AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.806

Bensinförbrukning 330

Sida 1 av 2
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Hejsan!!

Jag är bara lite nyfiken hur mycket bensin era 330 drar???

//Jocke
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag hade 1,06 liter per mil under en tur på 400 mil till Tyskland förra veckan.
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Det låter ungefär som vad min tar!! Är inte det ganska mycket tycker du??
No
5.161
Nockenwelle
Nja, med tanke på tempot så är det inte så farligt.
Jag hade farthållaren parkerad på 140 km/h genom Sverige och skruvade upp farten ytterligare genom Danmark. I Tyskland pendlade farten rejält beroende på trafiken, men det var en hel del körning över 200 km/h (som mest 253 enligt GPS), likaväl som det var krypkörning på Autobahn när det var kö.
Vid stadskörning tycker jag bilen är törstig, men på landsväg är förbrukningen helt OK.
jo
551
joafog
BMW 535D F11
OK! Jag kan ligga i 110-120 km/h och då drar den runt 1 liter/mil! Tycker detta är väldigt mycket........
No
5.161
Nockenwelle
Såvitt jag kan se är färddatorns angivelser på förbrukning mycket nära verklig förbrukning, i alla fall vid landsvägskörning. Under ovan nämnda resa stämde färddatorn och bensinkvittona nästan exakt med varandra. Enligt färddatorn tar min bil inte så mycket som 1 liter per mil vid 110-120 km/h, snarare under 0,9. Jag håller med dig, i den farten är 1 l/mil mycket.
Förbrukningen beror även på vilka däck/fälgar man använder. Skulle tippa på att det slå på någån deciliter/mil beroende om om man kör med tyngre/bredare 18tummare än 17tummare t ex.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Att den drar mer med bredare däck kan jag gå med på, men att det skall göra någon dl/mil låter ju helt absurt! Kan det vara så??
Min förbrukning finns i denna tråden som e rätt snarlik :)

Länk

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Tycker mao att min drar något mer än era!! kan man göra något för att få ner förbrukningen (förutom att sänka farten)?
Joafog: Har du uppdaterat din motormjukvara någongång?

Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Pratade med BMW om detta, och dom sa att om jag inte upplever några problem med min bil, så skulle man inte uppgradera!!
Men de gör du ju? :=)

Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Jo, det kanske man kan säga! Förbrukningen var dock inte anledningen när jag ringde till BMW, utan jag ringde mer för att kolla hur dom ställer sig till detta med uppdatering av mjukvaran. Är detta med förbrukningen en anledning att uppgradera?? Kan jag få andra problem om jag uppgraderar?
Joafog: Nej du ska inte kunna få några problem.
De nollar de adaptiva minnet, samt laddar ner ny mjukvara med förbättrade parametrar. Man kan jämföra det med en "chippning" från fabrik.

Jag tycker absolut att vridmomentet i mellanregistert blev bättre.
Den är mycket mjukare vid krypkörning.
Bränsleförbrukningen har sjunkit, men de är marginellt.
Den har slutat pendla med tomgången vid minusgrader.

Jag kan varmt rekommendera det.

Länk
1 liter / mil landsväg är mkt tycker jag, farsan har en 330ci. den ligger på 0,8 vid landsvägskörning och det är inte vid "gubbkörning" den drar såpass när jag kör den också... under litern även vid blandad körning.
Jo
48
JoAx
320xd F31 -14
435i F33 -16 mppk

tja, jag ligger på ca 1,2- 1,3 l/mil men då är det mest stadskörning
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag hade 1,2 i stadskörning, 0,8-0,9 i svensk landsvägskörning och brydde mig inte om vad den drog på Autobahn. Men fort gick det!
joafog: Talar av egen erfarenhet. Bensinförbrukningen på min 328 gick ned dryga dl/mil när jag bytte till vinterdäck i vintras. Har Michelin Pilot 225-50-16-W på sommarpuckarna och 195-65-15-H Nokian WR odubbade vinterdäck.

Förvisso med reservation för ett defensivare körsätt under vinterhalvåret med friktionsdäcken men vanligtvis brukar mina bilar sörpla i sig något mer under denna period pga väderlek mm.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
wendtan: Din bil verkar vara grymt snål.
0,73 landsväg är ju kanon. Min 328 drar ca 0,85 landsväg.
Är 330motorn så mkt modernare?

MVH // Harris
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
min har snittförbrukning 11.2L/100km de senaste 700 milen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.