att den vanliga stolen är bekvämare....

Firren; Det är möjligt att 964:ans rykte om att vara dyr i drift delvis härstammar från de tidiga årsmodellernas "barnfel" men visst är vissa delar oproportionerligt dyra, t ex dubbelmasse-svänghjul?

Sen handlar det nog ofta om att folk tycker 964:an är så billig i inköp att de blir förvånade när de lämnar in den på service första gången... service- och reparationsdelen blir liksom väldigt stora i förhållande till vad bilen kostar.

Jens
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Dawwe: Hahah, ja, jag kryper baklänges in i Sparcon, ser antagligen skitdumt ut men jag sitter som en kung :D Testa att kräla in i en räjsbil förbi en helbursförsedd bil (dörrsträva), då jäklar börjar det bli svettigt alltså. Man ser ju inte riktigt ut som Stålmannen när man svär, svettas, vevar med armar och ben o försöker krångla sig in o ut :) Helbur är inte en option för mig, med andra ord!

Har inte haft ork/råd/tid att byta passagerarstol, då ryker dessutom baksätet totalt - skalstolar har en fin förmåga att stoppa all åtkomst bakåt. Faktiskt en av anledningarna till att min z3c fick bli utbytt - man skall inte underskatta en 2+2-stolare. Men det står på listan, liksom hundra andra saker.

YMMV - jag gillar looken av bytt stol, och jag anser mig sitta bättre i den. Men - "to each his own", som jänkarna (engelsmännen? vete fan) säger :)

Länk (dock syns inte stolen)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Firren; Grym bil! Ser jag fel eller är det en "S"? Fler bilder tack! :D

Nu är det mycket OT, sorry Tobias!

Jens
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
MrM: Sant. Jag kan tänka mig att fler än en har införskaffat sig en M3/M5 och avlidit knall och fall framför BMWs servicedisk när bilen skall hämtas efter service. Men att inte kolla upp med t ex Porsche vad en std-service kostar, samt hur ofta man behöver serva, ja, då tycker jag att man inte riktigt har gjort sin hemläxa ;)

Dubbelmassehjul är det även standard på min bil. Rasar den så gör den - då åker singelmassehjul in (sitter på RS) tillsammans med kopplingsbyte. Jag vill inte veta vad det kostar. Första halvåret hade jag panik varje gång det lät någonstans, och det låter fanimig överallt. Soppapumpen kan vina igång när man minst anar det. Motorn gurglar o väser på tomgång. Det susar från jättefläkten i aktern. Det ska tydligen vara så, har jag förstått :) Ta med extra underkläder om ni är känsliga, typ. Därav en kraschbudget på 20 lock, samt en riktig haschtraktor (mazda 323 '88) att kasa runt i om älsklingen skulle få för sig att bli lite krasslig, gud förbjude. Polarens 964RS var ännu värre, där hörde man fasen hur ventilerna lyftes (tick-tick-tick), han hade tvärpanik ända tills en erkänt duktig mek gick igenom bil+motor+ställde ventiler, och den ändå fortsatte att låta. Inte lätt att veta vad man skall titta/lyssna efter! En annan polare köpte precis en 993 4S (som turbon fast utan turbo, om ni hänger med), allt var kanonbra, några veckor senare börjar kopplingen småslira. Så visst kan det bli dyrare än man tänkt sig...

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Kan bara ytterligare OT lite och säga att en "liten" service på en 996:a går på typ 2500 spänn (2000, 6000, etc mil). Sedan gjorde jag ett tändsstiftsbyte vilket går loss på moderata 6500 spänn, 500 spänn för stiften och 6000 för jobbet ;) respekt normalt borde det väl vara ett 6 minutersjobb på en 6 cyl bil ...

Slitdelar är i M3 kostnadsklass så inget värre där. Men som sgat tidigare 996:an är mer "lättservad" vad det gäller tidsåtgång än tidigare modeller.

Det är alltså en 996 TT vi pratar om

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
MrM: tack! :D jag gillar den oxo ;) Det är en 993C2 från 95, alltså inte en S. Men däremot tokigt sänkt, vilket ger en fet look. Tillsammans med 285orna bak ser det riktigt bra ut :)

fler bilder (och många andra porschar) här: Länk

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
mackan325
6500:- för att byta tändstiften, engineered for maintenance?? ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.