AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.576

Saabmw Z3 Turbo

Sida 1 av 2
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Tjenare!

För de som är nyfikna har jag lagt upp lite bilder till på Z3 an med Saab B204R spisen.

www.picturecd.com
Ta online sharing. Skriv npengineering i översta rutan.
De nyaste bilderna ligger i byggbilder.

Som ni kan se är det nycket kvar, tänkte dock att det kunde vara kul att se dagens status.

Btw är det någon som vill sponsra med torrsump? ;)
Hej !

Ser trevligt ut!

Sponsring som jag kan stå med är korv me' bröd och kaffe å kaka.

:-)

Mvh P
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
TD04>>

Låter perfekt :)
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Varför förstöra en fin bil med en Saabrova?? En turbofyra går aldrig upp mot en trevlig 6:a

Mvh Henrik
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
NPE, helt rätt ur SAAB-perpektiv. Deras suveräna turbo får äntligen leva som den borde, dvs bakhjulsdrivet. Alla stackars spinnande framhjul man sett/hört genom tiderna är ju pinsamt.

Ur BMW-perspektiv kanske lite mer tveksamt. Hursomhelst jäkligt modigt projekt. Grattis !
imponerande bygge :D

//Svebba
- Jag är schnell !
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Inte helt ovanligt med saab maskiner trilla ner i bättre chassin. Alltid lika kul med dom här "bastarderna" så lyssna inte på anglofilerna ;-)

Sponsor...ääää...vad är det? Men jag såg någon beg? pump på resultatservice för ett tag sedan. Den är kanske kvar?
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Hej!

Kul med lite glada tillrop, tack skall ni ha!

Soda> Det är skillnad på familjevänliga 193hk och ilskna 670hk även om de levereras från fyra burkar ;)

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Har även lagt till lite nya byggbilder
NPe: Jag är mäkta imponerad! :D Ska bli mycket intressant att så småningom få se och höra bilen "in action". En liten undring jag har bara när det gäller motorbyten och liknande: Hur får man alla saker att passa? Gör man nya motorfästen? Kapar man kardanaxeln till rätt längd osv?

/Masten
Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Masten: Tror inte att det blir populärt om Du börjar svetsa i Z3:an!!! :-)

NPe: Var håller Du hus?? Finns det någon chans att bilen kommer ut i sommar?? Vore riktigt kul att se den in action!!

/Caspar
Caspar: Vad får dig att tro det? :)
NPe håller till i Vänersborg så det är ju en bit ifrån Stockholm. Ska vi skramla till lite soppapengar alternativt biltransport så att vi får se bilen på Z-träffen här 1 maj? :)

/Masten
Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Masten: Svetslågan i Dina tankar syntes ända till Sumpan... Bättre att vänta tills NPe är klar för att sedan ta en gemensam beskådningstur ner dit.

NPe: Du kanske också vill ha något att säga innan 20 galna 08-or kommer på besök!?!? :-)

/Caspar
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Hallå!

Jo som sagt Vänersborg håller jag till i.

Vore ju kul om det stoppade en 45manna buss utanför garaget.
Har ju svårt att röra mig själv i garaget :)
Men "föranmälda" besök är självklart inga problem, bara kul.

Hur man får allt att passa?
Inget passar är den gällande grundlagen.
Så det är bara att göra det mesta nytt, man börjar i ena änden åsså bygger och pusslar man sig över till andra :)

Den 13maj skall bilen vara färdig (åtminstone se färdig ut), vilket kanske kan bli svårt.
det verkar vara mycket spännande projekt. nästan i klass med estorilmongos monster.
NPe: vad har du för planer för bilen? bara bana eller även gata? kommer du i så fall typbesiktiga den eller satsar du på att besiktningsmannen inte märker att det är en Saab snurra i bilen?
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Npe: ok, det blir ett riktigt värsting bygge, trodde att du skulle kasta i en vanlig Saab-rova med lite höjt laddtryck eller så. Tycker dock fortfarande att att det inte är riktigt rumsrent med en SAAB-motor i en Z-Coupe, men det är roligt med lite uddabyggen. Ska bli kul att se om du blir klar med den till årets säsong, vet av erfarenhet att motorbyggen brukar ta längre tid än beräknat, därför valde jag den enkla vägen till sommaren och köpte en Z3 som jag inte tänker röra särskilt mycket motormässigt. Har dock en del planer på ett litet busbilsbygge, kanske nu till hösten men troligare nästa år. En E21:a med 3liters M3-rova, och en del sugmotor-trim. Kan eventuellt bli en E30, men det är en risig E21 323i som hägrar.

Mvh Henrik
tja...vågat bygge NPe måste ja säga....hur mycket effekt är det nu
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Z3c 4 ever!>

Nja, estorilmongo har nog lite mer polervax än vad jag har ;)
Å även andra fina prylar som jag saknar
Dock kommer finnishen vara aningens högre när bilen är färdig, än hur det ser ut på byggbilderna.

Planen för bilen är att ha kul medans jag bygger, å när det är färdigt så blir det lite strip å lite bana. Allt som är skoj.

Vid besiktning kanske orginalmotorn får väckas till liv :)
Omreggning gör att bilen aldrig kan bli en BMW Z3 igen (vilket kan vara opraktiskt) eftersom BMW vägrar skriva ut intyg, även om bilen skulle vara helt orginal.

Soda>

Japp inget vanligt pystrim :)
En 100% seriöst byggd maskin, det enda jag saknar för att likställa den med en rallycross grp-a maskin (förutom att min lämnar mer effekt) är att den saknar torrsump.
Vid mappning i Trollspeeds bromsbänk i höstas gav den 670hk/700Nm.

Att bygga busbil tycker jag du gör rätt i, vart skall man annars slösa bort de få timmar man är ledig på :)

bmw_jerry>

Jo lite annorlunda är det ju.
Effekt var 670hk/700Nm i höstas. Vissa saker är ändrade iår.
Dock, tills jag bromsat något annat är det dessa siffror jag förlitar mig på.
NPe: Nice nice... Ser intressant ut det där. Rejält med effekt oxå...
Fan, då får du ju ligga i rejält iom att den ska vara någorlunda klar tills i början av Maj... Mycket jobb blir det, mycket mer än man väntat sig...
Hoppas det går bra nu med allt, och att du "hinner" färdigt. Ser fram emot att få titta lite närmare på ditt Projekt! Mvh Kimmo!
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Estorilmongo>

Nu är det stressmek som gäller...................

Det du säger om att det blir mer jobb än man tänkt sig stämmer fiiiint :)

Det värsta är att vartenda liten skitsak tar 5ggr så lång tid som man tror.
Bara ett litet fästöra kan man hålla på med i 3timmar tex.
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Jesperado kanske får sponsra med en besiktning, och se lite mellan fingrarna ;))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.