AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.931

Tanka 98 oktan

Sida 1 av 2
Moffen
Äger en e34 93:a, skillnad i prestanda med 98 oktan och är det bra att tanka med
Prestanda och prestanda... Du märker nog ingen större skillnad på prestandan men bilen borde ju gå bättre och jämnare. Min gamla Ford spikade som f*n när jag körde med 95 oktan men blev nästan helt bra med 98 okt. Ju lägre oktan desto sämre bensin och vice versa. Man får nog vad man betalar för. :)

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Ni får säga vad ni vill men när jag byte till statoil och ok/Q8 och då till 98oktan så kom jag längre på bensinen! Bättre prestanda vet jag ej riktigt men kanske, i så fall ej märkbar.

MvH Bmw 4-ever
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Bilarna är ju byggda för 95oktan (pga katten), så nog funkar det lika bra med det, fast nu är ju all bensin blyfri så det spelar ju ingen roll! 98 är ju bättre för motor, då det är en "kallare" bensin osv, kyler kolvarna bättre!

//mvh Simon
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Hur mycket är tro och vad är vetande? Faktum är att BMW rekommenderar 95 till allt utom M-motorerna.
Sir Munko
Ok/Q8 har nu mera blandat i 5 % Etanol i soppan för att bidra till minskade utsläpp så kör inte på den ski*en.
Stingrayracing
5% etanol tror jag bara gäller 95 oktanig soppa ho OK/Q8, inte 98.

De flesta nya motorer har spiksensor vilket gör att man kan använda lite mera förtändning med högre oktantal vid stora belastningar, te.x. tunga lass i motlut etc... och få ut lite mera effekt på det viset. Gör däremot ingen skillnad annars.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Moffen: bara att hälla i. Tuta och kör!

Två bilar är fler än en..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I Usa har dom max 92 oktan :)) 87-92 och dom går ändå :))

///MVH Hasso
Länk
Körde också 98 länge för jag inbillade mig att bilen gick bättre o drack mindre, men ack så fel jag hade. Har kört 95 de senaste 100 milen och märker att allt blivit bättre, mjukare gång o bättre gasrespons, samt lägre förbrukning. Så funkade det för mig iaf :)
Stingrayracing
Hasso - Deras oktantal är inte samma som vårat, då de är olika mätesätt. En tumregel är att du får lägga till ca 4 oktan på deras för att få vårat oktantal.
Mycket skrönor här, sök gärna tidigare inlägg i ämnet. Skillnad i bilarna beror på om de har knacksensor och adaptiv motorstyrning eller ej. All bensin 91-98 osv är samma soppa, förutom just oktanhalten (lite förenklat: okänsligheten för självantändning pga kompressionen). Samma energivärde, "kylförmåga", förbränningshastighet, osv. Etanolinblandning är det nog flera än OK/Q8 som har.

FP
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Sir Munko: Varför skulle bensinen helt plötsligt bli skit om man blandar i 5% etanol?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
På min 525i så står det superbleifrei innanför tanklocket, är det inte samma som svensk 98 oktan?
Dessutom så kör jag med trimchip i min 525i så jag kör vidare på 98...

------
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
Stingrayracing
Folke - All bensin är inte samma soppa, det är bara 95 oktanig som har fått etanolinblandning. Citerat från OKQ8as site:

Nu blandar vi sprit i soppan.
Från och med våren 2003 är det 5 procent etanol i 95-oktanig grön bensin på nästan alla OKQ8-mackarna!

//Lasse

OK. Jag tänkte inte i första hand på etanolinblandningen, även om alla (som har miljöbensin 95 oktan) har detta, inte bara OK/Q8.

FP
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
När det gäller 4.0 v8:an (M60) så har den en intelligent motorstyrning, dvs den känner av oktanhalten i bränslet och anpassar tändningstiderna efter det. Har hört efter med en ingenjör hos Shell, efter att jag märkte att min bil blev starkare och mer reaktionssnabb på gasen, efter att jag hade tankat 98 oktanigt för första gången hos Shell. Och han bekräftade detta med den inteligenta motorstyrningen hos M60:an, att denna motor blir något starkare med 98 oktanigt och rekommenderade att tanka 98 oktanigt för att det skulle nog denna motor må bättre utav och dra något mindre bränsle också för samma acceleration. 98 soppan är ju lite dyrare än 95:an, men bränsle besparingen för samma ax (i och med att motrn är starkare) gör att man nog hamnar på samma milkostnad, men motorn blir ännu trevligare.
Stämmer, gäller även för M52 m.fl 6:or. Skulle tro att man började med adaptiv motorstyrning och knacksensorer oav från början av 90-talet och framåt.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, i USA mäter man oktan i MON (motor octane number) i europa mäter vi oktan i RON (research octane number).
Mätningarna går till på lite olika sätt och under olika förutsättningar (olika varvtal mm).

Därmed kan man inte göra direkta jämförelser mellan RON och MON-värden.

Förenklat (stämmer ganska bra men inte exakt) kan man säga att bensin som mäts i MON skulle få ca 10 oktanenheter högre värde om man mätte samma bensin i RON.
Dvs. 91 eller 92 oktan i USA motsvarar ca 102 oktan om samma bensin skulle säljas i Sverige.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B,

Det du påstår låter egendomligt, och låter väldigt fel!
I så fall måste ju bensinen i USA vara bättre, hur kommer det sig då att BMW fick byta Nikasiltätade motorer på löpande band i mitten av nittiotalet (främst V8) pga. motorernas dåliga anpassning till sämre bensin än europeisk?

Under alla åren jag bott i USA, har jag, och alla andra, alltid fått intrycket av att bensinen är av sämre kvalitet där.

Detta var så spännande så det vill jag gärna läsa mer om, hänvisa gärna till webbsidor med mer info ang. detta!

MVH,
E38B12
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
De som menar att 5% etanol i bensinen är skit har inte en susning om vad de snackar om.

Jag har utforskat ämnet etanol som drivmedel ordentligt och kört flera bilar på upp till 30% etanolinblandning (utan modifieringar) med positiva resultat.

Kan f.ö rekommendera www.e85.nu för de som är intresserade
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.