AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.621

Vid vilken utomhustemperatur går bilen som bäst?

Sida 1 av 2
På vägen hem i dag(natt)22.15 tiden så visade temp -2,5 i V-tuna efter att ha fått rätt temp på olja trycket jag in sport knappen och en växlings läge 5/6. Sen trycket jag på och tjiit vad den gick trots vinterdäck, det var som om det fanns extra pulver i bilen i dag.

Fråga:

När går bilen som bäst?Får motorn bättre luft mängde vid dessa låga temp och vad i så fall är ideal temp?
Ju kallare luft desto bättre! Vad jag vet så kan insugsluften aldrig vara "för kall" - det är bara bra!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Luftfuktighet spelar även den in. Som jag förstått det så är lägre luftfuktighet mer optimalt för en förbränningsmotor än högre.

Jag upplever att bilen går som bäst kring solnedgång på våren/försommaren då daggen lagt sig.:)
Säkert ren inbillning dock.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Min moppe gick alltid som bäst på kvällen, precis som du beskriver wendtan. ;-)

Jag vet inte om det finns någon som helst sanning i det jag en gång hört, men jag fick förklarat för mig att bensin är som mest explosiv vid -8 grader. Kan det stämma?

/Anton
kallare luft ju bättre är väl ändå inte sant ,när det är -20 plus fartvind i 120 så blir det rätt kall luft, och då går bilen garanterat inte bra ;)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Michel,
varför går den inte bra då för ?

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Starre,
OT - hälsade du på Mattias ? :)

Länk
funkar du bra i kyla Anders?
michel; Vid -20 är man ju i sitt esse, om man har tillgång till en schysst backe med mycket snö vill säga :)

Motorn kan ju ha lite jobbigt innan den blir varm men när den väl kommit upp i temperatur så är det väl ingen fara med -20. Bara bra med kall och torr insugsluft som nämnts tidigare.

Jens
Nu får ni väl ge er :)
Nu vet jag ingenting ang.fyrtaktare.Men en tvåtaktare går optimalt vid-10 till-15grader.fast det var ju inte tvåtaktarn du frågade om Starre men ändå.:)

-----
Mvh
Nisse
Länk

Alpina B10 Bi-Turbo

Enligt fabriksuppgifter lämnar motorn ungefär 360 hk och 520 nm vid 25 graders yttertemperatur. Vid lägre temperaturer har högre effektsiffror uppmätts av olika internatinella biltidningar, Tyska Auto Motor & Sport uppmätte närmare 400 hk och 560 nm vid 13 graders yttertemperatur.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vid vissa tillfällen, en sval sommarkväll efter det kommit regn som exempel, så innehåller luften en högre syrehalt vilket ger skillande på energin i bränsleblandningen som motorn får.
Till skillnad från en het sommardag över +25 då man tror någon korkat igen avgasröret :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Michel,
kan du inte ge mig en förklaring varför bilen går sämre när det är -20´ ?

Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
michel: Menar du att luften som sugs in i motorn vid -20C är kallare luft bara för att man kör 120km/h eller 200km/h?
har ni aldrig kört rally i dom norska fjällen när tempen ligger på -20-25 kanske -35 C:) jag kan då bara säga prova det ,så kan ni kanske se vad jag vill komma till.. man kan väl inte påstå att KALLARE luft är bättre om temp går ner till så extrema temperaturer vad funkar bra i FÖR KALLA eller FÖR VARMA temperaturer?

ed
70
edvard
M30B28 Turbo
Luftfuktighet, lufttryck, temp spelar. Det handlar ju om att få in så mycket luft som möjligt så snabbt som möjligt så att förbränningen sker snabbare, effektivare vilket leder till mer effektuttag.

Temperaturen inverkar på jämvikten/jämvikterna i luften. Vid lägre temperatur förskjuts jämvikten åt ett håll som leder till att det finns fler fria syre atomer som kan delta i förbränningen av bensinen.

Mängden vattenånga höjjer/sänker koncentrationen syre i insugsluften (som innehåller vattenånga). H20 har en rätt hög koncentration syre jämfört med vanlig luft. Vattnet tar inte upp så stor volym heller för att få ut lite mer syre. Då kolven sedan komprimerar luften frigörs syret från vattnet.

Detta leder ju till samma sak. Mer/mindre syre per volymenhet. Ett högre lufttryck gör ju att mer luft trycks in i cylindrarna.

Rätta mig nu fall jag har fel. Kan va att jag skrivit lite flummit också ;) Det var ett tag sen jag läste det här i kemin :)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Michel,
Jag påstår inget, jag frågar dig om du kan förklara för mig varför bilen skulle gå sämre när det är -20´. Jag undrar därför att jag inte får ihop det, förstår helt enkelt inte ekvationen. Trodde att kall luft var positivt i den bemärkelsen.
Och nej, jag har inte kört rally i norska fjällen. Inte heller har jag märkt att någon bil eller motorcykel jag haft har gått sämre när det är så kallt som -20´ ungefär.
Baserar man allt på vad man läser, så är man naiv..tar du dina egna erfarenheter (om du kört bil mkt i olika väder&temp)som fakta så tror jag mer på det än massa bla bla. Det var det jag baserade mina erfarenheter på :-)

JU KALLARE luften e desto bättre går bilen, är ett dumt argument...idealisk temp vore snarare +10C sen kan du alltid fuska till tempen med en givare innan den når luftmassemätaren ;)

Dragan525
Jag tycker att det finns en mycket märkbar skillnad dvs vid minus grader så känns 525:an rappare typ att den svarar snabbare på gasen och sen tvärtom när det är +25...

MVH Dragan

BMW 4 LIFE
Vill ha en sån där emmfämma!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
michel,

Kall luft ÄR mera effektivt för motorns förbränning. Däremot finns det andra aspekter som vid extremt låga temperaturer som INTE är optimala. T.ex oljeviskocitet, vilket i sin tur påverkar rullmotstånd i lager o. dyl.

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.