AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.446

Liten rostfläck e-46

Sida 1 av 2
Visa användare
26
caseih
530XD -08
Jag fick syn på en rostfläck under motorhuven åvanför höger lyse när jag gjorden min älskade 328 vårfin i hälgen. Jag ringde omedelbart M bilar i Eskilstuna. Dom sa ej genomrost ingen garanti. Ska man behöva vänta tills det blir ett hål på en 4 år gammal bil??? Jag var rätt säker på att BMW var välldigt jussta när det gällde roskskyddsgaranti. Det är ju knappast så att det har blivit en mekanisk skada på ett sådant ställe. Så garantin borde gälla. Jag blev välldig besviken. Jag vill ha en ny huv. Det går knappast att rätta till med en om lack så det håller.

Fredrik.

Prova annan Auktverkstad, de ska byta kaross delen utan genomrostning.

Söker du på ämnet hittar du tonvis med info.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Min kompis och min far har en 318 resp 320 båda -99:or, de har fått sina huvar bytta direkt utan problem av BMW här i karlstad, de kollade knappt på huven. De hade börjar rosta på samma sätt som på din. Alltså ring annan ÅF.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har också fått utbytt huv, och då var det inte ens rost ännu. Utan bara några mindre bulor på det stället du beskriver.

BMW kommer att byta huven för dig tror jag. Hemskt att en 4 år gammal bil ska börja rosta. Om inte någon BMW återförsäljare vill hjälpa dig, ring direkt till BMW Sverige. Det är dem som bestämer ändå i slutändan, din återförsäljare måste kontakta dem i vilket fall som helst för en garantiåtgärd. Lycka till.

Mvh
Kristian
Visa användare
26
caseih
530XD -08
Jag kollade med BMW i Nyköping med. De ville kolla på huven. De lat ganska possitivt. Jag tänker inte nöja mig med en bättringslack. Hur lång tid tog det från första gången ni tog kontakt till att ni hadde en ny huv monterad på bilen?

Fredrik.

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jag har en del stenskott på huven, men tyvärr har jag inget rost under huven så att jag kan få en ny på garantin. :)
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Det tog min kompis 4 (fyra) arbetsdagar ifrån att han visade upp bilen till att den nya huven var på plats, det måste vara nytt världsrekord.
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Och jag är kompisen. Jo, det gick väldigt fort. Från torsdag lunch till onsdag lunch, typ. Ny och fin med lack på insidan och nytt ljuddämparfoder.

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
När jag visade problmet för min BMW verkstad, tog den 1 vecka ungefär att få en tid.

Sedan fixade dem allt på en dag. Lämnade bilen på morgonen och hämtade den på eftermiddagen. Dem till och med vaxade hela bilen för att det inte skulle bli någon nyansskillnad. Fick till och med gratis lånebil utan kostnad. En jävligt rolig compact som hade gått 300 mil!

Kolla din bagagelucka också! Den är garanterat inte vacker över regskylten. Rosten börjar bakom listen, skruv bort listen för att kontrollera.

mvh
Kristain
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
När du ändå är på gång: Kolla på undersidan av dörrarna!

Kan även nämna att jag har en annan kompis som inte är Rammstein, han har en Ford Focus (stackars sate!), han hadde fått rost under kittet i någon skarv på sin bakluckan på samma sätt som hos BMW, det roliga var att Ford folket sa att de köper kittet ifrån: TADA! BMW!! Fast på hans bil skrapade de bort kittet, rostlagade och målade över, så där kommer det säker rosta igen om några år.

BTW - Trodde bara BMW byggde bilar, inte var i kittbranchen ;-0

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Kompisen fick ny huv på sin 328ci-00 p.g.a hela insidan av huven var "kexchoklad"....

Visa användare
26
caseih
530XD -08
Jag var ute i garaget och värkligen synat bilen i fogarna. Kqan inte hitta någon tillstymmelse till rost någon stans mer än den lilla men oerhört störande fläcken under huven.

Fredrik.

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Är det någon som vet om även de faceliftade E46orna lider av dessa rostproblem?
Ka
32
Kallekula
318i 2000
Vilka BMW verstäder har ni varit i kontakt med?
min huv är också lite rostig på insidan.
BMW Group i Solna, är de ok att göra med??
ma
7
martin_t
320iA Sedan -99
Jag har också fått bytt min huv på garanti. BMW Solna helt OK att ha att göra med (plåtverkstaden i Bollmora gjorde jobbet).

Martin
----
Martin Thorén Bilanalys
Visa användare
26
caseih
530XD -08
Jag får den utbytt utan problem. M-bilar i Eskilstuna är helt suveräna. Det käns så bra att åka BMW. Nu har dom en ännu nöjdare kund.

Mvh.
Fredrik

Or
19
Orri
320 Touring -01
Nu kan även min bil räknas in i skaran med rost i falskanten på högersidan. Illa, hoppas på ny huv jag oxå!
det ni pratar om är ju ändå 00 och 01 modeller borde inte huven samt annat på bilen hålla mer än 3-4 år?!?! låter ju lite illa det där. opel syndrom kanske!? :) hehe

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Problemet är den nya typen av bil lack som annvänds..kolla bilen NOGA under lister och dyligt. Många andra tillverkare lider av samma rost problem..bla MB.

/Pelle
Or
19
Orri
320 Touring -01
Ja, det var inga problem, jag får en ny huv om en månad :)
Lite orolig för färgskiftningar efteråt bara. De lackar huven först utan att ha sett min bil, sedan kommer jag så monterar de huven på en förmiddag.
Finns det anledning att vara orolig?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är ju som sagt lacken som är av mindre bra kvalité inte rostskyddet i sig. Även min huv såg lite "skum" ut på insidan. En 328-98 hade jag. Lacken har en tendens att släppa (men hålla ihop) från plåten.

/Anders
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.