AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.004

Blästrad Framruta-åtgärd?

Sida 1 av 2
Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
Hej igen! Tänkte bara höra med alla här på forumet. Om man kan typ (slipa) bort alla dessa små-små stenskott i rutan? eller kan man inte göra någonting åt dem??

Vindrutetorkaren har gjort en böj längs med rutan på passagerarsidan... Inte metallen på torkaren utan gummit som gjort denna böjen.... får inte bort det med fönsterputs..

Någon som vet vad en ny framruta kostar till en E36 Cab?!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har samma problem som dig, både angående blästringen och böjen fast jag har två.. och det är jävligt irreterande.

---
Min E30: Länk

/Chrille
Dragan525
Snåla inte på säkerhet!! BYT framrutan!

MVH Dragan

BMW 4 LIFE
Vill ha en sån där emmfämma!
Si
765
Simon01
120dM -08
Byt vindruta! Det går på försäkringen så det blir inte särskilt dyrt!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det går inte att göra någonting åt en sliten vindruta, det är bara att byta den.
Försäkringen täcker inte slitage, bara skador...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Det stämmer som Jeppe säger att försäkringen inte täcker slitage på vindrutan. Jag har varit kontakt med mitt försäkringsbolag angående detta.

Om man väljer att använda sig av försäkringen ändå så bör man tänka på vem som betalar denna i slutändan.
Det var bara ett litet tips.

/Anton
Ju
123
Jurgen

ok tackar så mycket för era tips! jag får väl antingen leva med de, eller så får jag köpa en ny ruta... En sån kan väl max kosta 2500-3000kr. kan tänka mig att rutan e dyrare bara för att det är till en cab?! Försäkringsbolaget blandar jag inte in, jag vill inte ha förhöjd premie! En 325 cab på en 23 åring kostar redan 15000kr om året hos F-----M.
Ju
123
Jurgen

Det e sant Dragan525! Snålheten bedrar oftast visheten....!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Har du ingen hammare?
Hä hä

~ Over and out ~
Uf
34
Ufo Lindeman
528iA Touring -98
Priset för byte av e36 cab vindruta

Glas 2192:-
Dekorlist 269:-
Lim 220:-
Arbete 942:-

=3623:- ex moms

ink moms 4528:-

Priset kan naturligtvis variera något men detta pris kommer ifrån en auktoriserad bilglasmästare vilket innebär att glas + dekorlist inte skall skilja i pris däremot kan arbetskostnaden + lim priset skilja något.
bmwdr
Det var en mycket billig ruta som du hade hittat!!! Bytade min förra vintern på min cabbe och bytade på min 318 i går och till cabben kostade det 5897:- och till 318i sedan 3953:-

var hittade du det så billigt?????

varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;)
Uf
34
Ufo Lindeman
528iA Touring -98
Jag kan bara säga att du har blivit duktigt blåst om det kostade dig 5897:- såvida du inte lämnade bilen till en verkstad istället för en bilglasmästare,bilverkstäder har ju en mycket högre timpenning.Många bilverkstäder tar in glas jobb som dom sen lämnar vidare till sin lokala glasis,vilket verkstaden tjänar en bra hacka på.Glasmästar´n ligger på en timpenning runt 455:- + - något,medans du som kund får betala bilverkstadens timpenning+deras list pris på materialet som vi alla vet kan vara hur hög som helst.
Glas jobb lämnar man till en auktoriserad bilglasmästare och ingen annan.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Jesperado// Det går och det blir riktigt bra! Men jag misstänker att det inte är ekonomiskt försvarbart på något så "enkelt" som en bilruta.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
bmwdr
På en cabrio är det en special ruta som är helt annerlunda utformad en en vanlig ruta till sedan och kupé. då den ska kunna svikta lite + att den tål mer än en vanlig bilruta! men jag behövde ju bara betala självrisken, dvs 30% av kostaden..

Och det var en av våra kändaste billrute montörer här i skåne..

Uf
34
Ufo Lindeman
528iA Touring -98
bmwdr

Hehe det var nåt nytt för mig(hm 20 år i bilglas branchen),att det är olika glas till formen i caben och sedanen stämmer :D.
Sen var det nog 35% du fick betala känner inte till något bolag med 30% för privat personer.
bmwdr
Hmm ja det var kanske 35% då? Länsförsäkringar gäller det.. men den glasmästare sa att det var så pass stor skillnad! Vilken betäckning gäller den rutan du tänker på?? Han sa oxå att det är skillnad på härdningen samt lamineringen på rutorna som just dom har... Kanske skilljer sig från olika leverantöter??

bmwdr
Hmm ja det var kanske 35% då? Länsförsäkringar gäller det.. men den glasmästare sa att det var så pass stor skillnad! Vilken betäckning gäller den rutan du tänker på?? Han sa oxå att det är skillnad på härdningen samt lamineringen på rutorna som just dom har... Kanske skilljer sig från olika leverantöter??

Uf
34
Ufo Lindeman
528iA Touring -98
Det är en vanlig lamell ruta som alla andra.Cabar e väll förstärkta med kraftigare balkar under till och kanske att det är mer plåt i a-stolpen? va vet jag.En lamell ruta härdas inte.ALLA lamell glas går igenom en ugn som kallas autoklav där dom 2 glasen+plastfilmen "sugs ihop" och att rutan "smälter" ner i sin form har för mig att ugnen håller nånstans mellan 700-800 grader.
Vilken betäckning tänker du på ? glas branchens rut nr är 1819 G eller GG.Nej det enda som skiljer imellan olika fabriker/leverantörer är ifall man har använt sig av färgad plastfilm eller ett av glasen med grön ton.Sen är det ju si och så med pass formen på vissa fabrikat.
Kristian: Berätta mer.. ;-)
Jag antar att det är en bevingad teknik som används??

/Anton
bmwdr
Oki.. Pilkinstone eller nått sånt står det på rutan.. Och den är lite gröntonad..
jag betalde 1452kr i självrisk för min 318i kan det vara riktigt??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.