AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.520

E28: elfel helljus

Sida 2 av 2
Hur många är det egentligen som har varit med om diverse lustigheter när det gäller hal/halv/positionsljusen på e28:an??

Och vi verkar ha många olika varianter på kabelkopplingar och
lustigheter framtill :)

Om jag orkar framöver när solen tittar fram lite mer så blir det nog en ännu grundligare genomgång av elen för belysningen...

Vem vet, man kanske t.o.m börjar se hur eländet skall fungera?!?!? ;)

Nåja, jag fick ju allt att funka häromdagen iallafall.

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
J. Lindgren!
Blev lite fel det jag skrev i går. Läste de schemor som jag har men kollade ej verkligheten!
Enligt mina schemor är det 2 säkringar till helljus, en för vänster nr.8 och en för höger nr.7, men på min 528 och jag tror att det är lika på din 535 finnes det bara en säkring nr.7.
Säkringarna är numrerade i dosan så det är inget att ta fel på.
mvh

BLJ
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
J. Lindgren!
Hur går det?
När man går in för ett problem och försöker hjälpa till blir man nyfiken på vad som händer!
mvh

BLJ
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
J. Lindgren!!
Vad händer?
Jag har lagt ned tid och möda på att försöka list ut vad som är fel på den bil!
Vore kul om du kunde berätta vad som händer!
mvh

BLJ
Hej bengt! Jag har inte glömt dig! :)

Jag har tyvärr inte haft tid eller möjlighet att skruva med bilen, men imorgon eller senast i helgen skall jag skruva isär säkringsboxen. Då får vi se om det är där felet ligger!

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Nu har jag äntligen helljus på bilen! Efter att ha plockat isär varenda kontakt i motorrummet som har med helljuset att göra, kollat varenda kabel och relä, rivit halva instrumentpanelen två gånger och skruvat isär säkringsboxen hittade jag felet.

Runt kabelstammen från kupén till säkringsboxen hade någon stjärna till tidigare ägare satt ett buntband. Detta buntband spände fast kabelstammen mot en påtkant (tilläggas bör att det inte sitter något buntband där original). Genom vibrationerna skavde vecket hål på isoleringen till kabelstammen och sedan av en kabel (blå), som gjorde att helljuset konstant var på så fort startmotorn fick ström. Efter att ha kapat och skarvat kabeln har jag nu helljus igen. Vilken känsla.

Tack för all hjälp!

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.