|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
OK. Isf är det nog så att olika ET och olika däck osv gör att den spårar värre. I synnerhet om allt samverkar åt "fel" håll. FP |
|
|
OK. Hittade problemet med detta iallafall. Dom drog upp trycket till 38 bar eller vad det heter och nu spårar den nästan ingenting! Yahoo! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Small det högt?..DDD Förmodligen menas 3,8 bar, låter som det blir rätt stötigt osv, sen stiger det lite vid varma däck också. Lite i överkant skulle jag säga, men du känner ju bäst hur bilen är att köra. FP |
|
|
folke; Hehe, det sa jag oxå! Trodde den skulle se ut som en traktor! Nei, dom räknar med några andra enheter. När jag sa 2,8 så fattade dom inget. Finns det inte 2 sätt att nämna luft tryck? Bar och kg? Bar och Pund? Ingen aning jag.. Finns säkert en formel att mysa med där ute! E=mc2? :-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Visst, PSI (pounds per squareinch) finns ju annars är bar och kp/cm2 samma sak (nästan). 1 bar = 14,50377 PSI FP |
|
|
1 bar = 1.019716 kp/cm2 FP |
|
|
Folke; Så ja! Då är vi i mål:-) Det var med andra ord PSI dom uppgav. Det blir då ca 2,62 BAR. Då är det det jag ska ha iallafall i fortsättningen för nu går det riktigt bra! Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
Svärd |
Själv tog jag en termometer och körde en liten runda så att däcken blev varma. Sedan mätte tempen mitt på slitbanan och på ytterkanterna. När tempen är samma på alla tre punkter anser jag att däcket greppar, och sliter, lika mycket på kanterna som i mitten. När så var fallet hade jag 2.9 fram och 2.9 bak. Däcken är 235/45-17" fram och 255/40-17" bak och bilen väger ca1800kg. ///Martin |
|
Riktigt tänkt, men rätt tidsödande att justera in eller? Jag konstruerade en pryl för länge sedan, en slags vågplatta som man körde upp på med en massa längsgående lastkännare. Man justerade trycket upp/ner tills en grafisk display visade jämn belastning över hela bredden, snabbt och lätt. Då hade man ställt in den statiska fördelningen av bilens vikt via däckets yta osv, att det sen är en annan sak vid körning och hög rotationshastighet, kurvtagning osv är en annan sak--:) Kolla t.ex på däckets profil på en dragster som värmer upp, allt annat än platt eller hur? FP |
|
Svärd |
Bakdäcken var ganska jämnt slitna så jag hade rätt bra grund att utgå ifrån. Man får ju se om det funkar i praktiken om däcken förblir jämnslitna... ///Martin |
|
Upplever att min 330 går spårigt och "otryggt" i hastigheter där bilen egentligen ska gå som på räls. Jag har 19" BBS med sprillans 235/35 Fulda runt om. Just nu har jag 2.8 runt om.. Nån som anser att jag borde testa nåt annat tryck? Känns onödigt att lämna iväg bilen på 4hjulsmätning om det nu är lufttrycket som det är fel på.. |
|
|
ju större tum som i ditt fall 19" så borde man ha mer än 2,8! 2.8 används redan till 17 om jag inte har fel och 3.0-3.2 har man ju i 18"! MvH Bmw 4-ever |
|
| Okej tackar. Ska testa med 3.2 imorrn.. | |
|
Oj oj vilken skillnad det vart! Går inte att förklara! Bilen går som på räls, körde 230km/h och bilen låg som ett strykjärn =) Tidigare så vågade jag inte längre än 190-200 på samma sträcka pga av bilen vinglade och spårade så in i satan. Tackar så mkt =) |
|
|
Så med 225/40-18 är det 2,5bar fram och 3,0bar bak som gäller? Gäller E36 Coupe.. |
|
|
Som säkert sagt tidigare (orkarde inte läsa alla sidor) så ska man ha minst 0.5 bar mer än rek. däcktryck. Drar mindre soppa, sliter mindre. Varför ska man inte gå efter rek. då? Alla biltillverkare vill att du ska ha en bil som är mjuk och go att köra, därför väljer dom ett lägre tryck i däcken för att bilen ska vara mjuk och behaglig. Detta iaf. enligt Vägverket och Naturskyddsverket som jag gick en kurs med för nåt år sedan, om just däcktryck. |
|
|
Vill ma göra sina fälgar ovala så kör med för lite luft i däcken! Av min erfaranhet och tips från däck/fälg försäljare så ska man ligga på 3,0-3-2 på 225/40 -18" Då kommer bode fälgarna och däcken hålla för trycket för våra svenska vägar! MvH Bmw 4-ever Letar efter e39 540 |
|
| Däckia skickade i 3,0-3,1 bar när dom la på mina däck, allt känns bra när jag kör så det får la va så :) | |
|
Jag säger ju det, att det blir är bättre med 3.0+ och livslängden på fälgarna blir längre! MvH Bmw 4-ever |
|
| Hm, skummat denna tråd... har själv en uppsättning bakdäck som är mer slitna på mitten än på kanterna, 265-35-18. Skulle vilja klämma ur de sista milen, vad för tryck bör man köra när man vill skifta så mycket slitage som möjligt från däckens mitt till kanterna? Jag kör 3.0 idag, tänkte jag skulle gå ner då jag antog högre tryc = mer "toppiga" däck... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.