AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.619

Vid vilken utomhustemperatur går bilen som bäst?

Sida 2 av 2
Mikren, ja men HUR kall? man kan väl inte säga att HUR KALL luft som helst ÄR BÄTTRE, (Vilket RUBRIKEN här sa) det vore väl FEL!!

Sen har du precis som du säger andra faktorer SOM motorns bästa arbetstemp. oljetemp etc.. att ha i åtanke.
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Klart att bilen går bättre med riktigt kall luft eller är det inte så. Annars ska jag gå ut i garaget direkt och riva bort min intercooler, så får vi se hur fint den går sen...Jag känner stor skillnad på min bil när det är kallt ute, den går mkt bättre då...Så varför varm luft skulle vara bättre vill jag ha en riktigt bra förklaring på isåfall...

Marcus Kylén
Länk
Anders S.:

nja mera Calle och Jenny då matihas knappast var där....

ola@thomasson.nu:

Mao så skjiler det väldigt mycket beroende på yttertemp men när är idealte för en M3 motor inte för en två taktare:))
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Ju kallare luft, desto mindre volym har den=Ju kallare luft desto mer luft kan motorn suga i sig=jJu kallare luft desto mer Bränsleblandning kan motorn få i sig=ju kallare luft desto mer effekt!
Därav användadet av intercooler på turbo bilar, eftersom luften värms uppkraftigt när den komprimeras av aggregatet!

/B
men vi snackar om temperaturer i verkliga livet inte intercoolers..hur bilen presterar i VERKLIG kyla är en annan sak, går MOTORN dåligt PGA KYLA så kan man inte säga att KALL luft är bra :-)

fuktig luft inehåller MER SYRE än torr luft, vad ger inteercoolers?
Allt är en KOMPOMISS mellan bra och dåligt.

UTAN en motor har man väl ingen nytta av luft alls :D
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Nee och utan motor spelar det fan ingen roll om det är kallt eller varmt heller....

Marcus Kylén
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Baserat på verkliga erfarenheter och känslor: Så tycker jag motorn går som bäst en fuktig daggig sommarkväll/natt.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sura blöta höstkvällar brukar mina gå bäst,just innan första snön faller :)

På vintern har man ju aldrig koll på detta...spinner ju hela tiden oavsett hur motorn går ;)

Men också som sagts tidigare så efter en varm sommardag och det plötsligt kommer en liten regnskur DÅ känner man direkt skillnad i effekt(iaf en känsla som man har).

Mvh Janne.
Tony-Avesta
Som vanligt så är det inte så himla enkelt att man alltid kan säga att "ju kallare luft, ju bättre" eller "ju fuktigare luft, ju bättre" Luft på -50 grader med 90% luftfuktighet ger sannolikt inte mest effekt ur en motor.

Men helt klart så vill vi ha kallare luft, men inom vissa gränser, och det ofta beroende på motortyp mm. vad som är optimalast i varje enskilt fall.

Ang.kylan så kan vi dra ett litet exempel, som tydligt belyser att hur kallt som helst INTE är bra. De äldre förgasarmotorerna hade nämligen FÖRVÄRMNING av förgasaren och delar av insugsröret. Man tog helt enkelt och ledde avgaser eller kylarvatten direkt från motorn och använde detta för att värma förgasare och insug till önskad temp. Orsaken är att bränslet om det är för kallt i insugsröret, inte hinner förångas och blandas bra nog med den inströmmande luften. Ja i värsta fall kan fukten i luften få det att bildas iskristaller i insugsluften, och det är inte bra. Samtidigt så löste man problemet med risken att förgasarspjället frös fast.

