AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.685

Däckstryck 18"

Sida 2 av 4
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Maxad: Likställer du däckstryck i 225/40-däck med 265/35-däck så förstår jag att du inte håller med mig.
Kommer man över en viss däckbredd medför detta att stabiliteten i slitbanan minskar succesivt med bredden. Detta medför att slitbanans mitt slungas ut och trycks mot vägbanan i hastighet. Detta fenomen är obefintligt eller väldigt marginellt i ett 225/40-däck men högst påtagligt i ett 265/35-däck.

I 225/40-18 skulle jag rekommendera runt 2,5 bar, i 265/35-18 3,0-3,5 bar...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
På min har jag i fram 2,5 bar 235/45/17, och i bak 2,8 bar 255/40/17. Tycker att det känns stabilt och inte för stötigt.

Min: Länk

/Erik

///Tänk först, meka sen...
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Jesperado , då så :)) då va allting löst
Kan bara flika in att redan på 225:or märks mittslitage på däcken vid för lågt lufttryck. Jag har sett det på en 523 E39 med Pilot Sport och en V70 med Pirelli.

FP
Pe
15
Pellias
330i sedan -01
Maxads liknelse med en basketboll vid högt lufttryck fick jag nyss uppleva! Bytte 1 v sedan till sommardäck som är 205/50 17" runtom på min 330, och la i 2.8 fram, 3.0 bak.

Vet ej om det är så för alla vid byte till sommardäcksbyte (detta var ju min första gång), men bilen känns mycket orolig nu. Känns som den inte vill hålla rakt spår om man inte ställer in och håller ratten exakt (och sen får hålla den stadigt), och minsta ojämnhet på vägen gör att bilen böjar dra åt något håll. Känner att jag måste vara mycket mer koncentrerad för att "hålla mig på vägen", än då jag hade vinterdäcken. Märker också att betydligt mkt mindre rattrörelse krävs för att bilen ska reagera.

Vinterdäcken f.ö var nya Pirelli 225/45 med 3.0 (!) i alla däck, och den kändes stabil direkt från jag gjorde däckbytet i höstas.

Alltså, trots något lägre däcktryck jmf med vinterdäcken, känns som jag kör med basketbollar under bilen. :(

Är det här som "det ska vara", dvs att sommardäck är "riktig BMW", medan vinterdäcken ger mer trygg och sävligare "volvokänsla". Eller borde jag sänka trycket för att få spårstabilitet igen? Eller, är det så att "däcken måste köra in sig" efter ett byte, så jag kan ej dra några såna här slutsatser efter bara en 5-7 dagar?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har, av olika skäl, två uppsättningar sommardäck till min 330, varav en är precis den som du nämner Pellias. Jag körde med sådana däck på en 400-milatripp till Tyskland för två veckor sedan och hade inga som helst problem med spårkänslighet. Innan dess körde jag med vinterdäck, och bilen kändes utan tvekan bättre på alla vis med sommardäcken på.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Pellias: Du kör med alldeles för högt tryck. Prova att gå ner minst 0,5 runtom, det blir nog mer lagom...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

No
5.161
Nockenwelle
Håller med Jeppe. Jag körde med 2,4 kg under nämnda färd. Fungerade problemfritt även i toppfartsregionen.
Pe
15
Pellias
330i sedan -01
Låter bra. Provar med att sänka med 0,3 till 2,5/2,7 till att börja med då.
No
5.161
Nockenwelle
Det kan vara en bra i de att sänka i steg, för att försöka hitta lagom nivå. Tänk bara på att mackarnas mätare kan skilja sig en del, så försök hålla dig till samma mätare, annars kan det bli svårt att hitta rätt.
Jag har nu kollat mina sommardäck (225/40-18 & 255/35-18) och fram var det ca 3,0 och bak ca 3,3...

Kollade instrboken och enl. den ska jag ha (inkl 4 passagerare) 2,4 fram och 2,9 bak.
Vilket jag nu har ändrat till. Och upplever ngt mindre spårkänslighet. Fast jag tror att spårkänsligheten främst beror på 2 andra saker:
1) spacerplattorna
2) ganska dåligt mönster runt om

Ska till däckfirman nästa vecka och be dem ta bort spacerplattorna och ev balansera hjulen.

/ Joakim

Länk
Plattorna sitter väl där av nån anledning, för att fälgen inte skall ta i bromsdetaljer osv? Inget att rekommendera, rätt fälgar med rätt ET för den aktuella bilmodellen är en första förutsättning för att slippa spårkänslighet. Rätt lufttryck naturligtvis, däckstyp och fabrikat påverkar också, och slutligen rätt avstämd hjulinställning, på alla fyra.

FP
Ufo: Jag kör samma dimensioner som du och blev rekommenderad 2,5 fram och 3.0 bak av min däckhandlare.
Jag upplever spårningstendensen till 0.
Och stötigt är de inte heller.

Jag är kort sagt VÄLDIGT nöjd.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Sv
40
Sven-Göran
530iA T -03
Pellias
Upplevde exakt samma som du. Satte på nya däck veckan innan påsk och har bara kört på utan att kolla trycket (som verkstan skötte) Idag så kollade jag trycket och det visade sig att verkstan hade fyllt under rekommenderat tryck för original. Jag fyllde då på enligt dom rekommendationer som jag fått, 1/10 kg extra för varje lastindexpunkt jag minskat mot original, och vilken skillnad! Helt plötsligt blev bilen hur avslappnad som helst att ratta. Så det är bara att prova sig fram. För mig så är det uppenbart att det är bilens vikt som avgör däcktrycket, inte dimensionen.

mvh

She drives me crazy
Wendtan: Då har vi ung. samma tryck i däcken. Men du har sprillans däck och inga spacers...ska bli intressant att få av dem.

/ Joakim

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Intressant läsning. Lägger på nya däck idag. Sliter kraftigt med att bilen spårar som en galning på dessa slitna norska vägar. Är det högt ringt tryck eller lågt ringttryck som skapar denne spårning? Nån som har tips på ringtryck här?

Däck:
275x40x20
315x35x20

Michelin

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Detta är lite större än original eller, är väl inte förvånande att dessa spårar, oavsett däckstryck? Hur är ET osv på fälgarna vs. original, har 4-hjulsinställning gjorts?

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Folke: Det är 1" större än orginalt och et skiljer nog 2-3 mm ja.
Kan tänka mig att ET påverkar detta kraftigt, men jag vill ha minst möjligt givetvis och tänkte att ringtrycket påverkade detta.
Har inte gjort 4 hjulsinställning, men efter som den gick helt fint med nästan lika breda 19" are, så borde det inte vara det.

Mvh
Hosse

Länk
Inte vet jag hur du mäter men original lär väl vara 235/65-17 på en X5 diesel, så vitt jag kan bedömma så har du ökat en hel del på alla ledder eller hur?

Saxat ur databladet:
Däckdimension 235/65 R 17 H
Fälgdimension 7,5J x 17

FP
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Folke: OK, ja det kanske är riktigt, men bilen är standard utrustad med sportpaketet och då sitter det 19x9 och 19x10 tums fälgar på den, om jag inte tar helt fel. Det står i registreringsbeviset tom.

Mvh
Hosse

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.