AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.519

E28: elfel helljus

Sida 1 av 2
Hej!

Jag har ett problem med M535:an (E28). När jag vrider om tändningen till läge två (då alla lampor lyser) kan jag sätta på och stänga av helljuset, men så fort jag vrider om till läge tre tänds helljusen direkt och förblir tända då motorn startar och går. De går inte att stänga av. Enda sättet att stänga av helljuset är att ta ur säkringen.

Vad kan vara fel? Helljusen tänds alltså så fort startmotorn får ström - direkt när man vrider nyckeln till läge tre så tänds de.

Reläerna känns inte som en trolig orsak och jag har möblerat om alla reläer i säkringsdosan för att se om något var trasigt, vilket inte verkade vara fallet.

Jag vet inte riktigt var jag skall börja leta. Det ryktas om att det går någon mysisk backström genom startmotorn? Kan det ha med det att göra? Problemet har kommit någon gång förut, men försvunnit då man stängt av motorn.

Tack på förhand!

/Johan

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Hmm...jag hade alldeles nyligen åxå problem med lysena framtill.
Och alla "roliga" sockerbitar och sådant jag såg och extra kablar.

Så jag är själv på gång igen att kolla över elsystemet för ALLA ljusen i fronten...roligt värre....:(

Kanske dra om alla kablar ?

Men det låter som att du har reglage/ kabelbrott..?
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Du skriver inte vilken årsmodel du har, men dessa scheman kan kanske vara till hjälp? Länk
Hej!

Tack för länken, men det var visst för E34. Min bil är en E28 M535i -85 med en M30B35.

Min plan är att mäta från helljusen och bakåt med bara halvljuset på och sedan göra likadant med helljuset på och se var någonstans strömmen kommer. Alltså efter vilken knytpunkt i systemet som strömmen till helljuset ligger på. Men jag skulle bli väldigt glad om någon visste vad som kunde tänkas vara fel, för det känns som att felsökningen kan bli ganska dryg.

___
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Skulle gissa att det är något problem med relä eller med/runt tändningslåset då som jag förstod det läget på detta påverkar resultatet av ljuset. Så en start därifrån kanske kan fungera.

Något som vore lättare än detta är väl eg. att t.ex. låna ett ljusrelä från någon kompis där ljuset fungerar korrekt för att iaf kunna utesluta relä.
Jag möblerade som sagt om alla reläer i säkringshållaren för att kolla dem. Dock fanns det flera reläer som hade med ljustuta/helljus att göra, så det är nog ingen dum idé att låna ett par bevisligen friska reläer.

Hur påverkar tändningslåset helljuset?

___
---> j.lindgren..det e inte så att förr ägaren ... har gjort en omkoppling så hela h4 lampan används? för standard så annvänds inte hela h4 a lampan bara halvjuset å när su sätter på helljuset så går som i mitten in.. parallelt med det vanliga helljuset.... men om man då kopplar in två reläer å fixar å donar lite så kan man få ut helljus effekten av h4 :an också på helljuset... så det kan vara så att reläerna där klyddar.. på nån vänster..... hoppas att du förstod.. annars så får jag ju försöka förklara det på en annan vänster.....
MVH/Johan
Johan@e28>> Nej, någon sådan koppling är ej gjord. Problemet är fortfarande aktuellt. Är det ingen som har någon idé om vad felet kan vara?

___
Jag förstår inte... Problemet kvarstår.

___
M5
22
M535iA
M535iA -85
Johan@e28: Jag skulle byta lampor nu i helgen då mina positionsljus inte fungerar, döm om min förvåning när jag upptäckte att det satt en extra sladd genom kontaktstycket och rätt mot H4-lampan. Det måste alltså vara den sladden som gör att de (H4:orna) lyser även på helljuset.

Skall ta och prova att koppla bort sladden till H4:orna och se om man slipper det konstiga fenomenet att inte positionsljuset fungerar. Återkommer i ämnet.

M.v.h. Ulf L.
hmmm....Undrar hur många olika typer av kabelkopplingar det finns på just E28 (och speciellt 535)...??? :)
Verkar som att många har diverse kopplingar till ljusen. Jag har själv nån xtra kabel mellan höger sidan och vänstersidan. Knipsade den och då funkade båda halvljusen( äntligen) och kunde ha på helljus(alla 4 lyste) på alla insatser, men då försvann höger positionsljus :)
Lustigt värre. hahaha.

Som om man inte hade nog med jobb på "bettan"

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
J. Lindgren!
Har kollat på schema för E28 och försökt lura ut vad felet kan bero på, men blir inte klok på detta.
Fattar jag dig rätt?
När du har nyckeln i tändläge och icke startad motor, kan du då slå av och på helljuset med spaken vid ratten. Men när du har startat motorn kan du ej släcka ljuset med spaken vid ratten och inte heller med knappen på instrumentbrädan?
Kan du inte göra följande test: Stoppa motorn genom att lägga i en växel hålla på bromsen och släppa upp kopplingen.
Hur uppför sig helljuset då?
Det schema som du fick på länk är för E28, men tänk på att det är för USA-marknaden, Svensksålda bilar har automatiskt halvljus.
mvh

BLJ
Hej bengt!

