AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.278

Hur mycket tål 325:ans motor egenligen?

Sida 1 av 2
Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
Tjena. Tänkte bara höra med er här på forumet: Hur mycket stryk tåler motorn i 325:an egentligen? Jag själv pesonligen kör inte så speciellt våldsamt med min... Nästan alltid under 3000rpm... Visst drar jag på då o då när bilen är varm. Men när jag har kört hårt med den,så får jag lite skuldkänslor och oroar mig för att motorn skulle rasa... Ni förstår hur jag menar! Jag kanske bara är löjlig, därför så undrar jag hur mycket den tål egentligen?!

Smaken E Som Baken(ibland äcklig!)
gangsta_toth
Tja, om du sköter servicen, och inte tokvarvar den alltför ofta så ska det väl inte vara något problem. Det finns ju trots allt en anledning till att dom inte har satt varvtals-begränsningen vid 4000 rpm...
Ju
123
Jurgen

Ja servicen e inga problem jag bytar olja, filter vid ca 800 mil, och tändstift vid ca 1600mil. Ja de e ju klart det är ju en 6:a i bilen så den bör ju tåla en del. Sen en sak till jag undrar. Jag hade tänkt köra från Skåne till gränsen mot Finland i sommar det är ca 150mil dit. det är väl ingen risk att motorn börjar koka om man ligger på en 130-140km/h i sådär 6 timmar åt gången? Det förutsätter ju att man har kollat kylarvattnet först.
gangsta_toth
Det ska inte koka, så länge termostaten och vattenpumpen fungerar som dom ska. I annat fall borde väl temperatur-visaren göra sitt jobb?
Ju
123
Jurgen

ja det e ju sant, jag menade generellt bara att om man kör förlänge med bilen, påhöga varv att motorn kanske skulle bli överhettad... Att jag skrev 130-140km, men a jag med motorväg... Det blir lite svårt att hålla den hastigheten på vanlig landsväg. Vattenpumpen kanske man skulle byta innan man ska ut och köra en sån lång runda. det kanske inte e så kul att bli stående mitt i natten långt inne i de norrländska skogarna... Har hört att dom (gamla vattenpumparna) som har plasthjul inom sig ska vara rätt ömtåliga.. Min brorsa fick byta den på sin E36:a för ett tag sen...
BMW's motorer e mycket stryktåliga förutsatt att de fått rätt service!Du kan lätt liga o marscha i 200 (ca 5200rpm) utan att bilen tar skada!Har själv blåst på mellan Västerås och Sthlm (motorväg) en SEN söndag kväll med 235 i snitt enligt färddatan (ingen 325:a utan M5).Med 325:an har ja kört ca 220 o de lätt inte ansträngt under huven!Varvtalsbegränsingen ligger en bra bit under vad motorn egentligen klarar,så så länge du har originalspärren kvar(6500rpm) så kan du känna dig säker...För övrigt sliter det hårt på bilen att alltid köra på låga varv o sega den!Som bäst går de flesta BMW-sexor runt 4000rpm,gott om kraft,oljetryck mm!!

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
gangsta_toth
Jo, det stämmer. E36 har ju haft lite problem med kylningen. Mest att det har varit svårt att lufta ur systemet ordentligt.

Det där med plasthjulen i vattenpumpen har jag faktiskt inte hört tidigare, men det låter verkligen tokigt..
Ju
123
Jurgen

Ok tackar för informationen Dawwe! Nu känns det lite lugnare.. Då kanske jag inte behöver känna (ångest) för att jag har kört (hårt) med bilen ibland! Men så kanske det blir om man kör in sig på en viss körstil.. jag har aldrig sett någon mening med att ligga och dra bilen i 1:an 2:an.. däremot att köra snabbt på 5:an tycker jag är lite mer givande....!
Ju
123
Jurgen

gangsta_toth.. Det med plasthjulen i pumpen var på de gamla pumparna.. Men jag kan också ha fel... det är bara vad jag har hört ryktesvägen. Men det kanske är värt att byta den? Bilen är trots allt 10 år gammal.. En ny vattenpump kan väl inte vara så dyr?!
gangsta_toth
Går det inte att kolla om själva axeln till pumpen glappar? Det vore väl det bästa sättet att kolla hur pumpen mår, utan att ta bort den.

