AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.298

Höj hastigheten

Sida 3 av 4
Sa
61
Sanden
Spanar efter E34 Touring 93-95
Det största problemet, som jag ser det, är att fordonen på våra vägar ser så olika ut. En Nissan Micra eller MC ska samsas med en långtradare på motorvägen. En ny personbil blir mos om den kolliderar med en av de numera så populära statsjeeparna. Om alla körde omkring i en bil samma viktklass skulle troligen en hel del dödsolyckor kunna undvikas.

Till frågan om cynism vad gäller hastighetbegränsning: Självklart råder en cynism. Diskussionen om vilken hastighet som ska råda kommer till syvende og sisdt tillbaka på hur vi värderar tiden och nöjet av att köra fort i relation till risken att faktiskt dö på kuppen. Själklart är det inte möjligt att "förbjuda" fart. Om vi accepterar fart accepterar vi också (motvilligt) att människor kommer att dö. Cyniskt - javisst. Jag kan emellertid inte se hur Micke R's argumentation inte heller skulle vara cynisk.

Jag skulle gärna köra fortare på ex motorväg, men jag är inte så naiv att jag tror att en höjning av hastigheten skulle leda till färre olyckor (pga skärpt koncentration, se ex kedjekrockarna på Autobahn). Man riskerar ju att dö när man kör bil men det får man kalkylera med. Dessutom riskerar man ju faktiskt att ta livet av någon annan medmänniska vid en ev olycka. Tycker man att risken/insatsen är för stor får man låta bli. Så visst måste man vara cynisk i den här diskussionen?!

mvh
/Henrik

Att sätta noll kilometer i timmen som hastighetsgräns är inte realistiskt. Däremot skulle antalet dödsoffer minska. Det jag vill ha sagt är att det inte är läge att höja fartgränsen eftersom människor redan dör i trafiken. Precis som acey skriver finns det många dårar i trafiken. Jag tror knappast situationen blir bättre om övriga lagliga trafikanter då får börja köra 140km/h. Ni verkar vara väl insatta i trafikfrågor och har klargjort alla risker i trafiken för mig. Samtidigt vill Ni höja fartgränserna. Jag tycker inte den ekvationen går ihop. Idag efterlevs inte heller hastighetsgränserna. Detta är en orsak till den dystra olycksstatistik som varje månad presenteras. På E4 vid hudiksvalltrakten har det sen några år tillbaka suttit automatiska fartkameror. på denna vägsträcka håller de flesta bilisterna farten och dödsolyckorna har därmed reducerats kraftigt. En sådan trivial sak som att alla följer lagen och inte kör för fort spar åtskilliga liv. Om min inställning till att spara liv anses vara halvcynisk så bör Er inställning till att höja farten vara helcynisk. Återigen finns det mängder av orsaker till en kollision, precis som acey skriver, men i slutändan är det alltid farten som dödar.
Mi
542
Micke R
328i -98
Det är säkert läge för ett streck i debatten. (Borde kanske dragits för ett tag sedan...? ;-)

Vi har olika uppfattningar / undanflykter.
Men som svar på några av aceys frågor vill ja minnas att:
# 2/3-delar av alla som omkommer är antingen full eller saknar bälte.
# på motorvägarna sker 3% av dödsolyckorna.
# när man sommarsänkte(!) farten på motorvägarna steg antalet dödsolyckor totalt eftersom folk tog andra vägar då man inte fick köra fortare på M-vägarna.

Frågan är om någon kommer att orka försöka dra upp problemlösningen på en högre abstraktionsnivå, fri från populistiska fart-argument? Jag äcklas av den nuvarande "fartblindheten" - AutoDarwinismen.

Mvh / Micke R
Autodarwinismen... Jo, jo! Trevligt med lite Debatt. Mitt syfte var inte att försöka omvända någon utan att höra alla olika åsikter. Som sagt vi kommer inte så mycket längre och risken för pajkastning blir nog överhängande om vi fortsätter! Vi hörs på någon annan tråd.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med, det spårade tack och lov inte ut allt för mycket :)

Kör väl.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ger ni upp redan?!

Jag sammanfattar med att den allmänna utvecklingen går mot snabbare kommunikation. Varför gäller det inte på det asfalterade bitarna?

