AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.640

Värdering av M3 Dinan

Sida 1 av 4
Hejsan gott folk!

Går just nu i tankarna om att skaffa en bil inom kort! Som många vet så har jag fått i uppdrag att sälja en M3:a åt en god vän, men nu så har jag i princip bestämmt mig för att köpa den själv. Jag kommer aldrig få chansen igen att kunna få tag på en E36:a i detta skick! Så nu till frågan. Vad anser ni att bilen är värd?

Länk

1 och samma ägare sen bilen var ny!
Alla papper, nycklar etc etc finns.
3300mil.
Endast sommarkörd, alltid inställd i garage.
Kompressor installation värd $9100.
Detta är troligen den enda Dinan Stage II M3an i Sverige.
Fullutrustad sånär, elstolar och farthållare.
Bilen luktar fortfarande ny! =)

Så vad tror ni? Vad är bilen värd till "rätt" köpare som bara kommer att använda bilen som ett entusiastfordon.

Tack på förhand!

Mvh Tobias
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Som att försöka värdera Mona Lisa... :) Skämt å sido, en 250 000 tycker jag den är värd, helt klart. Såg ju den på drottningholmsträffen förra året, och den är mycket fin. Inte helt lätt att värdera kanske...

Min: Länk

/Erik

///Tänk först, meka sen...
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Vet att bilen är väldigt fin. Men den är väldigt svårvärderad.

Ett försäkringsbolag skulle nog värdera den till ca 250 000 kr, men i realiteten så tror jag snarare att försäljningspriset hamnar på max 200k för denna OM det inte råkar dyka upp 'rätt' köpare vilket är ganska ovanligt.

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
Det är komplicerat i och med att det är en Dinan M3. Om det varit en Alpina t ex så hade det varit lättare. Dinan är ju inte så välkända på den här sidan Atlanten och det finns inte så mycket försäljningsstatistik att gå efter.

Det närmaste jag skulle jämföra den här bilen med är en Alpina B8. Åtminstone när det gäller prestanda. I exklusivitet tycker jag fortfarande att B8:an tar hem spelet. Den har ju Alpinas egen "touch" över sig med speciell inredning, färger, spoilers och kjolar m m. Dinan M3 är ju trots allt en vanlig M3 som är uppskrämd med kompressor.

Slutsatsen är att den borde ligga någonstans mitt emellan en B8 och en vanlig M3 i pris. En B8 i extremt fint skick och med låga mil (om det överhuvudtaget finns någon kvar) får du betala närmare 300 000 för. En M3 3.2 med låga mil och i fint skick kan du få för strax över 200'. En Dinan M3 med så pass låga mil som denna och i detta skick tycker jag är värd nånstans mellan 240 och 260' på ett ungefär. Om man hittar en köpare som ser det unika i bilen vill säga.

Det jag vill säga är att jag tycker du ska köpa bilen för 250'. Den är värd det priset och den är värd all kärlek som jag vet att du kommer ge bilen :)

Jens
Vill bara klargöra varför jag värderar en B8 med låga mil och i fint skick till närmare 300'. Det kanske låter mycket i andras öron. Min källa för värdering av B8 är mobile.de. En viss B8 Touring är till salu där för 250'. Den är i ypperligt skick men brister lite i och med tygklädsel och den har dessutom gått ung dubbelt så många mil som "din" Dinan M3. Därför tror jag att en B8 med endast ca 3000 mil på mätaren och med likvärdig utrustning som din bil skulle kosta närmare 300'.

Jens
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Tobias:
Hur går det med bilköpandet? Blir det nån affär?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad kostar en "vanlig" M3a E36 av den årsmodellen och liknade skick ?? sedan får man väl betala halva kompressorkostnaden som tilllägg utanpå detta. Det är ju alltid lite spekulativt på gott och ont att modifiera en bil, en del väljer bort bilen för att den är modiferad och en del vill ha det.

