|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vissa tror visst att backspeglarna bara är en prydnad. Har råkat ut för ett fenomen flera gånger och är på min vakt numera. Varför tror Svensson som ligger och tröskar bakom något långsamt att han har förkörsrätt till omkörning när han ser en lucka? Jag brukar klippa ett par tre bilar i stöten och Svensson blir lika skrämd varje gång han inser att när han går ut för omkörning redan fåller på att bli omkörd själv. Hamnade i en diskussion med en Svensson vid en mack efter en ovan nämnd situation och han anklagade mig för vårdslös körning!!! Vilken dåre - jag lovade honom att om han försökte preja mig igen så skulle jag skicka ut honom i skogen - så jävla långt att inte ens trollen skulle hitta honom.. Använd backspeglarna blev mitt sista ord.. | |
mafia_shq |
BRA GJORT! hatar sånna typer som håller på så, ja men det e ju typiskt Svensson i en Volvo eller Saab!! jag skulle sickat han så långt som till Mars! |
|
Ha ha ha "så jävla långt att inte ens trollen skulle hitta honom" Roligaste jag har hört på länge :-) |
|
|
Stackarn, han måste blivit vettskrämd när du sa så =) Gäller väl inte direkt i dessa fall men vissa gånger får man ju faktiskt ha överseende med tex. volvo 1,8 eller A2:or som inte har lika mycket under huven... /// Nicke Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768 |
|
|
Jo, du har en poäng där... har råkat ut för eländet ett antal gånger. Faktum är att man är skyldig att kolla både bakåt och framåt att det är fritt innan man svänger ut, det är ALLTID den som byter körfält som har väjningsplikt! /// Gunnar E. |
|
|
Jo då!! Man ska förvissa sig om att igen annan håller på att påbörja eller har på börjat en omkörning innan man byter fil. Det är inte alltid helt lätt när man tror att man är den aktivaste föraren i (kön) Jag har själv för några år sedan råkat ut för en Ferarri som tryckte min stackars Mazda före sig i en omkörning. Men nu vet jag bättre och så länge jag inte är snabbast på vägen så håller jag utkik i backspegeln. Jag må va snabb men inte snabb nog!!!!!! |
|
|
Numer tar jag för givet att folk inte använder backspeglarna, då slipper jag jobbiga situationer i mycket högre utsträckning. Det är ju tragiskt att man måste göra så egentligen! //Thorssa |
|
| Okej - jag förstår att man kan välja - köra om eller inte. men jag vill inte anpassa mig efter Svenssons tider om dem inte passar mig.. Jag kör OM!!!!!!!!! | |
|
LOL! Håller med Anders R - tack för kvällens garv, bästa formuleringen på länge! :D :D :D nu vet jag vad jag ska dra till med imorgon då när jag ska söderöver och måste köra om konstant :) mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
Jag utgår numera från att ALLA är förståndshandikappade och extremt svagbegåvade idioter som är blinda , döva och ligger 5 sekunder från en hjärtinfarkt och ett nervsamanbrott. Således har min bilkörning blivit 500% säkrare ! ALLA är idioter i stånd att göra vadsomhelst - närsomhelst , ta INGET förgivet , inte ens självklara saker som att folk stannar vid stopskylt eller att folk stannar vid övergångställe när skolbarn går över och de dessutom har rött. Filbyten , rondellkörning och att visa tecken - BAH det skall man inte ens prata om... Det bästa vore om ALLA fick ta om hela körkortet var 5e år till ett reducerat självkostnadspris tex. 1000:- kr , då skulle vi sålla bort alla de som åker bil istället för att köra bil , egentligen inget ont om dem , men när de utsätter mig och andra för livsfara så ser jag gärna en sanering på den fronten. "Vik hädan gubbe - min bil har V12 och konstant kickdown" |
|
|
På tal om IDIOTER i trafiken, hur många här har MÖTT en bil i en rondell? Jag mötte en gammal man (med gubbkepa och volvo 245) körandes åt fel håll i rondellen. Då blir man mer paff än arg. Så har vi ju alla som gillar att prejas i rondellerna. Det är ju som ovanstående skriver. Man MÅSTE fan räkna med att alla är idioter i trafiken. =( MVH Morgan. Länk |
|
|
Åtminstone tills det blir lagkrav på att körkortet skall TAS OM tex. var 5e år , jag tycker att alla som är lämpliga förare skall klara att ta om kortet utan större problem ? Fattar inte att man lägger resurser på sura trafikpoliser som jagar 125 kmh bilister på 110 vägar när de pengarna kunde läggas på att låta körkortsinnehavare TA OM kortet med jämna intervall. Det torde vara MYCKET bättre för trafiksäkerheten och med tanke på all skit man hör om nollvisionen så kan man ju fundera på hur politikerna tänker. |
|
|