Nu är detta prolem inte lika vanligt på en modern insprutare då dess spridare själv kan skapa en fin fin bränsledimma och normalt siter betydligt närmare insugsventilen så det hinner inte hända så mycket på den korta vägen in i cylindern. Men man vill för det inte ha hur kall luft som helst hela vägen in i motorn. Man vill ju nämligen fortfarande inte kyla ner cylindern för mycket, så att bränslet riskerar att kondenseras till större droppar eller inte hinner förgasas och blandas med luften tillräckligt bra. Lagom är bäst kan man säga. Likaså är det ju viktigt att motorns styrsystem klarar att ge rätt bränslemängd till den ökade syremängden i luften, annars riskerar man ju det som var så vanligt på gamla bilar med manuell choke, att de lätt nös till om man gasade på utan att choka på ordentligt i början. Detta just för att det då lätt gick för magert på bränslet.

När det gäller luftfuktigheten så är det som jag ser det ÄNNU klurigare.

Rent generellt så vill motorkonstruktörena inte ha så fuktig luft, då fukten tar plats kan man säga, och ännu mer plats tar fukten då den väl inne i cylindern då tempen stiger hastigt, övergår i gasform och alltså ökar i volym rejält. Då blir det mindre plats för bränsleluftblandningen kan man säga.

Men samtidigt så innehåller ju fuktig luft en massa små vattendroppar som som för att förångas käkar upp en hel del värme i förbränningsrummet. Om då den kylande effekten detta har, är optimalare än den ökade volymen mm. när den förångas, ja då bir ju fördelarna störe än nackdelarna i just detta fall.

Men hur det blir, fördel eller nackdel, beror på en massa saker och på just den aktuella motorn och hur mycket luftfuktighet eller kyla mm.

Man kan säga att alla motorer har sin egen speciella lufttemp och fuktighet där den ger bäst effekt. Men vill man generalisera lite såkan man säga att kallare och lagom fuktig luft (inom vissa gränser då, ger mer effekt)

Men går man nu in och kikar på ett program där man beräknar motorer och kan kanappa in alla värden på motorns hårdvara, samt ange alla väderförhållanden som temt tryck och fuktighet mm, så kommer man att se, att ökad luftfuktighet ger mindre effekt vilket kan verka märkligt i många fall. Men jag tror orsaken är att man räknar med det att fuktig luft är svårare/tyngre för motorn att dra i sig. Detta kan man ju lätt känna bevis på själv om man är i ett växthur där luftfuktiheten är hög. Där brukar det gå så tungt att andas så det närtan är obehagligt.

Är man petig angående detta så kan man både kika på luftens fuktighet och DAGGPUNKT (som jag inte riktig vet hur det definieras) samt temperatur.

Likaså får man inte glömma att den optimala temperaturen och luftfuktigheten kan skilja en hel del, beroende på vad det handlar om. T ex. så kanske en laddluftkyalre funkar som allra bäst med svinkalla -30 grader och/eller tokhög luftfuktighet men att det samtidigt kanske inte vore optimalt för motorn att få i sig -30 grader och samma fuktighet ända in i cylindern.

Som vanligt blir det rätt komplicerat om man rotar på djupet i saker och ting.

MVH Tony
kilroy
Hmmm...det där med temperatur och luftfuktighet är lite knepigt.
Min egen erfarenhet är att motorn ger mest effekt under tidiga hösten när tempen ligger på +8 - +10 grader och med relativt hög luftfuktighet.
Vissa turbobilar, bl a Saab, doserar ju små mängder vatten till bränsleblandningen vilket uppenbarligen förbättrar förbränningen.
Till Tony-Avesta...
Du säger att det är en nackdel med för mycket fukt pga att fukten "tar plats" vid förbränningen...är det inte så att vattenångans utvidgningskoefficient är högre än bensin-luftblandningens utvidgningskoefficient...?? Det skulle ju betyda att volymökningen...och därmed kolvkraften...skulle bli högre med en viss mängd fukt...För mycket fukt däremot påverkar troligtvis förbränningstemperaturen negativt med sämre effekt som följd.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
4 grader celsius..
Hoppas ingen tror att det kommer ut minusgrader från en intercoler... =)

Z MMM Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.