Problemet är precis som du beskriver det. Visst är det märkligt? Jag skall göra som du sade och återkommer med resultat!

___
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har du kollat reläerna som sitter under instrumentpanelen?

///Jesper

BMWCS #5494
---->M535Ia... det kanske hjälper.. men den kabeln du hiottade den måste vara kopplad via ett relä? annars så e det konstigt.. för positionsljusen klarar inte driva h4:an helljus...
--->J. lindgren dete inte så att du har problem med nån jordning? för då kan ju skumma fel uppstå???..Kännde nån som Hade skumme fel.. när han tutade tror jag så startade vindrute torkarna.. å när han slog till vindrute torkarna så gick helljuset igång.. skummt men det var ett jordfel..kolal jordanra..kam ju vara så enkelt..
MVH/Johan
J.Dredd>> Ja, jag skruvade loss panelen och konstaterade att inget var brunnet, men jag hann inte kolla om de fungerade som de skulle. Det satt ju ett antal där och jag vet inte vilket som styr vad?

Johan@e28>> Ja, det är ju ett alternativ, helt klart. Men jag tyckte nog att jag varit överallt och pillat.

___
Som tidigare: förut funkade alla ljusen utom v-halvljus. Rotade bland kablarna och knipsade av en (som jag såg det, x-tra kabel), då funkade båda haljljusen, och de lyste även när helljusen var på, men då la höger posljus av.
I torsdags så bytte jag glödlampan h-posljus, då funkade båda posljusen, MEN inte v-halvljus!?!? Tillbax till tidigare problem.
Funderade lite, chansade och drog en extra kabel mellan POSITIONSLJUSEN...och helt plötsligt funkar allt som det skall...!?!?!?

Elproblem är nästan aldrig roliga :)

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
M5
22
M535iA
M535iA -85
Äntligen fungerar alla lysen som de skall!!!

Hade väldigt roliga fenomen i min bil, t.ex. om man tog ut vänster H4'a så fungerade höger pos.ljus om man hade tagit bort förra ägarens kabel som gjorde att helljusen även fungerade på H4'orna (snurrigt värre...).

I alla fall har jag ett tips för att reda ut hur saker och ting borde vara kopplat på H4'orna. Ta och dra en plus och en minus kabel från batteriet, sätt dessa på de olika kombinationerna bak på H4'an för att lista ut vilka som är hel-/halv-/pos.-ljus. Mät sedan spänningen i befintligt kontaktstycke när du har de olika lägena inställda på ljusomkopplaren (volvo-språk......), då kan man se om man behöver ändra i kontaktstycket. Det behövde jag.... Men nu lyser den så vackert så :)

Är det någon tidigare ägare som har ändrat kontaktstycket för inte borde det väl vara så från fabriken???

//U
Jag blir galen. Nu har jag mätt upp säkringsboxen, kollat alla jordpunkter och kontakter, bytt ljusomkopplaren och kollat själva spakens (kontaktens) funktion. Allt det där var som det skulle och felet finns sannolikt inte i säkringsboxen (det var inte kontakt mellan någon närliggande säkringshållare och hållaren för helljussäkringen. Vad är felet?

bengt: Nu har jag provat att växelstanna bilen. Och då fungerar helljuset som det skall! Från att ha varit konstant på, kan jag efter att motorn stannat, utan att ha vridit på nyckeln, sätta på och stänga av helljuset. Vad betyder det?

Men! När motorn är igång och helljuset lyser konstant, blinkar helljuset svagt, svagt om man rör på spaken! Det lyser ju fortfarande, men man ser att det blinkar lite, lite.

___
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
J. Lindgren!
Det där att ljuset ändrar styrka tyder på att du får in en spänning bara när motorn går och den späningen komer in efter helljusreläet kolla att ta ur säkring 7 sedan 8 och sedan 7 och 8 kolla hur det uppför sig då?
En av de få saker som bara har spänning när motorn går är bränslepumpen spnningen till den går via säkring 1 kolla noga att det inte finnes någon kontakt mellan säkring 1 och säkring 7 (dom sitter ganska nära varandra)
mvh

BLJ
bengt>> Jag minns inte vilket nummer helljussäkringen har? Är det nummer 7? Är säkring nummer 8 den som sitter närmast åt skärmen till? I så fall har jag kollat, ingen kontakt mellan dem. Men jag har inte kollat om nummer 1 och 7 har kontakt.

Jo, det är logiskt att spänningen kommer efter reläet. Men om det inte är i säkringsboxen - var kan det då vara? Fast troligast är ändå boxen. Attans.

Tack för hjälpen! Jag uppskattar det verkligen!

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.