AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.300

Höj hastigheten

Sida 1 av 4
ch
212
chris
330 coupé -02
Hej det skulle vara trevligt med lite åsikter av svenska vägar jmf med utländska.

Själv arbetar jag i Tyskland(berlin) sedan -96 och på motorvägarna här omkring har det hänt en hel del.
Dom 3-filiga vägarna tillåter oftast en marsch hastighet på 160-200 km/h. Inte för att dom farterna är lämpliga på svenska vägar men jag anser att vägverket bör höja hastigheten på t ex. E4 på dom finaste sträckorna.

Varför inte 130/110 vid torr/blöt vägbana.
Min största fiende på svenska vägar är inte farten utan att jag blir helt okoncentrerad av att köra i 110km/h. Jag är fullt medveten resonemanget med tid/bränsle men jag pratar om att KÖRA bil inte transportera kroppen, därför undanbedes moraliska inlägg såsom att man bara vinner 1 min på att köra i 130.

sex är säkrare med konom, varför använder inte alla alltid kondom/nollvisionen.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Tycker att standarden på E4:an är tillräcklig för en hastighetshöjning till 130 km/h.
/Kristian
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med Chris. Att sminka sig i 110 i en ford fiesta eller köra 160 i en bmw det går lixom inte jämnföra och håller med om att man inte direkt är superkoncentrerad dom få gångerna man verkligen kör 110. Höjer dom till 130 kan man ligga på 150 i mätarfart utan att få dåligtsamvete!
Acey, tror att det är just det som Vv/TSV är rädda för. Dvs att är tillåten fart 130 så kommer många att köra 150-160 unegfär som att många idag kör 140 på motorvägen.
Håller i princip med dig om att en BMW eller ännu mer en ny Mercedes lätt klarar att marscha i 160-170 eller mer.
Faran är när farbror Bengt 70 år kastar ut sin Ford Granada -74 i ytterfil när du kommer blåsande i 150.
På motorvägen är det inte farten som är största faran utan skillnad i fart.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Högre hastighet kräver fler filer för att undvika just fartskillnaden som PB antyder.

Lastbilarna kan bara köra i 85 och de som ska om dem håller ibland inte mer än 100. Och farbror Bengt tittar väääldigt sällan i backspegeln innan han byter fil.

Att vi skulle få fler filer på motorvägen är kanske ingen utopi men det lär dröja.

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
Mi
542
Micke R
328i -98
Jag är för en mer differentierad hastighetsbegränsning överlag. Systemet är idag alldeles för stelt/statiskt!

Vägar av väldigt olika kvalitet har samma hastighet: R40 mellan Jkpg - Borås 90km/h
Liten länsväg varsomhelst i landet - också 90km/h!

Man måste (enl. min uppfattning) anpassa farten mer efter hur vägen ser ut.
E4:an söder om N-köping är på sina ställen inte skickad att köras i mer än 110 medan rakorna några mil söder ut utanför L-köping klarar 130/150.
Likaså är det med E4:an från Jkpg - Värnamo, 150km/h är inga problem alls. Snarare tvärtom, det borde vara krav på högre fart där så att man inte somnar. För i likhet med Chris ovan kan jag känna det om jag kör i 110. (Nu kör jag nästan alltid fortare men ändå....)

Det är givetvis också som PB skriver. Skillnaden i fart kombinerat med misstag kan få stora konsekvenser även på säkra vägar som m-vägar.

Jag är dock anhängare av uppfattningen att det inte primärt är farten man måste akta sig för utan misstagen. Om farten är boven får vi helt enkelt sluta köra bil. 1 km/h är nämligen också fart och om bilen inte får ha fart faller vitsen med att ha en bil.
Visst blir konsekvenserna värre ju fortare det går men då blir det hårklyveri att som Vägeverket säga att 90 är ok men 120 är farligt.

