AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.479

Ostabil E-46a (nervös uppträdande)

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Flåklypa. dJhenk har svarat alldeles rätt !!.
Jag gjorde själv misstaget att gör tvärtom rätt :)) och förlorade en
säsong på min bakdäck. "svårt att lära gamla hundar att sitta".

///MVH Hasso
Länk
Djhenk eller Hasso:
Jag har svårt att förstå varför det beter sig på det viset även om det kanske är så, därför köper jag inte förklaringen rakt av. ;-)

Vad händer om man har låg rotationshastighet och lågt däckstryck då? Däckssidorna är ju den del som är hårdast på däcket....får man punktering vilar ju tyngden på däckssidorna eller ytterkanterna på anliggningytan och inte på mitten av däcket. Mao slits ytterkanterna vid låga tryck.

Vid höga däckstryck tenderar det som är trycksatt (däcket) att bli sfäriskt, det säger naturlagarna. Ett bra exempel på det är att blåsa upp en ballong. Detta ger att vid ett extremt högt däckstryck blir anliggningsytan konvex....det slits i mitten.

Däremot är jag överens om att ett lågprofildäck generellt sett kräver högre tryck.
sebbe_bmw
Hasso: I dörren på 540:n står det, 2.3 fram och 2.7 bak... med 235/45/17 fram och 255/40/17 bak... Vad rekommenderar du?

Sebbe
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det jag ställer mig frågande till är att ni inte litar på tabeller som sitter på bilen?
Jag menar om teknikerna slår sina huven blodiga i flera år för att ta fram en bil som ska fungera fullt ut under alla förhållanden,då säger dom säkert när allt är klart"vi sätter dit nån lapp som ser bra ut på d stolpen".
Nä jag tro att det ligger många år med alla däckfabrikat o lufttryck bakom denna rekomendationstabell.
Sen är det ingen tillfällighet att dom rundaste o mest balanserade däcken sitter originalmonterade.

Dom största problemen börjar när "vi" byter fälgar o börjar klättra i tum och ändra et då har vi slagit undan fötterna på oss själva.

Utnämner mig inte på nåt vis expert på området men har maskiner och laborerat med en del däck och kommer alltid fram till samma slutsats,bilarna går bäst med original.
Sen kan man alltid ändra tryck efter förhållanderna,själv kör jag både med stektermometer och däckskrita får att kolla på tex 02an där det är dåligt med tabell för 15tum=)

Åker själv på 17tum o 45profil på 7an ojj vad det spårar men vadå det är ju snyggt o visst det håller i lite bättre.Men om man sätter på 205-65-15 så är det autopilot som gäller.

mvh// från en som lär sig om dessa svarta runda (oftast) saker som kallas däck.
/trucker

Länk

Länk NY
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.