AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.299

Höj hastigheten

Sida 4 av 4
bl
2.294
blixten
325i -88
I tyskland visade det sig för några år sedan att man fick/hade fler olyckor på de sträckor av autobahn som "delstatsregeringar" hastighetsbegränsat. När hastighetsbegränsningen togs bort sjönk olyckstalen igen.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
bjoerk. Collin menar att koncentrationen kommer med farten, han motiverar det väl. Köp tidningen och läs innan du gnäller!

Nu när man ligger och fiser på vintervägarna har jag, högst olyckligt, glömt att blända av ett flertal gånger vid möte. Brukar aldrig hända när man åker i lite högre farter. Koncentration...

Davve: Glöm inte att Collin även påstått att bakhjulsdrivna bilar är direkt livsfarliga fordon. Collin älskar att gå emot strömmen och säga kontroversiella saker för att skapa debatt. Min bild av Collin är för längesedan bekräftad. Här på forumet är det tydligen undertecknad som är kontroversiell då jag anser att vi har en rimlig trafikpolitik när det gäller hastighetsbegränsningen. Jag förstår inte varför det är så otroligt viktigt för en del att köra fort? Ta det lugnt istället. På så sätt får ni njuta längre av åkturen!
Kan bara hålla med Bjoerk....att fart dödar är ett föga kontroversiellt faktum....

Simon
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Fri fart på våra 110 vägar. Finns inget som säger att det skulle ske mer olyckor pga detta. Tänk också känslan att få pina ut bilen nästan varje dag. Och slippa slösa ut skattepengar på trafikövervakningar på motorvägarna.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Håller med bmwkungen till 100%. Det finns så mycket skattepengar som bara går till onödig användning.

//Schnitzer
Vore intressant om någon har några underlag från flera länder som styrker era teser att trafikövervakning inte är lönsam ur olyckssynpunkt.

Simon
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
bjoerk.
Du har dömt ut Collin en gång och därmed har han alltid fel?
Jag är ingen dyrkare av Collin, men han har sina poänger emellanåt. Har du läst hans krönika än så att du vet vad jag skrivit om?

Fri fart tål att diskuteras, men jag ser inget orimligt i 130-140km/h på fina motorvägar. Än högre fart med vägar där det finns plats att åka av utan att skadas om olyckan är framme.
Och innan detta införs borde alla svenska körkortsinnehavare få övningsköra på Autobahn för att lära sig använda backspeglarna och blinkersspaken.

Visa användare
605
göran
525ixt-94
Davve,

alltså om alla vore perfekta förare skulle det
vara OK med fri fart?

Tyvärr finns det många ovana förare speciellt
så här kring helgerna ute.
Sen har jag insett att ingen är en perfekt förare
- inte ens jag :-)
Vi blir trött, tappar ibland koncentrationen,
distraheras av radion eller samtal eller tankar.
Om alla här inser att de inte är världsmästare så
har vi gjort mycket för trafiksäkerheten.

ett gott nytt år skulle det bli!

/göran,
vintermannen/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.