Bilar av idag testas i 55 km/h (och det ser hemskt ut att krocka i den farten - bilarna blir ju skrot!). Det innebär att 22,5 km/h är en hyfsat säker fart att frontalkollidera i, en fartmotståndare som säger något annat är en hycklare!
Tänk er ett Sverige med bilar som är begränsade till 22,5 km/h!!!

Jag anser att man istället skall se till HUR folk kör. För jag anser att det är oengagemanget, ouppmärksamheten och ointresset hos bil-ÅKANDE förarplatsockupanter som är farligast.
Intresse kanske man inte kan göra något åt - är man en biltok så är man. Tycker man att bilar är tråkigt så går det väl inte att göra något åt det....

MEN, Engagemang och Uppmärksamhet tycker jag att man skulle försöka få igång hos folk!
För oavsett om man vill eller ej så kör man med livet som insats! Speciellt då flera tusen alkoholpåverkade förare kör varje dag. (För att inte tala om drogpåverkade, trötta etc...)

Enligt min uppfattning finns det en sak i vårt Svenska trafik-klimat som hämmar intresset och engagemanget - och det är just den sövande/sövda miljön.
Hastigheter satta så lågt att man aldrig behöver köra - bara åka! (Den gång farten på skylten ÄR för hög är det för sent! Den som skall försöka rädda situationen har inte behövt tänka själv de senaste 50 milen vilket gjort att han mentalt somnat!)
Avfarter man kan landa en jumbojet på - aldrig behöva bromsa... etc etc

Nej tacka vet jag då det Tyska trafik-klimatet. Där måste man banne mig hålla sig på helspänn jämt! Varje Autobahns-avfart är en inbromsningsövning! Komma från 180 - bromsa i vad som känns en evighet - titta ner på hastighetsmätaren och upptäcka att det fortfarande går i 90!

Mvh / Micke R
Som anser att man måste ställa högre krav på förare, det är det enda sättet att få ner olyckorna. Gör föraren ansvarig i tidningar, debatt och media! Inte halkan, sommardäcken, farten etc. utan FÖRAREN!
Jag tycker 110km/h är lagom hastighet för motorväg. Finns ingen direkt anledning att höja hastigheten på våra vägar tycker jag. Ska jag ha roligt när jag kör bil nyttjar jag inte motorvägen utan tar således en alternativ väg till målet. Det blir inte ett dugg roligare om hastigheten höjs till 130 eller 140km/h på motorvägen. Att Chris har problem med att hålla sig vaken när han kör i 110km/h är beklagligt. Varför skulle sömnproblemen minska i 140km/h? Är det för att det krävs högre koncentration för att undvika olyckor så säger det dig självt att då går det för fort.

Micke R: De flesta olyckor sker under 55km/h. Det gäller även på landsväg! i regel hinner föraren reagera för faran samt bromsa innan det smäller. Om föraren håller 90km/h brukar farten vid krockögonblicket vara under 55km/h. Om föraren istället kör i låt säga 120km/h blir reaktionssträckan och bromssträckan längre vilket resulterar i en beydligt högre hastighet vid kollisionsögonblicket. Detta är oftast helt avgörande för utgången av olyckan.

Givetvis är alla här på listan som argumenterar för högre hastigheter gudomliga förare (vi killar är enligt oss själva bättre bilförare än genomsnittet) men tänk på övriga trafikanter som inte vill eller vågar utnyttja den högre hastigheten. Som tidigare talare nämnt är fartskillnaderna den stora faran.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Visst håller jag med mageng, som menar att högre hastigheter kräver fler filer. Men jag kan inte låta bli att undra hur det skulle se ut med två eller kanske tre tomma filer till höger... Faktum är ju trots allt att svenska förare _alltid_ vill ligga i mittenfilen! Kan någon ge mig en vettig förklaring till detta fenomen?

//Koffe, som tycker att omkörning på innern borde tillåtas även på 90- och 110-väg!
ch
212
chris
330 coupé -02
Roligt med era inlägg ett stort tack till Micke R.

