|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skall bygga en billig dräparbil, och funderar på BMW:s V12. Har hört mycket rykten om dessa, vissa höjer dem till skyarna, andra vill knappt ens erkänna att de är tillverkade av BMW. I min research har jag kommit fram till att de flesta felen sitter i insprutningen eller andra externa delar. Hur är det med dessa motorer, har det varit mycket krångel med själva motorn, block, kamaxel, toppar och så vidare? Alltså rent mekaniska fel, elektroniken skall ändå byggas om. Hur funkar dem att turbokonvertera? Hade inte tänkt mig några enorma laddtryck, 400-500hk räcker ganska långt. Vad har ni haft för fel på dessa motorer? | |
Paap Reeder |
Hej! Skall du ladda så mycket att du måste kompsänka med nya kolvar ...... är det nog billigare att köpa en bil med en motor som ger erforderliga hk från början. Det är dessutom 12 st av det mesta och skulle gissa att en komplett kompsänkt kolv med ringar och vevlager ligger runt 3 - 5-tusing. Tumregel i runda slängar: "varje hk extra kostar 1000 pix" MVH /// Paap R |
| vad det kostar är ju om man vill att det ska hålla som orginal eller bara det året du äger bilen att skrämma upp den i 1000 hästar för runt 50 tusen är inga problem men hur fin är motorn efter det inte alls fin helt slut skulle jag vilja säga. | |
| Kommer förmodligen inte att trimma särskillt mycket, 300hk är inte så illa det heller. Det som jag egentligen funderar över, är vad som brukar gå sönder på de maskinerna? Alltså rent mekaniska fel, som inträffar även utan att man trimmat. | |
|
mekaniskt är det inga direkta fel. alla rörliga delar och delar i block och topp är jävligt bra , lådorna och bakaxlar också. Är mestadels svårlokaliserade skitfel som kan göra livet surt för m70 ägarna , men kopplingschema och glatt humör kommer man långt på ! Och klart du skall trimma , som jag ser det "Håller skiten mer än 1000 mil utan att skära är det inte trimmat" :-) |
|
D-diddy |
ja det jag har hört om V12:an är att det är motorstyrelektroniken brukar pajja, om det är något som går sönder. Mekaniskt är det BMW-kvallite ;D David "The unattainable is invariably attractive" |
| Låter riktigt bra, då satsar jag kanske på en sådan motor ändå. Elektroniken är inga problem för mig, men jag tycker det är ruskigt tråkigt med toppar som spricker helt spontant och andra idiotfel som kostar enorma pengar att fixa. | |
|
Hej, Tänker du konvertera din 520 till en 550 eller tänker du bygga vidare på en 750? Billigaste trimmet är nog lustgas (+150hk). Dubbla kompressorer av cetrifugaltyp får plats med "skohorn" (Har ett bildbevis på detta som jag kan maila). Fyra små turboaggregat vore snyggaste lösningen men det är nog för trångt. (har mätt lite på skoj i E38 motorrummet). Här är lite länkar för tankeverksamheten: Länk Länk |
|
|
Hade varken tänkt montera motorn i en 520 eller 750, jag skall eventuellt ha den i en replika på en gammal lotus. Med tanke på att bilen bara väger 700-800kg så borde den röra rätt bra på sig med en V12:a... Jag överväger även lustgas, det är ju helt klart det enklaste. Kompressorer vet jag inte om jag ens överväger, det blir både dyrt och krångligt. |
|
|
Jag känner inte till att motorstyrelektronien brukar pajja , däremot så är det vanligt med defekta GIVARE till styrboxarna som föranleder att tro att själva motronicarna är trasiga tex. boxar finns det dock gott av på skroten - tyvärr är skicket oftast ovisst men får man öppet köp går det ju bra endå. känner någon annan till fall där själva boxarna (eml , motronic , abs etc.) bara pajjat ihop helt resolut ? |
|
| Fanns 750 med manuell låda förresten, jag har bara sett dem med automatlåda. 850i hade ju ofta manuell låda, men de är ju lite svårare att hitta till riktigt bra pris... | |
Paap Reeder |
Hej! Angående själva boxarna till M70/M73 tror jag det är en skröna att "dessa skulle lägga av hipp som happ". Precis som ovan sägs så handlar det i första hand om givarna samt att det är få som dels har rätt utrustning och kunskap att hantera hela EML- systemet. Den lägger sig därför (ofta??) i nödprogram. Det är aldrig IBM- skrivmaskinens fel att den stavar fel utan på den som trycker på fel tangenter. Man kan för den skull inte skälla på IBM för dålig kvalitet. MVH /// Paap R |
|
Varför inte en M5 snurra istället för en V12 som väger dubbelt så mycket. Dessutom mer effekt, 315 eller 340 kusar iställer för 300´. V12 i en Lotus, undrar om den får bra väghållning.. Iofs såg jag på Kinnekulle för ett par år sedan en Volvo 340 med Jaggatolva, klart tufft. Henrik |
|
| Problemet med motor från M5 är priset. En V12:a får man oförskämt billigt skulle jag vilja säga. | |
| V12:an väger inte dubbelt så mycket som en M5-motor...skiljer inte mera än ca 5 kg...detta beroende på att tolvan är i aluminium. | |
BMW Fanatiker |
750:in fanns faktiskt att få med manuell låda,men dom växer inte på träd=mycket ovanligt BMW Fanatiker |
|
BMW Fanatiker: Det tror jag inte fanns...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
750 har aldrig funnits med manuell låda från fabrik. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
BMW Fanatiker |
Jag vet med bestämdhet att det gick att få manuell låda till 750 för jag har nämligen en sån bil! BMW Fanatiker |
|
BMW Fanatiker: I så fall måste det vara en bil utanför produktionslinjen, eller en bil konverterad i efterhand... Vad har den för chassinummer? (Du kan naturligtvis utelämna de sista siffrorna.) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har hjälpt en kompis som kör i funnybike klassen o plocka ut 300 hundra hästar ur en gammal luftkyld 1000 cc kawa motor som turbomatats men det har inneburit en hel massa förändringar av både block, kolvar, toppar, förgasare, kammar och för att inte tala om hur många växel-lådor som han kört sönder pga. att dreven inte håller. Blocket har fått förstärkas på flera utsatta ställen, toppen har fått portas, specialgrenrör och special-plenum kammare har fått tillverkas, ställbara kammar, tryck anpassning av förgasare ja nämn vad du vill o vi har gjort det. Sen när du gjort dina förändringar så kontakta någon som kan hjälpa dig med dyno tester när du finlirar, du ser direkt vad som ger mer effekt och vad som inte ger mer effekt. Det kostar skjortan att trimma (hans cykel når hundra tusen utan problem vid det här laget) och det kostar mer tid än man tror, till saken hör ju oxå att detta är hans liv så han har inte ett dugg svårt att motivera summan. Hursomhelst så hade jag om jag varit i dina skor bara hinkat i spisen som den är för förhållandet med 300 hästar och 400+ i vridmoment på 800 kg är inte pissnödigt, det lär bli ett jävla drag i den bilen ändå. Sen har du ett vrid som lätt klarar att du drevar bakaxeln för en färd som du aldig kommer att glömma vare sig du vill åka fort eller snabbt på strippen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.