AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.414

Någon som öppnat mittutblåset?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Är det ngn som öppnat mittutblåset på ovandelen av instrumentpanelen på en E34?

Vad kommer man åt?

Misstänker att min "servopump" för mixningen av varm/kall luft har ramlat ur sitt fäste bakom panelen och därför inte fungerar som den ska.
Kommer man åt den därifrån tro?

Eller måste man demontera hela panelen?

*BAWORAK*
Enkel att ta bort för att kolla ---> Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Någon som vet vad det ska sitta för lampa i fläktblåset för att lysa upp reglaget?
Är det bara att stoppa in en mejsel för att fåt ut paketet eller? Vill ju inte bända för mycket...

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs detta: Länk

Lampan som belyser ratten mellan mittutblåste finns bara på bilar med stora klimatanläggningen. Det är en vanlig 1,2W glassockellampa.

För att få ut mittenheten, vrid först gallren maximalt neråt och dra ut dem ett och ett. Sedan är det lättare att komma åt och lossa clipsen som håller "ramen" på plats. Lite lätt våld brukar behövas för att få ut alla delarna, men var försiktig.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Kanontips, tack ska du ha.
Följdfråga dock:

Hur ska det se ut där bakom egentligen? Hur ser "manicken" som "mixar" luften ut och hur kan jag veta om den är trasig?

Verkar ju helt klart lättare att göra som du beskriver än att gå in bakvägen ovanifrån så att säga, skruvade bort den i helgen (övre mittblåset) och där fanns då inget utrymme att få ner ngn hand inte:-)!!!

*BAWORAK*
Erikw:
Belysning på den ratten i mittutblåset har inget att göra med typ av klima, snarare årsmodell.
Tror det kom -93.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jo, bara bilar med stora kliman (alltså med spjällmotorer) har belysning på det vredet.

Min E32-89 har stora kliman och belysning, min E34 har lilla kliman och saknar beysning.

Erik

___
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
För att förtydliga: Stora kliman: Rattar horisontalt
Lilla kliman: Rattar vertikalt eller vad menar ni?

Erikw> Har du haft ut enheten? Hur ser det ut?

*BAWORAK*
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Stora: Liggande hjul, med tryckknappar för att styra flödet.
Lilla: Stående rattar, med tre skjutreglade för att styra flödet.
Dessutom finns det utan AC, ser likadan ut som lilla men saknar knapparna för AC och återcirkulation.

SvanteE: Jag har haft ut mittutblåset på E32:an för att byta lampan, dock minns jag inte hur det ser ut...

Micke: Blev lite osäker när jag ser mektipset på lampbyte på Länk Där ser det ut som reglaget är belyst, trots lilla kliman.

Erik

___
Jag delar, utan att vara spiksäker, Erikw:s uppfattning om att det är endast E34:or med stora kliman som original har belyst mittratt. Det stämmer såvitt jag minns med mina 5 st E34 touringar.

Mvh
/Janne
Då måste jag göra en besvikna. Jag har bara AC men min är belyst!
Har bytt lampa två gånger. Helt rätt som Erik sa tidigare med en 1,2W glassockellampa.

Stack ner i garaget och tog några bilder.
Länk Länk Länk Länk
Jag vet att Patrik_N som har en 530iAT -95 har lilla kliman som jag och han har oxå belyst reglage men hans "rulle" har lite annulunda utseende gämfört med min.

Kan det ha med motorstorlek att göra?

Ytterligare en sådan där grej som man inte blir riktigt klok på.

Jag ser i så fall ingen glasklar logik i det hela. Mickes teori om motorstorlek kunde vara rätt, men min 540iA touring -95 (lilla kliman) hade ingen belysning. På min tidigare 530iA touring -93 (stora kliman) bytte jag framgångsrikt lampan i fråga så jag vet vad jag skall titta efter. Jag gick också nyss ut i garaget och tog isär utblåset på min nuvarande 525i touring -95 (lilla kliman). Där ser det ut precis som på 540n, dvs ingenting framdraget. Inget uttag för lampsockel och grafiken går inte ens att genomlysa så en eftermontering skulle ställa sig besvärlig.