Till Bjoerck vill jag bara tillägga att jag anser mig inte själv som någon toppförare det har diverse skrymmande föremål framför allt på vintern bevisat, trottoarkanter osv. har tagit ner "Mäkkinen" på jorden.
Däremot lägger jag till 6000-8000 mil i erfarenhets banken varje år.

Läste en artikel i aftonbladet där någon påvisade att ju fler unga som tar körkort desto mindre olyckor på vägarna. Jag har sedan 18 års ålder kört minst 5000 mil om året och en sak kan jag säga er, flera olyckstillfällen har jag sluppit indan pga vaksamhet och dom som kunde orsaka olyckan har aldrig varit i min ålder snarare 40-RIP.

Man skulle kunna tänka sig rekomenderad hastiget 110km/h och maxhastighet 130km/h så behöver ju inte Gösta 60 att bli stressad.
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Håller helt med Chris, kör själv x antal mil om året och dett ger en om inte annat erfarenhet och en förmåga att "läsa av trafiken". Tycker att hastighets gränserna borde vara mer flytande, idag sänker vägverket den tillåtna hastighetsgränsen på vissa vägar under vinter halvåret, jag tycker att man borde vara lite mer konsekvent och då också höja den tillåtna hastighetsgränsen under sommar halvåret.

Man kan ju också se på det hela ur säkerhets aspekt, när jag var liten pojke (inte jätte länge sen men ändå ett tag sen) åkte jag bil med min far, då fanns det vägar i detta landet med 130 begränsning.
på den tiden hade bilarna, inga kollisions upptagande zoner, inga airbags, sämre väghållning, sämre bromsar, sämre däck etc etc. Det har ju som sagt var hänt ett och annat på bilutvecklings sidan och då jag tycker inte att man ska ha lägre tillåten hastighets gräns än för 30 år sen !

Åker man som jag gör minst 100 mil i veckan så ser man hur det ser ut på de svenska lands & motorvägarna.
FÅ håller sig innom lagstadgade hastighetsgränser, och trafikpolisen ser mellan fingrarna ganska mkt vilket gör det allmänt accepterat att hålla 130 på 110 vägar det borde ju vara en väcknings signal till våra politiker....

Bara mina åsikter...

När du älskar att köra !!!
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Håller helt med Chris, kör själv x antal mil om året och det ger en om inte annat erfarenhet och en förmåga att "läsa av trafiken". Tycker att hastighets gränserna borde vara mer flytande, idag sänker vägverket den tillåtna hastighetsgränsen på vissa vägar under vinter halvåret, jag tycker att man borde vara lite mer konsekvent och då också höja den tillåtna hastighetsgränsen under sommar halvåret.

Man kan ju också se på det hela ur säkerhets aspekt, när jag var liten pojke (inte jätte länge sen men ändå ett tag sen) åkte jag mkt bil med min far, då fanns det vägar i detta landet med 130 begränsning.
på den tiden hade bilarna, inga kollisions upptagande zoner, inga airbags, sämre väghållning, sämre bromsar, sämre däck etc etc.
Det har ju som sagt var hänt ett och annat på bilutvecklings sidan sen dess och då jag tycker inte att man ska ha lägre tillåten hastighets gräns än för 30 år sen !

Åker man som jag gör, minst 100 mil i veckan så ser man hur det ser ut på de svenska lands & motorvägarna.
FÅ håller sig innom lagstadgade hastighetsgränser, och trafikpolisen ser mellan fingrarna ganska mkt vilket gör det allmänt accepterat att hålla 130 på 110 vägar det borde ju vara en väcknings signal till våra politiker....

Bara mina åsikter...

