AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.648

Kör inte om!

Sida 2 av 2
Sorry AKUS, det var inte meningen att klanka ner på dig.
Det var ju mafia_shq som skrev det.
Även fast du har företräde vid en påbörjad omkörning, 330ci - orient, så är det en farlig manöver att köra om flera bilar samtidigt. Detta just på grund av att många bilister underlåter sig att kontrollera i backspegeln om det är fritt bakom.

Det händer att jag kör om flera bilar i stöten när tillfälle ges. Jag är då alltid mycket försiktig vid sådana omkörningar just på grund av "svenssons" ouppmärksamhet samt att farten ofta blir mycket hög vid slutet av omkörningen.
AKUS
jensen886: haha ingen fara! förstår att du blir arg. det blir jag med!!

Å dessa "Svensson" Vad är ni fina bmw-ägare om inte svenssons?? eller är ni något mycket finare kanske??
har själv kört bmw och jag såg mej inte som finare eller bättre än andra!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
AKUS,
Inte tusan är jag finare för att jag kör BMW, jag har bara bättre smak... ;-))
Skämt åsido, det är nog tyvärr så att vi BMW-ägare ofta blir BESKYLLDA för att anse oss finare än andra, men det kan jag inte göra mycket åt. Men jag vägrar skämmas för att jag gillar mina BMW!

/// Gunnar E.
AKUS
gunnare: absolut säger jag inte att man ska skämmas för att man kör BMW. men inte heller för att man är svensson och kör volvo!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
AKUS:
Då är vi överens om att man inte behöver vare sig skämmas eller känna sig överlägsen/underlägsen beroende på vilken bil man kör...
Däremot tycker jag man BÖR skämmas om man inte använder backspeglarna, och definitivt om man avsiktilgt hindrar någon i trafiken vilket tyvärr en del ägnar sig åt. Och tyvärr är en del förare av andra bilmärken extra ogina mot oss BMW-förare, hur det nu kommer sig.... jante-lagen, måhända..???

/// Gunnar E.
gunnare: Det är alltid lätt att skylla på jantelagen när någon medtrafikant beter sig konstigt mot BMW-ägare. Faktum är nog att så inte är fallet i de flesta fall. De allra flesta bilister reagerar inte över att det är en BMW som kommer ångande. Sååå speciella är inte BMW:ar.
Bra gjort! Jag avskyr de små a**n som inte kollar i backspegeln innan de kör ut... Sen fattar de ingenting när man helljusar dem för att påpeka att de gjorde en vansinnig manöver!
Jag vet inte hur många gånger jag fått bromsa in för någon ouppmärksam person som kastar sig ut i vänsterfilen och är nära på att smälla min bil...
De kan ju hålla sig till kollektivtrafik om de inte orkar/vill vara uppmärksamma speciellt i de hastigheterna!

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Skitsamma vilken typ av fordon man kör , det viktiga måste väll endå vara att man kör på ett sådant sätt så att man inte retar och irriterar andra samt att man INTE utsätter andra för fara genom idiotiskt beteende.

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Dessa jävla Saab och Volvoförare, dom är en skam för bilägare, alltid är det dom som gör fel och vi BMWförare som gör rätt! *ironi*
Länk

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Råkade ut för en situation för ett par veckor sedan.
Skulle köra om två bilar, som låg ganska tätt ihop och körde långsamt, jag tittade och såg att det fanns tillfälle att köra om.
Jag påbörjade min omkörning, körde om första bilen och såg då att det kom en bil mot mig lite längre fram så jag tänkte att det är bäst att köra in mellan bilarna istället för att chansa och visar med blinkers att jag vill in.
Så var tror ni händer?
Föraren till den första bilen vill inte släppa in mig mellan bilarna, han låg nu närmare bil nummer 2 än förut, jag var tvungen att tvinga honom att släppa in mig genom att sakta köra närmare i den minimala lucka som fanns framför och visa att "här ska jag in".
Sedan har han mage att slå på heljjusen bakom mig!!

Vad jag fick lära mig då jag tog körkort var att man ska underlätta en omkörning så mycket som möjligt, men det gäller tydligen inte alla...

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
En liten tankeställare:
Länk

/Hammar
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>hammar, det är beklämmande att folk inte kan hjälpa till när det behövs utan det tycker att "dömma" är det viktigaste... Där kanske vi har "misslyckade poliser"?

Fram för ökad förståelse o uppmärksamhet i trafiken!

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
bjoerck, braxen m fl:

Jo, jag vidhåller att BMW-ägare (och kanske Mercedes- Porsche- och Alfaägare också, det skulle inte förvåna mig) blir mer 'ogint' behandlade än andra i sådan prestigekamper vi pratar om i den här tråden. Jag har fått intrycket att det är någon variant av Jantelagen, "bara för att du har råd att köra BMW ska du inte tro du är något" typ...
Tyvärr finns det ju också BMW-ägare som bär sig korkat och farligt åt i trafiken, men det är ju knappast bilens eller andra BMW-förares fel!
Poängen är väl, att varken innehav av Volvo, Hyundai eller BMW ursäktar ett hindrande och/eller farligt beteende i trafiken, alla är skyldiga att hjälpas åt och vara smidiga mot alla andra. Oavsett vad man kör för bil.

/// Gunnar E.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Finns puckon i alla "läger", dock så verkar dom vara överrepresenterade av BMWägare när man kör Volvo, och sedan är det tvärtom också!
Eftersom jag kör både Volvo, BMW och en hel del andra märken, så märker jag detta mer än vad folk som kör enbart ett märke!
SEdan beror det en hel del på vad för sorts bil man har, har man en stylad Volvo eller BMW så blir man nog mer utsatt av sina motsvarigheter i "fiendens" läger! Men sedan finns det ju en hel del familjefäder som tävlar med deras V40/V70 mot andra fäder i E39 mm!
Tänk vad mycket enklare allt skulle vara om det bara fanns Lada Samara 1500 Touring -79, =)

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Och tänk så mycket enklare det vore om ALLA kunde släppa prestigen i trafiken, köra vaket och uppmärksamt och hjälpas åt!

/// Gunnar E.
haimaul
Om Volvo och Saab är de vanligaste bilarna i Sverige borde antalet idioter som kör Volvo eller Saab vara större än antalet idioter som kör t.ex. Aston Martin?

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.