AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.279

Hur mycket tål 325:ans motor egenligen?

Sida 2 av 2
Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
Ok "Axel" jag kanske inte ska oroa mig så mycket om motorn så länge man sköter service och inte drar den innan bilen är "helt" varm. Ville bara tillägga att jag körde på motorvägen mellan lund_malmö idag i 220km/h. Fy F-n vad bilen accelererar hyfsat fort i 5:an växel... det blåste i.o.f.s. rätt så mycket idag men, har man hardtop så är det ju nästan som en "Hel" bil"... När jag sedan stannat och gick av bilen och lyssna på motorn på tomgång.. Så hördes den nästan som en 4:a. bilen är helt original så det är kanske därför... Med 4:a mena jag att bilen gick så tyst att man inte kunde tro där var en 6:a i den....!
TobbeBMW
Vid körning på Autobahn så tog bilen i hastigheter runt 160 km/h ca 1,2-1,4 l/mil enligt ekonomimätaren, och verkar stämma ganska jämt med hur långt man kommer på en tank, tankade tre ggr, Oskarshamn-Odense-Enschede. men då körde jag tills det stod på rött :-)
lo
10
logic
325iC (M) -93
Axel.
Hur kopplade du oljetempen, fanns det givare?
Nått tips på mätare givare (om den saknas)

Golf VR6:an får känna sig slagen till slut...
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Är det några motorer som tål långa resor med högt varvtal är det raka sexor (från münchen). En rak sexa är helt balanserad och vibrationsfri, liksom en boxermotor.

Min 520 varvar 5000v/min i 170. Den farten höll nästan hela vägen mellan Lübeck och München på natten. 8 h onestop.

No problemo!! =)

Achtung, ein zerstörer! Tauch!
Axel
Såg inlägget nu när tråden togs upp igen,Det finns givare som man sätter istället för oljeplugg,säljs blandat annat hos Svensk Bilutrustning.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Jag brukar köra på rätt så duktigt, och måste erkänna... Den här motorn är stryk tålig! dvs M50b25 utan vanos!
Har provat toppa bilen, och då varvade jag ut motorn på 5:ans växel!
Varvar rätt så ofta upp till ca 5500-6000varv, dock bara med 1:an och 2:an!
Men har inte sett några som helst tendenser till att något inte skulle vara som det ska!
För övrigt så är dessa motorer väldigt pålitliga!

Shake That Ass
Inga problem att gasa på med en M50. Det gäller såklart att bilen är välservad osv. Jag har kört min bl a Eskilstuna-Lund, ca 60 mil, och körde FORT i stort sett hela vägen. Tempmätaren går aldrig över mitten. Ny termostat, vattenpump och fläktkoppling. Servicen är A och O.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Ha
214
Hael
M50 E30 TIC
M5 E34 3,6L
320 E30 TIC snik
min 323 m20 har gått på varvstoppet nästan dagligen i 2 år och den drar inge olja men soppa så inot he***te

beemwee
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Tror inte Jurgen behöver oroa sig, motorn tål en hel del! Däremot ska vi nog montera en oljetemp inför nästa säsong, bara för säkerhets skull.
ap
31
apaofsweden
E36 320I som vinterbil
hur mycket tål en e36 325 att turbokonvertera orginal? Innan motorn ger sig
stylingkompaniet och motornord sa 400hk ska inte va några problem orginal.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag är ingen expert inom området men om du ska ha ut närmare 400hk ur den rekommenderar jag dig starkt en tjockare topp-packning för att vara "säker". du kommer ändå inte märka någon större skillnad i effekt.

kollar man på kompressorer så gäller samma sak där.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.