När du älskar att köra !!!
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Bor i södra England sedan –96. I många avseenden så anar ni inte hur bra, eller i alla fall säker, trafiken är i Sverige även om jag håller med om att den kan vara bra så tråkig. Håller dock inte alls med i att resonemanget med att ”låga” hastigheter i sig skulle vara tråkiga. Vill påstå att det är avsaknaden av upplevd risk som är den verkliga orsaken till att vissa hastigheter anses tråkiga eller sövande. Dessutom är det väldigt få krockar som är ”olyckor” i ordets verkliga mening, det är slarv eller misstag gjorda av en eller flera FÖRARE som med mycket få undantag orsakar krockar. Jag har själv varit med om några. Dessutom vill jag med bestämdhet hävda att ålder inte är en primär bidragande orsak till att en del förare är mer benägna till att göra misstag än andra. Jag har sett idioter i alla åldrar, män och kvinnor, köra som riktiga puckon. Jag skulle nästan säga att dåliga förare är mer farliga när de är yngre än när de är äldre då de yngre oftast inte har en aning om hur usla de är medan de äldre mer ofta har det. Dessutom är det ju en viss grad av ”naturligt urval”, dvs yngre dåliga förare hinner inte alltid bli äldre förare...

Hastighetsgränserna här i England är lite annorlunda med en generell "nationell hastighetsgräns" dvs 113 km/h på motorväg samt dubbelfilig landsväg, ungefär som motortrafikled fast sämre. Alla andra vägar är 97 km/h om det inte är ned-skyltat till lägre i typ tätort. De enda vägarna med vägren är motorvägarna, praktiskt taget alla andra vägar här är helt utan vägren.

På mindre vägar, s.k. B-vägar, är det också 97 km/h, detta på ibland mycket smala, krokiga vägar. Det mest utmärkande med dessa är att det ofta är väldigt dålig sikt. Detta beror dels på den nästan djungelliknande grönskan (jo även på vintern även om det glesnar ut bra) som ibland når ända fram till vägkanten och dels på att vägarna ofta är så infernaliskt smala. Efter att ha kört en hel del på sådana förstår man dock varför det finns så många Engelska sportbilstillverkare och anhängare till dessa. Det krävs MYCKET effekt för säkra omkörningar på dessa vägar och bra väghållning är ett mycket markant plus för det behövs verkligen. En bra B-väg kan vara riktigt, riktigt rolig och utmanande att köra på. I mer extrema fall kan man fara fram i uppåt 100 km/h eller mer med häcken längs vägkanten smattrande i backspegelhuset. Ingen större risk att man somnar till – jag lovar! Ibland kan det dock bli lite väl spännande, till exempel om man möter en lokalbo som kommer runt hörnet i sin Land Rover med hästsläp i full kareta. Man lär sig också med tiden att verkligen respektera diverse varningsskyltar - de MENAR allvar.

Till avigsidan hör att eftersom det inte finns någon allemansrätt så går det ibland folk och hästar på B-vägarna då de som sagt inte har någon vägren och ofta ingenstans att gå annars än på själva körbanan. Dessutom på somrarna kommer det hit galna utländska turister som fått för sig att det är en bra ide att åka på cyklesemester på de Engelska småvägarna (det kan vara en utmärkt och trevligt på rätt vägar i rätt landsdel - alla fattar dock inte att det inte är så bra överallt) men jag skulle tro att dessa vägar över lag kan få vilken svensk trafiksäkerhetsbyråkrat som helst med rattmuff, krockkudde och rutig hjälm att få svindel – allra minst.

Motorvägarna är ett annat kapitel, det är ofta mycket tät trafik och de är alltid minst trefiliga. Som i Sverige tydligen så insisterar många här på att åka i mittfilen. Att hålla avstånd är bara för tunnisar och håller man mer än en 1-sekundrs lucka så vips lägger sig någon i den. Nästa bil jag köper bara SKA ha ACC (Active Cruise Control) som själv håller lämpligt avstånd. Här kan jag säga att maken till slarvigt, prestigefyllt och rent ut sagt barnsligt uppträdande i trafiken är legio och jag brukar själv kommentera att de är väldigt många passagerare i förarstolarna. Det brukar regelbundet vara stora serierkrockar på dessa motorvägar som i Sverige hade fått huvudplats i tv-nyheterna men här knappast nämns. Lustigt är dock att en storbumse tycks få lite extra utrymme och få i Farbror Henry’s eller GM’s billiga staniolskräp med symaskinsmotor brukar visa några som helst tecken på att mucka.

