|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Svårt med breda däck. Om du sänker och kör sakta så.. Annars blir det mera slitage i mitten vid lågt tryck, tvärs emot vad många tror pga att slitbanan i mitten slungas ut vid högre varvtal. På smala däck och diagonaldäck blir det tvärt om. FP |
|
|
Intressant diskussion! Det är en stor skillnad inte bara vilken dimmension man kör på utan även vilka däck. Ju större fälgar och ju bredare dimmension desto mer upplevs skillnaden. Däcks struktur och styvhet varierar både för slitagebanan och däckens kant. Finns ju en uppsjö av billiga däck från 1000-lappen i 18" och märkesdäck för flera loppor st. 2.8 eller 3.1 bar kan exempelvis vara optimatl för olika 225/40 18". En reflektion är ju alla däckstester där körkänslan varierar enormt (i alla fall så som testarna beskriver) för olika däck på samma bil. Mikee |
|
|
Stabila sommardäck med mycket körkänsla är mycket mindre förlåtande för bilens skick. Slitna hjulupphängningar med krängningshämmare, bussningar och leder får bilen att kännas oroligare ju "bättre, stummare och fetarare" däck som sitter på. Mins min gamla Maxima som efter 26 000 mil började bli riktigt sliten och hade något knas med hjulinställningen. Med sommardäck blev den spårkänslig och mer orolig på vägen samt drog åt höger. När de mjuka vinterdäcken satt på gick den hur fint som helst och man behövde aldrig korrigera riktningen oavsett hastighet och vägens skick. (Gissa med vilka däck på bilen såldes :) På min 528i med 235/35 18" Khumo 104K hade jag 3,0 fram och 3,3 bak: Gick utmärkt med jämt däckslitage efter 2000 mils körning. Nu med 225/40 18" kör jag 2.7 respektive 3,0 på en 325 Ci: Underbar vägkänsla jämfört med 16" original! Mikee |
|
|
På min bil har jag 255/45-18 fram.Kör med 3bar,och i bak 275/40-18.Har 2.8bar.Är det rätt tryck???.Bilen har en tjänstevikt på 2300kg. |
|
|
Låter ju ganska vettigt, skull ev trycka i lite till. Mellan 3 - 3,3 är nog inte fel. Du har ju en rätt tung kryssare dessutom. :) Länk |
|
|
OK,kanske lite mer i bak då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.