Angånde "rullen" har väl bilar fram till -94 års modell "korta rullen", den som kan vridas ett kvarts varv eller så. 95:or och nyare har "lång rulle", som kan vridas betydligt längre. En teori skulle vara att den långa rullen inte kan belysas men att den korta kan det. Men om Patriks 95:a har lyse där faller den teorin? Om man inte ändrade konstruktionen under modellåret vill säga, alla mina tre 95:or har varit tidiga sådana (11.94/10.94/9.94) och Patriks kanske är senare?

Mvh
/Janne
Hummm, nu blev jag plötsligt väldigt osäker på om Patrik verkligen har lyse i sin. Men jag har för mig det.
Nåja, han kommer under kvällen bekräfta/dementera mina tankar om det.
Men jag är iaf 100 på att hans "rulle" inte ser likadan ut som min. Förmodligen går den då att vrida längre som Janne säger.

En annan sak som gjorde mig och killen på BMW reservdelar förbryllade är att mitt bakre ciggutag (det mellan framstolarna) är belyst. Den lampan är oxå en 1,2W:are men inte med glassockel uten en fast lång historia.
Även att vi hittade BMWs reservdelsnummer på den så skulle den inte finnas. Kommer inte ihåg så mycket mer om det nu då det var ett par år sedan och jag FICK en annan lampa som passade med lite modifiering.

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Mja du Micke. Jag har aldrig sett mitt vred lysa, och färgen på det ser verkligen inte ut som att den skulle kunna lysa. Mitt vred går att veva rätt bra på och jag har en 3-4 olika steg på varmt resp. kallt, samt ett mittläge.
Jag har aldrig lyckats få ut paketet o kolla, men när jag lyft galler o grejer runt, så har jag aldrig sett några kablar eller någon lampa. Belyst askkopp bak har jag aldrig ens tänkt på om det är.

Mvh
Patrik

___
Sådärja, där fick man en knäpp på näsan. :-(

Hur som helst så lyser iaf mitt. :-)

Vi spånar vidare..
Årsmodell, nej.
Motorstorlek, nej.
Stora innerbelysningspaketet?

Janne, detta måste vi gå till botten med.. Kul ju. :-)

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag kollade i ETK och vid 1/94 ligger en brytpunkt.
Fram tills dess var det samma utblås på lilla och stora kliman (=belyst), därefter får lilla kliman ett nytta artikelnummer (obelyst). Det nya artikelnumret är samma som bilar utan AC fick 9/91. Innan 9/91 hade bilar utan AC ett eget nummer.

Totalt finns det alltså 3 olika artikelnummer, varav ett verkar vara belyst.

Någon som hängde med?

Stackars SvanteE, vi stal tråden...

Erik

___
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag har lilla ac:n och lyse i mitten.

Min: Länk

/Erik

///Tänk först, meka sen...
ormen
Så om jag fattar dig rätt Erikw så lär inte min 520 från 95 (tillv. 10/94) ha nån belysning på mixrullen? Jag har också spånat i detta, o det syns på utförandet att det är ej genomskinligt...

Rätt jobbigt på natten att inte se vad man har för inställning där...
Hummm..
Vi fick ju klarhet i vad som gäller men om jag blev så mycket klokare vetekatten.

ormen
o andra sidan, jag har haft 525 från -88 o -91, båda utan AC, men där saknas mittrullen mellan gallren, så därför stämmer ej teorin med Eriks artikelnummer... - att de nyare ska ha samma enhet som de gamla utan AC, det är inte riktigt samma utförande...

projekt plocka ut o titta efter i helgen...
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja nog stals tråden alltid:-)...
Men men...
Får jag fråga dig igen Erikw> Hur menar du dra ut gallren? När jag vinklat ner dem så ska jag dra ut dem bara eller? Behöver jag bända eller slita med ngt verktyg? Kände lite på dem igår o de verkar ju sitta bergfast?

Men när man väl fått bort dem så kommer man åt clipsen då förstår jag?

Jan Söderman> Hur gjorde du?

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.