Så för att summera:
Motorvägar: Trista och sega med låg hastighetsgräns relativt sett, å andra sidan lite av ”vuxendagis” Det är en väldig blandning av många riktiga ök till fordon som inte klarar mer än 80-90, gott om de med mittfilsbegär, dårar som tror att regn, dimma, snö (jo det händer) inte har någon inverkan på trafiken samt en ofta total avsaknad av insikt i begreppet säkerhetsavstånd så vore sammantaget en högst måttlig hastighetsökning på sin plats här.

B-vägar: Hög underhållningsfaktor, ofta mycket krävande både av fordon och förare och ibland men inte alltid kombinerade med hög risk. Mycket hög relativ hastighetsgräns m.a.p. vägstandard och inte så sällan möjlighet att utnyttja den.

Själv tycker jag inte att den absoluta hastigheten är så viktig vilket styrks av att jag inte har ”toppat” någon av mina senaste fyra bilar. Jag vet ju att de alla varit ”tillräckligt” snabba utan att för den skull behöva testa det. Däremot tycker jag att g-krafter åt alla håll samt spårval är väldigt roligt.

Vad är då det bästa med vägarna i England? ;-) Förutom de ibland mycket underhållande B-vägarna så är det ju förstås att man inte behöver åka så långt på dem för att komma till Frankrike! Vi har 50 svenska mil hemifrån till Paris om man nu prompt vill dit. De Franska vägarna i Normandie som är ännu närmare samt söderöver är lysande föredömen för vilket land som helst. Utmärkt förardisciplin, rimliga hastighetsgränser, 130/110, för torrt resp blött samt oftast god och vällagad mat till och med på vägrestaurangerna. Studiebesök rekommenderas starkt!

Mvh Björn

Igår när jag ställde mig i kön till biltvätten så såg jag något vackert. Bilen framför hade en reg.skylthållare med texten "Fri fart är underbart". Mycket stiligt, han hade "beställt den av en kompis på en reklamfirma". En sån skulle jag också vilja ha. Mycket fin.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
Mi
542
Micke R
328i -98
- tagge.
Var det en blå, sänkt Golf Mk4 som skylten satt på?

Mvh / Micke R
Mi
542
Micke R
328i -98
- bjoerck.
(Just for the record (min uppfattning): På en del platser behöver farten regelras uppåt, på en del neråt. Spannet för hastighetsreglering kanske skulle kunna ligga mellan 10 km/h och 150 km/h. Dvs. mer skillnader, inte den snäva statiska mall som används idag. Vissa vägar har för högt skyltad fart, andra för lågt...)
Visst har du en point, en del hinner säkert bromsa en bit, men frågan är hur många? Jag tror inte heller att det eventuella inbromsandet är anledningen till varför bilar testas i 55 km/h... Dessutom sker nog endast en del bilolyckor head-on, många får sladd när de försöker bromsa hårt för de har aldrig behövt göra det, och vips så kanar de på tvären och kollisionen sker i sidan eller i trädet eller i klippan etc.
Jag håller med dig om att man absolut måste vara lyhörd för att alla har olika förmåga och förutsättningar.

- koffe.
Jag är också för omkörning på insidan. Det finns på tok för många "prenumeranter" på vänsterfilen. Helst skulle jag dock se att folk lärde sig att flytta på sig lite! :-)

Enligt min uppfattning är det stora flertalet Svenska bilister sövda av en kravlös -miljö och trafik-debatt. Det är alltid någon annans fel, inte den som faktiskt sitter bakom ratten. För den ointresserade blir tidningsrubrikerna om att "Halkan orsakade mass-avåkningar" en legitimerande intäkt och förklaring till att man varken kan eller behöver bry sig när problem uppstår. "Händer det så händer det".
Jag har stått på fester och blivit idiotförklarad när jag menat att det är klart att man kan påverka sin situation. Svensken är så van att matas med ordning och regler att ett tillstånd av säkerhetsnarkomani inträtt. Man ljuger för sig själv om att inget går att göra - kanske som en slags skyddsmekanism?

