|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Alltså.. om bilen vandrar och spårar trots att du håller i ratten som f-n är det något glappt.... med allt juste så kan det givetvis slita lite i ratten med breda däck, det får man på köpet.. men den ska ju inte fara omkring så länge man håller i ordentligt. | |
| I mitt fall är det inget glapp i framvagnen åtminstone... | |
| Jag satte 21 tummare på min pappas E38 o det E absolut inga problem me väghållningen. Så varför har du satt på 20 när det finns 21? Lika bra o maxa ;-) | |
|
Min 730 är ganska spårig med 235 breda däck bak och fram , har bytt det mesta i framvagnen och det har helatiden blicit bättre men det är inte som en "ny" stor bmw med breda däck , lite spårigare är den. Men visst hjälper det enormt att byta framvagn ! |
|
|
Förresten , ni som åker på riktigt breda däck , tycker ni inte att det saknas effekt ? Vid byte från vinterdäck (utan dubb) till 235 breda sommardäck på min 730 tyckte jag direkt att "fan va slö bilen vart" , och samma sak på 750 från sommardäck som var riktigt smala till 245 bak och 235 fram kändes den direkt slöare som att tappa 50 hästar och 20% vrid... kan tillägga att min plånbok inte tillåter köp av värstingdäck med lågt rullmotstånd utan kör med de däcken jag fick till som inte är några värstingdäck utan mera normala 17 tummare. (tror fabrikatet var Kumho eller kumhu på 730 och falken på 750 , säkert dåliga däck men jag tänkte iaf. köra upp dom denna sommar då det känns lite dyrt att bara kassera däck som har nästan allt spårdjup kvar) |
|
|
Hade 275/35 -17" bak på min gamla E34 525i 24V , och hade inga som helst problem med att bilen spårade eller liknande , detta trots kraftigt tjälskadade vägar här uppe i Norrbotten . Däcksfabrikatet påverkar komforten väldigt kraftigt , däcktryck (över 3 kg på lågprofil) och hårdheten på däcksidorna bidrar även dessa i hur bilen uppför sig. För låga däcktryck är alldeles för vanligt att folk har på sina lågprofilsdäck och det är även en vanlig orsak till slitage och kraftigt ökad bränsleförbrukning. ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Minskar eller ökar spårkänsligheten med högre tryck däcken, eller tvärtom? |
|
| Hmmm... det blev lite konstigt förra inlägget, men ni förstår säkert ;-) | |
|
Sainio : Även det beror på däcket ifråga, men oftas ökar spårkänsligheten vid lägre däcktryck, förutsatt att chassiet i övrigt är friskt . ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Jag kör en 5serie med nya däck runt om.. 17 *235/40 och 255/40 det funkgerar perfekt enn sju helsiket väghållning.. men som sagt var så bärjar man hata kommunen eftersom dom varken kan sopa lr fixa hålen i vägarna! Dock ett problem.. vid inbromsning så spårar bilen, och ganska mkt också faktiskt.. känns som det kan hända farliga saker vid panik bromsning! har nya bustningar och framvagnen är rätt ställd dock sänkt med max ställda konidämpare :) /Tony Haagen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.