|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Om man läser här: Länk Dom skriver inget om stulna bilar. |
|
|
Inte om ekonomisk brottslighet heller... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
iof sig inte. Men vi får vänta och se. Nästa vecka kanske de roliga blocket annonserna kommer in igen=) |
|
|
Det får vi göra. Inget förvånar mig längre. Efter att man läser om alla skruvade och krockade bilar BARA på denna sajt så kan man ju bara drömma om hur mycket skit som pågår utanför "våran" värld... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Jag kan nog tänka mig att han har mer än en åtalspunkt mot sig... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Tycker synd om de som har köpt en bil av han om det kommer fram att de är stulna allihop. Finns det nåt som heter att man har handlat i god tro längre...kan man inte åka dit själv också eller är jag helt ute och cyklar? En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
stefannorr |
Var finns han försvarare nu?...nä fy f-n är ju inte svårt o kolla upp en bil om man vill o ids! så ganska så mycke självförvållat,som ja sagt tidigare rullar omkring massor med ägare som tror sina bilar rullat 15 000,men gått de dubbla,krockade m.m..läser dom inte BMW guiden på o checka bilarna innan köp!? |
|
Jag läste att bilar som köpts i "god tro" (dvs innan det togs bort i Sverige) fick en "fotboja" på bilen. Så länge du kör med bilen i Sverige kan man inte ta den, men om du kör utanför landets gränser t.ex i Tyskland och du råkar bli "upptäckt" av polis eller i gräsnsstation så blir du av med bilen direkt. Detta gällde bilar stulna i t.ex. Italien, Tyskland och Belgien som sedan skeppats hit. I och med att den lagen är borta borde man kunna komma och hämta bilen även här nu. Så ni som skryter om att ni gjort en bra affär bör kanske hålla en låg profil framöver. |
|
|
Hur kan man kolla så att en bil som man är påväg att köpa i sverige inte blivit stulen i ett annat land... tex om en av juris kunder bestämmer sig för att sälja sin bil... hur kan man kolla så att bilen är "ärlig" så att säga... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Det görs en ursprungskontroll på Bilprovningen, där upptäcks det. Vilket det även gjorde i detta fallet. Har bilen klarat av Registreringsbesiktning, så är man nog på den säkra sidan. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
LME, det stämmer inte! det upptäcks då och då att någon fifflat med chassinumret efter regbes, eller mutat någon som har behörighet till databaserna som ligger till grund för ursprungskontrollen. och tjuvarna hittar ständigt på nya saker.... mvh Johan |
förresten, naturligtvis håller jag med om att bilen är regbes så är risken i princip obefintlig att bilen är stulen. men man ska ALDRIG köpa oreggad importbil i Sverige! mvh Johan |
|
Men säg att en viss E39 stjäls i tyskland importeras hit och säljs till en okunnig person. denna okunniga person kör bilen i sverige i flera år utan att veta något... sedan säljs bilen till mig som inte vet att det är en "Blocket juro" bil... och så åker jag till tyskland på semester och fastnar i en poliskontroll för att ha kört med stulen bil... ser ni problemet???? Uppenbarligen så har Juo eller vem det nu är som åkt dit lyckats sälja stulna bilar annars hade man ju inte haffat dem.... så det måste ju finnas en del stulna bilar i omlopp i sverige... finns det ngt sätt att kolla så att bilen inte är stulen i ett annat land när man köper en import bil i sverige? för att inte råka ut för en obehaglig överraskning så att säga.... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Johan, Att det går att muta tjänstefolk vet man ju, men det går inte att gardera sig för detta oavsett vilka lagar som kommer. Om att köpa en oreggad bil i Sverige är inte större risk än att köpa den privat i Tyskland. Naturligtvis kollar man Chassinummer så att det stämmer överens med Brieffet Mugge, Det är inte uppenbart att dom medvetet sålt stulna bilar, då skulle dom med all sannolikhet häktats om det varit organiserat. Dom kan ha blivit haffade pga av misstänkt skattebrott då dom sålt en massa bilar utan att skatta för det. |
|
LME, de har uppenbarligen suttit anhållna i 3 dagar, och det gör man inte om åklagaren inte har något att komma med.... när du köper en oreggad bil i Sverige så har du ingen koll, och risken att rpka illa ut är flerdubbelt större än vid egen import. en seriös säljare registrerar alltid in bilen, så enkelt är det för mig! det är klart att "aldrig" är lite hårt uttryckt, men man ska i alla fall iaktaga största försiktighet och verkligen undersöka varför den säljs oreggad! mvh Johan |
|
->LME Om man jobbar som bilsäljare och man kränger dussintals med bilar till fantastiska underpriser och inte är medveten om de är skruvade, skumma eller stulna så får man ju vara bra bakom flötet..... Jag tror inte någon är så dum att man inte fattar att man handlar stöldgods, det är något man blundar för och hoppas att svensk domstol ska tro att man är så dum. En enskild köpare kan ju säkert bli lurad, säkert, men inte en som har femtioelva objekt ute samtidigt på blocket.... MEn visst, svenska rättsväsenedt kan man visst lura till vad som helst. |
|
|
Jag tycker inte att jag har fått något bra svar ännu... Är det någon som vet? Hur kan man kolla så att en importerad och sv-reggad bil i sverige inte är anmäld stulen i något annat land, t.ex. tyskland? går det? går det inte? En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
| Är den sv reggad så har redan bilprovningen gjort det. | |
som LME säger, har den klarat ursprungskontrollen som görs vid regbes så kan man vara lugn. OM inte chassinummret är förfalskat eller utbytt.... men dessa OM kan man aldrig gardera sig mot. man får göra en helhetsbedöming av säljare/dokumentation/skick/pris osv. Jag menar, köpa bil av Juro/osäker dok/osäkert skick/fantastiskt underpris gentemot bmw-handlaren/fulldok/nyskick/marknadspris, så tror jag de flesta håller med om att man är säkrare hos BMW-handlaren. som vanligt, i bottenprisklassen ska man vara FÖRSIKTIG och KUNNIG för att handla bil, det är min poäng. och ha styrkan att backa ur när killen har trottoaren som kontor, eller något annat inte känns rätt. Mvh Johan |
|
Det konstiga är att majoriteten av Svenska folket köper hellre en oseriös 9000 milare än en 100% ärlig 18.000 milare bil (samma pris) DUMSNÅLA! Detta har jag själv fått erfara och även sett på många annonser där billiga vrak sälja direkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.