Biffen:
Tackar.
Hmm, man borde gå till en reklamfirma kanske. Fundera ut något kul.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
Mi
542
Micke R
328i -98
- bjoerck.
Jag tycker också att det är trevligt med lite debatt.
Tyvärr leder det alltför sällan någonvart. Se bara på Tvs Debattprogram. Person A och B debatterar en ståndpunkt där A är så upptagen med vad hans skall säga härnäst att han inte hör B tala och tvärtom. Det blir två personer som bara talar förbi varandra och inte har hört ett ord av vad den andre sagt.
(Med lite självransakan i backspegeln åkte man väl dit själv på just det.... ;-)

Med våra olika ståndpunkter kommer vi dock säkerligen samsas väl i trafiken - du i högerfil och jag i vänsterfil! :-)

Mvh / Micke R
He, he!! Du i vänsterfil och jag i högerfil blir bra!
Mi
542
Micke R
328i -98
- bjoerck.
Sure, det fungerar! Somliga prenumeranter måste man ju ta på innern! ;-)

Mvh / Micke R

Vita Grenrör - Röda Ändrör!
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Tillägg:
Människan har vid prov någongång under 50-60-talet visat sig klara en inbromsning från ca 1000 (ettusen) km/h till 0 på bara ett par meter... Detta under förutsättning att personen sitter ordentligt fats och inte träffas av något hårt föremål. Personen förlorade tillfälligt synen, men inga bestående men rapporterades.

"Mina bilar skall köras, inte bromsas" Ettore Bugatti.
Vid en kollision med bil sker det egentligen tre delkollisioner. Den första är bilens kollision mot föremålet. Den andra är passagerarnas kollision mot bilens innanmäte. Den sista och oftast dödande kollisionen är när människans inre organ slungas fram och kolliderar med varandra eller med kroppens "chassi".
Tur för mig, jag har varken mjälte eller blindtarm. Ingen livmoder heller.

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag håller med Chris. Man borde höja hastigheten på de bättre motorvägarna till minst 130km/h. Det är bra det tyska systemet med hastighetsbegränsning "bei Nässe". Bra att ha en ganska hög fart när det är bra väglag och när regn och annat mindre bra träder in så kan man ha en lägre hastighet. Allt flyter på mycket bättre med den fria farten på Autobahn och i alla fall efter att jag har kört på Autobahn så tycker jag att man blir mer uppmärksam på vad som händer. Det går inte att ha dålig uppmärksamhet har man märkt. Men i Sverige på de 110km/h begränsade motorvägarna blir man nästan sömnig. Vore bättre att få det tyska systemet så man blir lite mer uppmärksam. Det låter knepigt, men det kan vara bra att bli omkörd en del så man blir uppmärksamare och inte somnar bakom ratten.

//Schnitzer
bl
2.294
blixten
325i -88
Om man höjde hastigheten till 130 på bättre motorvägar tror jag att man skulle kunna få en större acceptans för lägre hastigheter på andra ställen. När det alltid bara är sänkningar som är "politiskt korrekta" så tappar många förtroendet för de som sätter begränsningarna.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
En lag som inte efterlevs av majoriteten är felkonstuerad och ska tas bort och den behöver inte efterlevas.....ett vanligt tankesättet i den juridiska kulturen i många länder...

Lite tänkvärt bara...inga synpunker lagda.......
ch
212
chris
330 coupé -02
Hej igen!!! Gott folk, har haft en del att göra.

Nu är man tillbaks i Sverige igen och nu är det konstatterat, Svensken kör uruselt.

T ex. vid rödljus.(lugn bjoerk, nu ska vi inte prata om svindlande farter). När det blir grönt då ska svenne masa sig fram typ 0-45 på 10sek.
4 bilar hinner "förbi" korsningen. Samma korsning skulle 10 tyskar eller fransmän hinna över.

Varför 30-45 på 50, 65 på 70 och 80 på 90 väg.
Hoppas man överlever julledigheten utan hjärtinfarkt.
cm
42
cmcswe1
735, 89
En ide kan vara att sänka "rabatten" på 130 sträckor till kanske 10km/tim över från idag 30km/tim över.
Det skulle nog avskräcka en del idiot körning. Att ligga i ca 135-140 lagligt skulle vara underbart för oss typ BMW ägare men hulda med Fiestan som också har rätt att färdas där, hon kan få det lite svettigt med hastighetsskillnaden. Det är nog bara och konstatera att de flesta av våra vägar är anpassade för en hastighet på ca 110 Tyvärr.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ni som läser svenska Auto Motor & Sport, vad säger ni om Robert Collins senaste krönika? Han har ett par mycket vettiga poänger i den.

Har Collin några vettiga poänger? Rinner vatten uppåt???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.