Man tänker mycket på säkerheten i och med att alla bilar SKA besiktigas varje år. (vissa undantag) Men att människan som sitter bakom ratten oxå skulle behöva en enklare besikting har man HELT GLÖMT! Jag har alltid förespråkat en enklare uppkörning och enklare läkarundersökning var femte år efter 60 års ålder. Missar man något av ovanstående, sorry... Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Jag tror inte att problemet är att folk inte fattar hur man ska bete sig i trafiken, utan de flesta som beter sig illa är helt enkelt nonchalanta och slarviga. Alla vet att man ska blinka när man ska byta fil eller svänga. Samma sak med de bilister som inte kollar i backspegeln innan man påbörjar en omkörning. /Andreas _____ Länk |
|
| Så fort man börjar tala om hälsokontroller, omtagning av körkort(förarbesiktning) så skriks det högljutt om folks INTEGRITET, det skulle tydligen vara förnedrande att man vid en viss ålder misstänks för diverse reaktions och förståndsnedsättande händelser. Men vakna för h...te, folk ser sämre, reagerar sämre och har lärt sig för så himla länge sedan att hälften av vad de lärde sig idag är totalt inaktuellt. Och detta gäller dem som inte drabbas av sjukdom annan än ålder. Får de dessutom demens och andra nedbrytande sjukdomar så försvagas ju förståndet också. Många läkare vill dessutom slippa vara polis och låter bli att rapportera in medicinska tillstånd eller medicinering som gör patienten olämplig som bilförare, för de vill inte stöta sig med patienterna. Skandal... Alla andra då, som utsätts för livsfara? | |
|
Carimp: Jo tack! Ett antal personer har man mött som varit väg på fel håll. Den bästa var en gång när en vän körde, vi var tre med körkort i bilen, och helt plötsligt möter vi en man i en rondell. Alla tre stelnar till och tittar förvånat på mannen som hytter, blinkar och tutar på oss. Vi är tysta en ½ minut och sedan kommer frågan från alla tre samtidigt. "Men det är väl vi som kör åt rätt håll!?" *garv* Det otäcka med situationen var väl inte att vi mötte honom utan att det var en rondell som nästan bara hade avfarter till motorväg. Men mannen körde av på ett rastställe som tur var! =) Han som jag åkte med vid detta tillfället har också varit en "rondellmarodör" när jag åkt med honom. Han har nämligen kört rakt över en som han inte såg. (Var under början av Växjös rondell försök, fanns många konstiga små "rondeller" då.) Hans far, som har varit yrkesförare hela sitt liv, var på väg att köra fel håll när vi sa till honom att ta vänster i nästa rondell! Han tog uppmaningen lite för bokstavligt kan man säga. Men den som satt bredvid lyckades rädda det hela innan katastrofen. |
|
|
Hmmm... jag har två gånger varit med om att möta bilar som kört mot trafiken PÅ MOTORVÄG! Den ena gången var det en 'gammal gubbe med hatt' som glatt kom tuffande uppför en avfart, som tur var fick mitt och andras hysteriska helljusblinkande stopp på farbrorn som då VÄNDE och körde ut på motorvägen i rätt körriktning.... puh! Den andra gången var mitt i natten, jag satt i bredvid min kompis som körde. Helt plötsligt såg jag i ögonvrån ett par strålkastarljus som såg ut att vara 'på fel ställe', det här var på E4 mellan Uppsala och Knivsta där det är kanske 50m mellan norr-och södergående väghalva. Jag skrek till att 'fan, han kör mot trafiken' samtidigt som min kompis reagerade, svängde ut på vägrenen och bromsade. Varken helljusblink eller tutande fick föraren i den mötande bilen att reagera, han bara fortsatte.... vi ringde polisen på mobilen såklart, men hörde aldrig hur det gick sen. Hoppas ingen frontade med idioten..... /// Gunnar E. |
|
AKUS |
((BRA GJORT! hatar sånna typer som håller på så, ja men det e ju typiskt Svensson i en Volvo eller Saab!! jag skulle sickat han så långt som till Mars!)) Fan ni har ju mindervärdeskomplex!!!! |
|
Jag är rätt så ny här på forumet, har inte nån BMW än så länge. Det jag undrar är hur man i denna diskussion kan få in att bilar som kör som idioter är Saab och Volvo ägare??? AKUS t.ex det är ju så att man skäms vilken låg nivå det är på den här tråden. Man undrar ju vem som har mindervärdeskomplex? |
|
AKUS |
Jensen886: ja jag har de inte men det är möjligt att du har det problemet. tycker bara inte om allt snack om idioter med volvo och saab. det finns nog gott om idioter med bmw också. |
AKUS |
Jensen886: tror att du missuppfattade mig. jag kopierade ett inlägg ovanifrån för jag tyckte det lät så töntigt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.