|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Varför är min 323a så ostabil i höga farter den beter sig skrämmande nervös , jag har 18 med 225/40 runt om + Hr´s sänksats , däcken är YokuhamaDB ,lufttryc 2,4bak 2,2 fram . är det nån som har nån aning om vad det kan va som är galet | |
|
Hello Lufttryck 2.4, 2.2 låter lite lite. Har du testat att trycka i uppåt 2.8 - 3.0? /Lazze Länk |
|
| Lazze på mina däck så står det en varnings text att jag inte ska ha mer än 2,7 i de , men enligt manualen till BMW´n så ska man ha 2,6bak o 2,0 fram med 18"tummare det står så i mina dörrsida iallafall | |
|
Jag tror mer på däckhandlarna än vad det står i dörrsidorna. Kanske beror lite på vad det är för däck oxå. /Lazze Länk |
|
| Lazze jag underskattar inte din kunskap men allvarligt talat bmw borde väl veta mer än en däckhandlare tycker jag eller jag hoppas på det vilet fall men vilet fall så står det att jag inte får ha mer än 2,7 i de ska jag prova med att trycka i litte mera då ? ska jag ha lika mycket runt om eller mera bak än fram ? | |
|
Jag är ingen expert, men hög fart = högre tryck. Sen tror jag inte att BMW vet vad du har för däckdimensioner :) Ja, samma tryck runt om. Hör med Däcknisse, därefter tryck i 2.8 iaf. Gonatt /Lazze Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tillverkar BMW däck NIX, det är däckstillverkarna och gummigubbarna som kan däck !!! Minst 3,0 i dimensioner över 16". Annars slits däcken ut på mitten i förtid. Sedan är det däckfabrikatsvalet som också avgör hur mycket bilen spårar. BMW monterar väl inte yokohama ?? om någon tycket BMW var en bra reference. Det kan skilja enormt på däck, när det gäller spårning, och med asiatiskta däck så gör det ju inte saken bättre. Dom har inget på en BMW att göra överhuvudtaget tycker jag. ///MVH Hasso Länk |
| okej så med andra ord så är det däcken som orsakar det här så jag behöver inte bry mig om nåt annat , bilen ska nämnligen besiktas på fredag och få förmodligen en ny ägare så jag va litte rädd om det va nåt fel nånstans på den | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nu spelar ju våra rodelbanor till väger en stor del i det hela också inte att förglömma. Märkte du ingen spårning med vinterdäck, så ska du inte behöva oroa dig för bes. ///MVH Hasso Länk |
|
det KAN ju vara taskiga bussningar+länkarmar fram också... Men jag håller med de tidigare talarna i den här tråden angående lufttryck m.m. :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
| Lite lågt ET på 18" fälgarna också kanske? Om det inte är originalfälgar så brukar det vara det. | |
| Nej, kolla efter gläpp i spindelled. Länkarmarna mine är just bytt, och den ble stabilare, och mindre understyrt osv osv. | |
|
Hasso. Menar du att däcken slits i mitten av lågt däckstryck? Jag har hört tvärtom...att vid för låga tryck rullar däcken på stommen, dvs kanterna. Att dom blir som en boll vid höga tryck är ju ingen hemlighet. Maxad. Jag kör med 2.6 runt om. 245/40-17´ resp 225/45-17´. Det fungerar bra, men det är klart det spårar mer än vinterdäcken. |
|
| bilen är inte bara spårigt utan beter jätte vinglig ligger jag o kryssar i litte plus farter så så känns det ibland att bakvagnen har inte nån grepp med marken alls den svävar på luften känns det som svårt att beskriva kanske jag hoppas att ni förstår | |
|
Hur långt har bilen gått? Kan mycket väl vara bakvagnsbussningarna som är dåliga. Då blir bilen instabil. Bytte mina vid ca 9000 mil. De var "helt slut" enligt verkstaden. Märkte att de var dåliga genom att ratten stod lite snett och bilen blev instabil. Blev bara värre och värre... (helt naturligt!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| bilen har gått 7000 nu kan man få underkänt på Besiktningen pga av de ? men jag bytte nånting strax innan vinter när bilen vart avställt kan det ha varit frambussningarna eller man kanske inte har nåt sånt fram vad kan en sån kalas kosta då ? | |
|
Ca 1500kr betalade jag för material och arbete hos auktoriserad BMW-verkstad (med 10% BMWCS-rabatt). Om bussningarna är glappa lär besiktningen anmärka på dem (om de ser det)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
djhenk |
Flåklypa: Lågprofildäck behöver högre tryck för att däcksidorna ska "räta ut sig" (om man får uttrycka sig på det viset) så att yttersidorna av slitbanan ligger an mot vägen. Ett lågt däcktryck på lågprofilsulor får mittensektionen att "bukta" utåt vid hög rotationshastighet och orsakar således större slitage i mitten av slitbanan. Rätt däcktryck ger maximal anläggning av slitytan mot vägen och ger större leende i plånboken! =) Investera i bra ventiler och kolla alltid däcktrycket på mackar el. dyl. som har FAST tryckluft med ordentliga manometrar istället för de där luftburkarna som man hakar loss och knatar rundor med. (De visar mycket sällan helt rätt!) |
| varför har jag en varnings text på mina däck att jag inte får ha mer än 2,7 i de ? | |
|
Läste nånstans att man måste ställa om hjulvinklarna när man monterat sänksats, men det kanske du redan har gjort. |
|
|
clubsport: Väldigt välbefogad fråga. 4 hjulsinställning är ett måste vid en sänkning. Samt efter länkarms/bussningsbyte. Sök först, fråga sen, Bitte! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.