///MVH Hasso
Länk
Ad
197
Adrian
M3 Coupé
är tveksam på att den är värd över 200 000:-

Min har gått lite längra inte så unik med allt är som nytt!!
och det hjälper inte är glad om jag kan få 165- 170!!

Länk
Adrian: tyckte jag läste att din hade gått över 10.000 mil, alltså en diff. på ca 7000mil, inte så lite enligt mig;)
Andersson_CSI: Tror det går finfint faktiskt! :) Tack för alla svar!!!

Mvh Tobias
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Okej då håller jag tummarna för din skull och hoppas på att få beskåda skönheten live nån gång framöver :)
Måste säga att den ser riktigt läker ut på bilderna i reportaget du skrivit om den!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Tobias: En mycket svårvärderad bil eftersom du måste veta vad det är. Dessutom är jag lite skeptisk till Dinan som är kanske lite för US-kitchig i min smak, de har ju allt chassi, bromsar, motorkit, you name it!

Du måste definitivt hitta rätt köpare (1 på 30) om du skall få ut mer än någonstans mellan en M3 3.2 och en motsvarande Alpina.

En kul, men ovanlig bil och antagligen (som 99% av alla bilar) inte en investering som kommer att generera pengar utan endast glädje ;)

CoolBlueM3Coupe: Jo det e väl sant det du säger. Finns nästan ingen bil som genererar pengar förutom äldre Porsche, Ferrari etc =) Dock så tror jag att bilen kan vara värd en hel del om man bevarar den i original skick och sköter den korrekt. Det är rätt svårt att hitta en lika rolig bil i samma prisklass och som är lika fin. Är riktigt sugen på en Porsche 993 men då måste man punga ut omkring 350000 :-/ Man är ju å andra sidan kär i E36 och det är kul att man har hittat en som "känns" som om den vore ny! Vi får se vart det bär... :)

Mvh Tobbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För mycket kitck för min smak JOJO mycket ska man höra från
karbonkitchkungen :))

///MVH Hasso
Länk
hasso: Nu skall inte du vara dum ;) Jag tycker nog inte att fabrik-karbon är kitch .... men som sagt var jag kitchade väl min gamla M3:a lite så jag kastar väl lite sten i glashus.

Det finns ju också en M5:a i "Varför måste dom ..." som drabbats av "The Dinan bug", en sådan lite krabat vill man ju inte skall bita en i r*ven ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Micke kolla din yahoomejl :))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Tror också, som många här, att 250k är rimligt för denna bil. Var själv spekulant på den ett tag i höstas, men blev inte av med min cabbe just då.
MEN för 250k+ hade jag jagat reda på och köpt en B8:a i motsvarande skick avs. mil.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Tobias: underskatta inte suget från en 993, som dessutom gissningsvis kommer att stå sig hyggligt i pris framöver. Finns en skönt röd på www.porsche.nu såg jag. Du vågar aldrig... ;) Vill du kika på en referensbil (dvs 993) så hör av dig!

(och ja, jag är ungefär så partisk för en Porsche som man kan bli! :-)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

För dom pengarna (^250k) hade jag nog köpt en Porsche, om inte annat än B8 som Sani föreslår. Men det var ju inte det du frågade om iof. Men jag var tvungen att ge dig min syn på saken... :)
P.s
Har sett dig mullra runt lite i byn Tobbe, och den är rätt fin bilen måste jag säga..

/Anders
Länk
För 250 kkr Hade jag köpt en 330, till :)
Tobias, att hitta en e36 M3 i de skicket som denna verkar vara i bör nog räknas som VÄLDIGT svårt.
Så om de är en motorstark e36 i toppskick du vill ha, så är inte valet så svårt.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tobias: US-M3 är definitvt inte lättsålt den dagen du vill bli av med den. Mitt råd är titta efter annan bil. skulle jag vara spekulant skulle ajg definitivt itne ge mer än en Europeisk std M3a med gott skick och likvärdiga mil.
Mitt råd i det enkla.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.