På E30 brukar man säga att man ska byta pumpen när man bytar kamremmen. Dock är det inte många som gör det..

Känner du dig osäker så kan du ju byta. Tror inte din pump kommer att haverera i det närmsta, men det är ju bättre att ha lite marginal. Inte så kul att bli ståendes i någon skog, som du sa.
Ju
123
Jurgen

Ja jag ska kolla upp priset på en pump. Det kan ju bli billigare och byta innan den går itu. så behöver man inte oroa sig över den iallafall...!
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Jag säger bara autobahn.... =)

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Pumpen har plasthjul... totalt värdelöst. Jag fick byta min en månad efter jag köpte den. Kostar drygt 600:- på BMW.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min har gått 29000 mil nu. Servad exemplariskt! Aldrig bytt topp eller kamaxel eller något sådant. Har bara bytt packboxar p g a oljeläckage.

Jag har haft den senaste 7000 milen. Varvar aldrig när den är kall och byter olja/filter ofta. Brukar aldrig, eller nästintill, vara över 5500-6000 rpm då jag icke finner det nödvändigt.
Har kört långa sträckor på autobahn. 10-tals mil i 170-200 km/h utan problem. Motortempen har knappt rört sig. Så nog är det tåliga motorer!

mvh
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Jag kör ju M20, men jag gasar rätt mycket med bilen och den funkar hur bra som helst! Har nu gått 23500mil. Och min kam och topp och allt är också original.
Givetvis servar jag bilen bra och kör som en kärring när den är kall =)

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
Ju
123
Jurgen

Ok om en ny vattenpump kostar 600kr på BMW så kan det ju vara värt att byta den. Jag vet i.o.f.s inte om min vattenpump redan är bytad till en ny?? Någon som har något bra tips om hur man kan kolla om pumpen e bytad???
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
jag har precis tvärtemot erfarenhet. Mina motorer har en topp gått på, två packningar, en bakaxel m.m

Fast, det bör tilläggas att jag inte kör normalt hårt, utan brutalt jävla hårt!

"Ett par vippor om året går en bara gott"
Dragan525
Wmbrejzer: Det där lät bra *hehe*...brutalt jävla hårt :)

MVH Dragan

BMW 4 LIFE
Vill ha en sån där emmfämma!
TobbeBMW
Inga problemm har kört Oskarshamn-Södra Holland flera ggr med bilen (140 mil) nonstop, inga problem, snarare så drar bilen mindre bensin när man kommer ut på Autobahn, får kanske jobba inom rätt område i ca 150-160 km/h.
Inga problem med hög motortemp eller oljeförbrukning iaf,

BMW's motorer sitter ju inte i F1 bilarna för inte ;-)
no
245
nos
540iA Touring -99
TobbeBMW

Sen att de byter lager mm efter ett F1 lopp är ju en annan sak :P

Hur mycket soppa ville din bil ha när du körde så på autobahn föresten?

// Mvh Martin
Axel
Kan säga så här,OROA DIG INTE,den hända regel man kan ha är låta motorn gå på tomgång någon minut innan man stänger av den om man legat ityp 200 i ett par timmar.I min 325-92 monterade jag in oljetemp mätare(den verkliga motortempen)och när körde till Stockholm från Malmö nånstop i runt 140-150 vid en ute temp på 26grader gick inte oljetempen över 90grader en enda gång.En oljetemp mellan 80-100grader är normalt om inte ligger på bana då den kan stiga 120grader utan skador beroende på olja,över 130grader börjar det li lite kritiskt som referens.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.