|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej igen alla. Undrar lite om värmeventilerna nu. Kopplade ur dom för ett bra tag sen, då den hat stått över vintern, pga att jag letade felet men återkommande EML. Nu har jag kopplat i dom igen, men inte kört nå. Vad jag undrar är vad de fyller för funktion, skillnad som jag kommer att märka nu jämfört med tidigare? Ronny L. | |
|
Du kan läsalite om dem här: Länk ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Jag blir lite trött när jag läser felaktiga mek-tips. Den som skriver ett mek-tips måste veta att det som skrives är rätt! Här rekomenderas att koppla från elmatningen till ventilen, kommer det fortfarande värme då så är det fel på ventilen. Detta är helt fel, denna ventil öppnar och släpper fram värme när den är spänningslös. mvh BLJ |
|
RoKKa |
Så var det inte på mina iaf. dom är stängda när det inte är någon spänning på dom! |
|
Hmm, de värmeventiler på något halvdussin olika bilar som jag har joxat med har alla stått öppna utan spänning. Och logiskt sett borde det inte vara på annat sätt. I motsatt fall skulle ventilerna ju inte röra sig på ens en normal svensk sommar och risken för att dom skulle fastna borde vara betydligt större om dom inte får motion. Mvh /Janne |
|
|
RoKKa! Jag har som regel att ej skriva någåt om jag inte är 100% säker! Det kan vara så att dina ventiler är stängda därför att dom är fastkärvade i stängt läge. mvh BLJ |
|
|
Mig veterligen så är BMWs ventiler öppna då de är strömlösa. Men för att vara säker lossade jag kontakten när jag körde hem E32:an från jobbet nyss och gissa om det blev varmt... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
RoKKa! Jag vet att det är som jag säger! Detta är testat på mina E24, E28, E34. För att dubbelkolla har jag via ETK Konstaterat att det är samma värmeventil på E34 och din E32. Så att ett erkännande att du hadde fel vore på sin plats för att inte andra skall sväva i tvivelsmål om vad som är rätt! mvh BLJ |
|
| Nu blir jagsjälv nästan osäker trots att jag lagt ner över 30 timmars jobb på just ventilerna och dess styrbox. | |
|
wadel! Du behöver inte vara osäker. Följande har hänt mig: När jag köpte min 635 för några år sedan, sa förra ägaren "Det är bara ett fel på den här bilen värmen funkar inte, men det gör inget för jag kör bara på sommaren" Nu köpte jag bilen i Februari och körde hem den från Karlskrona till Göteborg, inte kul utan värme. Kollade mektips "kärvande ventil bara att göra rent sedan funkar det" Ventilen var ren. Med ventilen i näven ser man tydligt funktionen. Ingen spänning ansluten = Ventilen öppen lätt att blåsa igenom den. Lägg på 12V magneten drar och ventilen stänger, det går inte längre att blåsa igenom den. I mitt fall var det fel på styrkortet. Eftersom jag är elektronikutbildad kunde jag felsöka på kortet, hittade felet (en styrtransistor som var kass) detta medförde att ventilen fick 12V hela tiden och var stängd. Av ren nyfikenhet har jag på min 540 kollat funktionen på den dubbla ventilen som sitter i den, och konstaterat att den fungerar likadant. För att kunna felsöka på mitt styrkort var jag tvungen att från ledningsmönster och komponenter ta fram ett kretsschema. Så jag vet i detalj hur kortet fungerar, vilka spänningar som skall komma från givarna, vilka ohmtal dessa skall ha vid olika temperaturer osv. Om någon har problem med detta kan jag försöka hjälpa till sänd mig ett mail i så fall. mvh BLJ |
|
RoKKa |
Jag hade kollat fel ni har rätt ventilerna är stängda när dom är strömlösa (sorry)!!! |
RoKKa |
Öppna ska det vara för mycket malt whiskey=) |
|
Ronny: har du fått svar på dina funderingar? Tråden har ju flippat ur lite... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej alla som har begrundat det här med öppen och stängd! RoKKa Har du någon favorit när det gäller malt W? min är förnärvarande Coal ila. Ni andra problem med ventil? kontakta mig! mvh BLJ |
|
|
Oban är bra om man inte gillar alltför rökig malt, men den bästa jag prövat och tveklöst rekomenderar är Glenfarclas 25-åriga. Fanns på systemets beställningskatalog för 995:-, kostar nog lite mer nu men är prisvärd... Mvh |
|
|
Bengt! Har du noterat vad för beteckning det var på transistorerna/tyristorerna? den ena kan jag tyda till B57513/BAK209, den andra tror jag det står 2N6491 på. Jag har kollat i Elfa katalogen men inte hittat nåt med rätt beteckning, det bör nog finnas något som ersätter dessa. Transistorerna sitter på en stor kylfläns högt upp på kortet, båda är mycket brända och släpper igenom spänning. Detta gör att värmeventilerna är spänningsatta även när bilen är parkerad, vilket i sin tur gör att batteriet dras ur. Drar man ur kontakten till ventilerna blir det bastubil. Tacksam för lite hjälp. SE |
|
|
Hej Sören Ja, det var det felet som höll på att göra mig tokig. EML spökade ordentligt, samt att min laddare inte gav det den skulle. Köpte en ny o kopplade ur ventilerna. Vipps så är EML ett mörkt minne. Ska se över de imorron om det går som jag vill. En fundering till; Påverkar detta klimatanläggningens effekt? Bastu å ena sidan å en vilja att ge kall luft å andra. Eller ska den på någe vis kunna ge kalluft? Har en polare på ELFA, ska höra med han imorron...Om det nu går som jag vill. Ha d. Ronny. |
|
|
Det kan nog bli så att om värmen är på för fullt och kylan likaså, så vipps har vi en perfekt lufttork att hänga tvätten i... Så nu "hänger" allt på ELFA-polarn om vi ska slippa åka omkr. med kallingar & strumpor dinglande i taket i sommar...:-) SE |
|
|
SörenE! Ledsen att göra dig besviken! Det schema jag har tagit fram gäller styrdonet som sitter i E24 och E28, Har kollat med ETK i din 730 sitter ett helt annat stort kretskort. Ett tips om en effekttransistor har bränt kan detta bero på yttre fel som har överlastat transistorn, kolla att det inte är kortslutning i magnetventilen. mvh BLJ |
|
|
Har kollat upp min "klump" med ventiler, verkar inte kul att börja knåpa med, men måste när den drar ur mitt batteri tom. Sören, ELFA-polaren kunde inte hjälpa mig heller. |
|
Paap Reeder |
Hej Ronny! Förra året drog min ur batteriet "via" v.ventilen. När man stängt av bilen kunde man efter ett tag höra ett svagt tickande från ventilerna. Litar inte helt på "mina ventiler" ännu. Lösningen för min del blir att styra jorden i "trekontakten" ovanpå v.ventilpaketet via ett relä som slår av då tändningen går av. M VH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.