|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Säger det bara, varför kan dom inte fixa våra vägar. Satt på 20"arna igår och märkte då hur bilen kastas från höger till vänster och man måste ju titta i marken hela tiden.. vill ju inte åka ner i ett stort j*vla hål. Vaf*n staten kan ju ta ett par arbetslösa låta dom fixa vägaran, staten kommer ju ändå få tillbaka alla pengar eftersom troligen kommer dessa inte åka utomlands. | |
| Satte på 17" och bilen blev helt okörbar, spårar och lever om! dessutom ökade bränsleförbrukningen markant. ska sätta på 15" med ny däck så man kan åka anständigt igen:-( | |
| "Ska man vara fin får man lida pin" | |
| Är det verkligen så för alla eller hjälper det att bara byta däck | |
|
Min lever sitt eget liv på vägarna här i uppsala. Jag har 255/40/17 bak, 235/45/17 fram. Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
Har kört på original åretruntdäck 195 or i tre veckor=limousine, cadillac-jänkevarning, gungar som en stor pråm på vägen. samtidigt mjukt, skönt och följsamt. men olustigt när det går fort. Bytte häromdan till splitt nya Michelin Pilot sport, 235/45-17 fram, 265/40 -17 bak. Det blir liksom en helt annan bil, hårdare, stadigare, tajtare styrning, känsligare. Det blir jobbigare i låga farter på dåliga vägar. men jäklars vad mycket kuligare på fin asfalt och när det går fort,fort.... Båda varianterna har "nåt" men jag föredrar alternativ 2 ! sen är det ju fan så mycket snyggare oxå, hehe.. Zaharald |
|
|
om bilen beter sig illa med större fälg&däck beror det mestadels på att fram och bakvagn är rejält slitna , även dämpare spelar in. Ta de fälgar&däck som ger er bil "dåliga egenskaper" och montera på en likadan bil i toppskick skall ni se hur stor skillnaden är ! (jag har faktiskt testat och det är som natt och dag) |
|
|
När jag hade 255-18" gick den perfekt efter vägen, här uppe i norr kan tilläggas (garanterat sämre vägar än i storstadsregionerna). Vi får se hur det blir med 285orna snart =) |
|
|
Då hade du en frisk fram och bakvagn , kastar man på 18 tummare på min gamla 730 blir den svårkörd även på normalspåriga vägar , bilen är ju 16 år och många bussningar/stag är slitna. på en välhållen 97:a är det såklart helt annorlunda. |
|
|
Wadel har helt rätt, frisk fram och bakvagn så är det inga problem. Hade 285-20", 255-20", Bilsteindämpare och sänkt på min E38'a med stabil fram o bakvagn, gick hur fint som helst. /Lazze Länk |
|
|
Risk för missuppfattningar tydligen.... Nu försökte jag alltså beskriva skillnaden på min bil mellan originaldäck och breda/låga,,,men jag menar inte att bilen beter sig illa på något vis. MEN DET ÄR SKILLNAD! Tilläggas kan ju då att jag har nya bussningar, fjädrar & dämpare på hela bilen! Friskare vet jag inte om det kan bli.. men är det så att någon tycker att allt är toppen med 22", 30 profil, 325 breda runt om + 50, 50 sänkning så grattis, det är ju som sagt en smaksak! Zaharald |
|
|
zaharald: Klart att bilen går mjukare med org-hjul. dr.wålm beskriver att hans bil kastas från höger till vänster med 20" på, så ska det inte vara med en frisk fram och bakvagn. /Lazze Länk |
|
|
Ja ha.. så nu är det problem med bilen också. Hur kontrollerar jag bäst och min fram och bakvagn är dåliga? Hade inga problem med 15" på |
|
| .. just ja jag har inte sänt bilen utan kör på orginal dämpare + EDC-S. Kanske blir bättre med en sänkning eller? | |
|
Lazze: ja jag är med på ditt resonemang, självklart har du rätt!.... hur ofta eller efter hur många mil är det läge att se efter bussningar på dessa kollosser på 2 ton.? dr.wålm: hur många mil har din bil gått? kolla i din servicebok vad som är bytt, och när? kanske är dax, jag bytte bakvagnsbussningar på min när den hade gått drygt 10000 mil, det blev skillnad kan jag lova. Min är en langmodell. då märks det väl ännu tydligare kan jag tro. Zaharald |
|
|
Hej! Dr.wålm. Tror inte att det e fel på dina bussningar utan att du måste göra en 4-hjulsinställning på din bil efter dom breda däcken. Varför åka sakta när man kan åka fort! |
|
|
Fyrhulsinställning?.. går det att "ställa in" bakhjulen? Zaharald |
|
|
Det kan givetvis vara både glappa bussningar eller hjulinställningen... ingen vits att göra hjulinställning med glappa bussningar för övrigt. Och japp, även bakhjulen kan/måste ställas in mha en elektronisk chassi mätning. Vissa däckverkstäder är duktiga på sånt! Alltså Dåliga/glappa bussningar = Byt först, ställ in sen. Fasta och fina bussningar, men ändå konstigt beteende = Hjulinställning. |
|
|
Ska in med bilen på service nästa vecka.. får be dom kontroller om någon bussning ska bytas. Det blir lite bättre om man kör med S-EDC aktiverat. |
|
| jag har samma problem med mina 278bak o 245 fram ! håller med dig om att dom bode fixa alla jävla hål o gupp o förbjuda dummade vinterdäck så det slipper bli sonna spår på vägarna ! | |
|
Jag har nyrenoverad framvagn på min 750 iL -89 och bytte precis från 15" 225or vinterdäck, till 17", nya däck, 235/45 fram samt 255/40 bak. Bilen blev ganska så spårkänslig! Hade tidigare en 730i -95 och den uppförde sig inte alls lika vingligt på 18" fälgar och lika breda sommardäck som 750:n. Tilläggas ska att bredden på fälgarna är 8" fram och 10" bak vid båda fallen. 15000 mil på 730:n samt 20000 mil på 750:n. Tycker inte det borde vara någon större skillnad mellan bilarna, men det är det! Kan det vara så att däckfabrikat har en avgörande betydelse? I båda fallen är det inga dyra däck, utan olika fabrikat av lågprisdäck. Kan ringtrycket ha en större inverkan också? Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.