AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.036

Autronic SMC vevgivare

Sida 1 av 2
Hello Nasty!
Nu börjar det dyka upp lite frågor.

Till vevgivare ska man åka med org. på veven eller ska man ha hallgivare? Probl. att man måste göra om signalen från org.givaren, men ska man ha hallgiv. så måste man göra om remhjulet så det blir tre taggar istället för den som finns idag.

Det ska sitta på en M30 3.5l.

Har pratat med VM Performance skulle kolla upp det sen har jag inte hört av honom än, så tänkte att här finns det nog någon som kan svara ev. du Andreas som har svara på tidigare frågor jag haft.

Mvh/Henrik

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jocke fråga mig igår!
Du ska köpa ett SMC kit 1,den innehåller allt du behöver..

Du använder orig trigger, samt en givare du sätter runt 1ans tändkabel.

Enklare än så blir de inte:)

Mvh Andreas

Hello Nasty!
Jaha där ser man, kunde man nästan räknat ut att det var dig han skulle ringa då får väl jag ett samtal idag sen är allt fixat.

En liten fråga till hur viktigt är det att givaren vid kammen kommer rätt dvs. hur mycket felmarginal kan man ha på placeringen utan att det gör något?

Får köra upp ett hål i alukåpan till fördelarlocket, eller har du någon annan lösning?

Mvh/Henrik

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Du behöver inte kamgivare!

Du använder en givare man sätter runt 1ans tändkabel

Bara att smacka dit:)

Hello Nasty!
O fan, nu är jag med, låter ju helt suveränt nu behöver jag inte modifera något för att få det o funka!

Tackar för hjälpen.

Bredbandslambda behöver jag visst inte ha vid mappning enligt Jocke då han anser att det kommer funka minst lika bra med en vanlig till sugmotor, bredband anv. när blandningen blir fet som vid högre ladd på turbobilar då en vanlig visst inte ska hänga med.

Har du något att tilläga eller låter det vettigt?

Mvh/Henrik

//
129
//M
BMW 323iM TIC
vad är det för givare man sätter runt ettans tändkabel då?? låter ju jädrans enkelt...
fan jag som redan köpt hallgivare;(
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Finns såna givare!

Nä köp en bra bosch sond,och koppla direkt in i sprutet!

je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Av en händelse så är just en sån tändkabelsensor till salu på powerbörsen nu, skynda fynda........

/Per
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Den sensoren på tennings kabelen, vil den fungere sammen med wastespark, eller fungerer den kun med 6 coiler..?
Blir vel noen flere pulser med wastespark...?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
den funkar med alla sorters tändsystem.

Det enda den vill veta är när 1ans cylinder tänder...

Hello Nasty!
Har pratat med Jocke men har är fortf. inte helt hundra på att det funkar som du säger Andreas, nu blir man lite tveksam.

Kan jag köpa kit 1 och en trippel med dubbelspolar (6st spolar i ett paket) sen tre Bosch tändsteg och detta ska med all säkerhet funka?

Mvh/Henrik

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Enklast= kit 1. som innehåller reluctoradapter(omvandlar orig signal från din trigger),1st bosch steg, 1st givare runt tändkabeln.

Du måste du köra med din orig fördelare, det gör jag på 525an och de funkar kanon.

Variant 2= SMC highspeed box,reluctor adapter,givare runt tändkabeln, samt ett tändningskit med 3 bosch steg och 3st dubbelspolar. du får du wastefire tändning.

Mvh Andreas

Hello Nasty!
Tackar åter en gång för hjälpen ska ringa o snacka med Jocke och se vad han tycker om detta.

Mvh/Henrik

Hello Nasty!
Variant 2 funkar tydligen inte om man ska köra Wastefire, så jag har nu beställt SMC, hallgivare för kam och vev så får jag fixa ihop triggerhjul själv, 3st dubbelspolar, slutsteg plus lite kontakter, lambda.

/Henrik

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Hmm då måste det blivit nått missförstånd.

Då kanske de är givaren runt tändkabel som man inte kan bruka med wastefire.

Men det du har köpt blir nog kanon de! Då får fräsa bort alla kugg utom dom 3 som ska vara kvar.

Hello Nasty!
Det roliga är att det finns inga kugg att fräsa bort, det är helt runt med ett stift, så jag får fixa något helt nytt men det löser sig nog.

Du lär nog höra av mig när probl. dyker upp.

/Henrik

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Bara att gänga dit M6 bultar i remskivan,och göra en triggerhålllare!

En liten fråga:

Om man vill använda MSD6 boxen tillsammans med SMC och 2 st Hallgivare för Vev/kam? Triggar jag då med stift 35 till msd -boxen och låter fördelaren utan innehåll mer än rotor och lock "dela ut gnistan" Kan det fungera bra tro ?

MVH JT
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
JT: exakt så ska du göra!

Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
bmw-andreas: Er det utrolig viktig hvor de 3 kugg ska stå? i så fall blir det kanskje litt unøyaktig å montere 3 M6 på skiven?
Altså, jeg skjønner at en må bore på riktig plass, men dette må vel trolig treffe innen 0,Xmm?? eller?

Tenkte faktisk å løse problemet mitt på denne måten, men ble litt usikker på om det ble presist nok?!

Alle meninger ang dette er intressant!
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
1mm gör nog inget. Men så nogrant du kan..

Enklaste är ju att fräsa bort alla kugg på motronic trigger skivan, utom 3 då så klart...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.