AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.090

Green Stuff eller Tarox Corsa eller original BMW?

Sida 1 av 2
Det är dags att byta bromsklossar på min bil. Inte så att varnaren lyser men jag känner att bromsverkan är inte som det brukade vara. Funderar på EBC gren stuff mot Tarox Corsa.
Mål är att ha bättre bromsverkan i samband med stålomspunna slangar samt att damma mindre. Det är inte bankörning som är målet utan bästa möjliga stoppförmågan vid gatkörning. Det är inte ovanligt att jag ligger runt 200+ så det är såna påfrestningar jag siktar mest på.
Som plus för Tarox hörde jag att Corsa inte är värme beroende för full verkan
som plus för EBC att green stuff dammar väldigt lite.
Men jag hörde även att original BMW vid gatukörning kan vara den optimala klossen.
Era åsikter tack!

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Performance Friction har ett belägg för gata/busåka, PFZ till Z3 (ja, det heter faktiskt så). Körde det på min z3c, stoppade ialla fall riktigt bra med stdskivor. Tyvärr verkar det vara svårt att kombinera bra hejdare med dammfritt. Å andra sidan är det ju grymt rejsigt att ha dammiga fälgar och skrikande bromsar ;)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Var får man tag på PFZ ? kostnad? skriker dem mycket? det som gör att jag övervägde just Tarox och EBC var att dem skriker inte så mycket och kräver inte hög värme generellt vad jag har förstått...
"Det är inte ovanligt att jag ligger runt 200+ så det är såna påfrestningar jag siktar mest på."

Är du ofta i Tyskland eller är du bara vågad?
:-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c/Joon: ojjjdå, finns det de bland oss som kör för fort!! FYYYY på Er.. :-)

Z3c: Berätta mer när Du köpt nya bromsar, Det känns som om Du har en lagom inställning till körningen.

Satsar fn på att bli av med kortet för 5'e gången.....

/En dag utan 200+ är en dag man inte levt

/Caspar
Jag har köpt Performace friction värsting belägg, dock inte monterade än. Ska damma rätt mkt dock men grymt bra bromsverkan samt temp tåliga. Ska man ha racingbelägg så kommer man aldrig ifrån dammet, det är alltid en avvägning.

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Räcker det inte med dom vanliga?
Jag har aldrig fått dom att bli särskilt dåliga när jag kört... var uppe förra helgen och provade några varv på Kinnekulle Ring och märkte ändå inte några direkta mattningar på bromsarna.

Kommentaren av den gamle STCC-föraren var: "Jo men den var ju riktigt kul att köra" när han provat den ett par varv och inte heller han märkte några mattningar i bromsarna.

Kör original... känns överdrivet att ha annat tycker jag.

Menmen... jag kanske kör "fjolligt" jämfört med er andra.

/Magnus
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
hur länge ska original klossar hålla vid normal körning?
PAGID!!! stoppers.Hade dom på min banpreppad alfa turbo.Tarox skivor.Mycket bra broms med kalla bromsar, superbroms vid varma.Ej mycket damm.Överkommliga priser.
erik, är kalla tarox gämförbara med BMW original?
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
z3c: www.peansweden.com

Kör med PFC97'or på 993an, men de åker endast på för bankörning, elakare belägg får man leta efter. Står varningstexter om asbest överallt, de skriker, dammar och äter bromsskivor till frukost. Skriker är inte rätt ord förresten, de fullkomligt gristjuter om man inte kör full macka hela vägen fram till lyset -> tvärnit. Ser lite konstigt ut i kökörning ... :) På bana däremot är de riktigt bra när de kommer upp i temp. Riktiga hänga-i-bältet-inbromsningar, fett som fan :)

Men det går ju alltid att byta mellan bana och gata. Zodiaken var det som rekommenderade PFZ till mig, han kanske har mer info (om han fortfarande hänger här). Som MatroxMGA skriver, det blir en avvägning. Och för oss skadade stackare som är sålda på rejs så är det respekt när en sportbil skriker lite med hejdarna och har dammiga fälgar ;)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Det kanske finns Taroxskivor som är av enklare typ än de jag köpte av TrendAB.Dom var inte särskilt dyra.Dom kostade om jag inte minns helt fel 700-800st.Dessa köpte jag efter att ha blivit helt bromslös på Midlandabanan.Det blev panikköp vissa påstod att Alfas vetilerade skivor räcker,att bara byta till bättre belägg.Men har man råkat ut för detta i 200 på bana,då byter man allt.Pedalen blev stumm beläggen brann nästan upp,såg ut som kol.
I många fall är beläggen på typgokända bilar inte av bästa kvallite,så det kan räcka att end. byta belägg, skivona på BMW är nog tillräckligt bra.Kolla med någon som vet om belägg!
av
167
ave
520dAT -12
Z3c: Vad blev det till slut?

Då jag köpte min Z3:a av Zodiaken och har bromsbelägg som äter skivor och förstör fälgar så misstänker jag att det är PFZ. Framfälgarna kommer att renoveras i vinter och innan de läggs på igen till våren så ska jag ha köpt nya belägg och skivor.

Vad ska jag välja? EBC Green stuff verkar ju vara något för mig då "dammfritt" är högsta prioritet! Finns det andra alternativ? Har läst i flera andra trådar att BMW original, Biltema, Mekonomen (billiga och Textar) även rekommenderas. Skivor blir väl Brembo Max (hos Mekonomen) eller BMW Original.

Hilfe!?
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag känner nu på denna Z3'an att bromsarna inte är vad jag önskar (original från fabriken) så jag måste byta jag också.
Tyckte faktiskt bromsarna tog bättre på den förra... menmen... bättre än original måste på den här gången iaf!

Hade varit kul att veta litegranna vad ni har tyckt om era belägg som ni provat ett tag så man vet vad man ska köpa... måste köpa inom hyfsat kort, så lite svar vore uppskattat.

/Magnus
Kör med EBC Redstuff på M5an de funkar kanon, skriker inte och dammar inte. De tar bra även med kalla bromsar, jag är väldigt nöjd! Rekomenderas.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Har köpt greenstuffbelägg och bremboskivor till min, dock inte monterat dem än. Ska vänta med det till våren. Jag har kört med Greenstuff förr med gott resultat. Enda nackdelen var att de tog slut ganska fort, men det beror nog mer på mig än på beläggen har jag konstaterat i efterhand =)

Mvh Henrik
AVE, det blev Tarox belägg. Bytet till Tarox belägg blev verkligen kännbar i bromsverkan. Dessutomhar jag ju stålomspunna slangar ju så det känns tryggt.
när jag byter skivor så blir det till snitsade Brembo i orginal dimention antagligen. Bucket, har du monterat på dina än?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Någon som vet vad som händer om man byter skivor (och govitvis ok) till fetare dimension (alltså bredden). Ändras spårvidden då?? eller är de konstruerade så att man bibehåller "rätt" spårvid?

Har kollat en del på G-powers grejer och de har skivor upp till 34mm tjocklek. Det blir dock inte deras grejer pga priset (betalar inte 100K + för nya bromsar).

Någon som har något att rekommendera till Z3M?? Brembo Max / Red...?? Priser etc

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
jag skulle bli förvånad om man ändrar ET i och med skivbyte. du har rätt mycket plats på bromskivans nav för att lira med rätt ET.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.