Jag håller som bäst på och övningskör med min lillasyster och försöker då lära henne saker jag inte fick lära mig i körskolan. Nämligen att i en undanmanöver bromsa så hårt att ABS:n går in, slalomkörning både framlänges och baklänges, köra emot en pinne i hög fart (på det övergivna industriområde vi övar är hög fart = 40 km/h) och bromsa så sent som möjligt - stanna så nära som möjligt men inte träffa en pinnen jag ställt upp. Jag lär henne att en äng eller åker är mycket mjukare än en lastbil (dvs styr av vägen), att bilen är en förbrukningsvara - om man måste offra den SKALL man göra det och viktigast av allt - bromspedalen är ingen generallösning på alla problem. ...etc.....etc.....
Hennes kamrater har kört både hit och dit i landet men vet inte ens vad ABS är för något?
Detta visar enl. min uppfattning på en obehaglig trafikutbildninsgordning i vårt land: När man tar dykarcert. eller segelflygcert. (jag har båda, det är därför jag tar dem som exempel) så inriktas utbildningen till kanske 80-90% på hur man skall agera om det skiter sig. När man tar körkort är det väl ungefär omvänt?

Jag anser att man vart 5:e år skulle vara tvungen att åka till Mantorp och beroende på vilken bil man har köra ett varv på tid (utopi, jag vet!). Sedan skulle man vara tvungen att fickparkera och göra lite undanmanöverprov. Om man då skulle misslyckas eller tar för lång tid på sig att köra varvet borde man få körkortet indraget.

Mvh / Micke R
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Balmgren
Gratulerar till tidernas längsta inlägg(som jag sett)
38 raders utläggning + 15 raders sammanfattning - phu..
Du har vunnit en meter vägräcke...

Jag tycker att det där med Mantorp lät bra. Det skulle vara lättare och billigare att köra på bana. Då skulle de flesta wannabies hålla sig lite lugnare på allmän väg.

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
Sv
44
Svante
523i Touring -06
Micke R

Måste bara kommentera ditt påstående om att om två bilar frontar i 22,5 km/h så skulle det vara samma sak som att köra in i t.ex. en bergvägg i 55 km/h. Det stämmer inte alls eftersom om bilarna väger exakt lika mycket tar det precis lika mycket tvärstopp som att köra in i en bergvägg.

Om man däremot frontar med en långtradare som kommer i 22,5 km/h och man tänker sig att lastbilen inte tappar någon hastighet vid kollisionen, blir det mer likt 55 km/h mot en bergvägg.

Bara en tanke

/Svante
Micke R:

Ja det var på en sänkt Golf av senaste modell den satt på.

Mi
542
Micke R
328i -98
- Svante.
Jag tror att jag förstår vad du menar och du har helt rätt! Tankemiss av mig!

- tagge.
Jag anade det så jag ringde ägaren som lider av kroniskt tung högerfot! (En av mina bästa kompisar!)

Mvh / Micke R
Micke R:

Ok, fasiken, kan de inte börja tillverka såna där. Iufsig är det inte så kul om alla körde runt med dem precis. Det ska vara exklusivt, kul för honom som har en.

Är det någon som känner till var man kan få tag i en "Övningskörningsskylt" med texten "Tävlingskörning"?
Jag tittade på en hemsida som sålde sånt och skickade en beställning. Men jag fick aldrig nån och nu har jag tappat bort sidan oxo.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet i trafiken är att folk inte kan lära sig att anpassa farten efter situationen. På en tom 3filig väg kan man köra 160, på en bred fin landsväg där det är 90 men kvaliten duger att köra 130 när man är själv så kan man det. Problemet är med "bosse" och "agda" som alltid håller 90. Vare sig det är tomt eller blixthalka!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.